Hjälp mig välja hund

Min erfarenhet är att hundar som inte fäller hår ofta kräver en del pälsvård. Favoriter bland hundar för min del är Bouvier des flanders. Tåliga, modiga, lugna, trogna, you name it. Hårar inte, men pälsvård krävs. Hm...en Airedale terrier eller liknande kanske skulle vara passande? Enda jag kan komma på som inte hårar och inte kräver omfattande pälsvård.

Jo, skönt med airedale som inte fäller. Viss pälsvård dock - bör trimmas typ två gånger om året, sen bör man kamma dem då och då - men det är inte särskilt krävande. Lämna in till proffs för trimning om du inte vill skaffa dig en till tidskrävande hobby. På vintern får man se till att klippa runt tassarna så inte snön klasar sig, men det är varken svårt eller tidskrävande, kan ju fixas då man ändå klipper klorna. Trevlig hund som är med på det mesta och vanligtvis väldigt anpassningsbar i vila/aktivitet.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips