Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran

Idag har jag en "adopterad" clik elite chest pack. Den är helt perfekt när jag skall ut på kortare turer. och ha med alla objektiv mm. Har jag mycket kläder på mig sitter den som en smäck men häromdagen på en provtur med bara T-shirt på mig märkte jag att midjebältet på den sitter lite väl löst och skaver lite. Tar jag ut zoomobjektiven så ekar det dessutom rätt tomt i väskan och den är ganska tung i sig.

Nu letar jag något alternativ till 80 mils vandring i Spanien, vill så gärna ha med min Sony NEX-5 och 2 mindre fasta objektiv.

Clik Elite har en mindre för den storleken på kamera som jag har, men den ser ut att ha en sämre sele, krokar som kan börja skava och inga bra fack för batterier, SD-kort, EVF. De har även en mellanvariant som ser mer passande ut men med samma knasiga system med D-ringar och krokar. Och beställa hem en för US för 335 + frakt känns sisådär när jag inte riktigt tror på konstruktionen.

Egentligen behöver jag inte något jättevaderat fodral, jag vill kunna bära kameran utan att ha den om halsen eller vikt på bara ena axeln, är det dåligt väder kommer jag ändå inte fota så då kan jag lägga den i en vattentät påse i ryggsäcken, jag får helt enkelt vara försiktig om kameran inte ligger inbäddad i 1 cm vadd.

Har kikat på lite olika alternativ, surfat en del forum men inte riktigt kommit över en bra lösning så jag hoppas någon av er kanske sitter på något bra.

David Carbinier visar sin lösning med en karbinhake bak i ryggan som han fäster nackremmen i, all extra utrustning (andra objektivet, SD-kort, batterier, EVF mm) får man stoppa i en sidoficka i så fall. Nackdel med att inte ha allt samlat är ju om man vill lämna ryggan en stund och bara ta med kameran, eller om det börjar regna att packa ihop saker från flera olika fack och stoppa i ryggan.

Bryan Barnes visar sin moddade väska och beskriver att han även satte ett snöre längre ner för att slippa att den studsade hänger ut när man går uppför. Den här varianten skulle jag kanske kunna få till med min gamla väska till min Canon 350D, den rymmer kameran med 2 objektiv och har ett fack i locket för smågrejer. Kanske skulle väga den och prova. Kan ju köra med sådana där lättviktskarbinhakar som ser ut som ett S de är inte så stora eller tunga.

En annan variant är att se om jag kan köpa/sy något som liknar Z-packs chest pack och sätta fast den i min Gossamer Gear Mariposa. En fördel med sådan är ju att cubenmterialet är regntätt men inte så där jätteslitstarkt. Man kanske skulle kunna sy i neopren då får man lite vaddering oxå? Z-packs har även påsar man sätter på axelremmarna, funderar på om något sådant skulle funka, ha kameran på ena sidan och resten av grejerna på andra. Men jag tror det skulle bli lite bulkigt även om 19 mm och 30 mm objektiven inte är så stora (hade varit trevligt med pancakeobjektiv).

Jag har även på tips kikat på Peak Designs Camera Clip System men det ser ut att väga en del och jag är inte helt bekväm med att bära kameran i platta med skruv i kameran med tanke på hur många gånger jag varit på väg att skruva loss kameror från plattor i stativ. Skulle dessutom kännas som kameran var rätt oskyddad sittandes på axeln, om man vänder sig om, om man faller osv, hänger den mitt fram har man lite mer kontroll känns det som. Har man en sådan där behöver man också någonstans att lägga alla grejer och komma på något sätt att balansera upp snedbelastningen. Någon annan tipsade om ribz front pack men den ser inte bekväm ut alls när jag kikade på en reviewvideo. Lite för stor och bylsig.

Min ryggsäck jag har beställt har stora fickor på bältet, kommer inte rymma kameran men skulle kunna rymma extragrejerna, kanske inte ett objektiv men då kvarstår ju problemet med att kunna ta med kameran och grejerna när ryggan inte är med.

Jag vill inte ha en mag-/midjeväska. Dels kommer jag ha pengabältet i midjan innanför kläderna och utanpå höftbältet på ryggan att då försöka knöla dit en midjeväska oxå kommer inte vara bekvämt. Dessutom tenderar mag-/midjeväskor att vila på höftkammen vilket ökar på trycket på min trasiga höft.
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Egentligen behöver jag inte något jättevaderat fodral, jag vill kunna bära kameran utan att ha den om halsen eller vikt på bara ena axeln, är det dåligt väder kommer jag ändå inte fota så då kan jag lägga den i en vattentät påse i ryggsäcken, jag får helt enkelt vara försiktig om kameran inte ligger inbäddad i 1 cm vadd.

Sätt en d-ring av plast på vardera axelrem som hör till ryggsäcken. Sy ihop två korta remmar med karbiner i vardera änden. Kroka fast din nuvarande eller en ny kameraväska med axelremmarnas d-ringar så att du bär kameravikten med ryggsäckens bärsystem istället för en massa separata remmar till en kameraväska.

Klart.

Behöver du ha med dig kameran när du inte har ryggsäcken så tar du med dig originalremmarna till kameraväskan.
 
Sätt en d-ring av plast på vardera axelrem som hör till ryggsäcken. Sy ihop två korta remmar med karbiner i vardera änden. Kroka fast din nuvarande eller en ny kameraväska med axelremmarnas d-ringar så att du bär kameravikten med ryggsäckens bärsystem istället för en massa separata remmar till en kameraväska.

Klart.

Behöver du ha med dig kameran när du inte har ryggsäcken så tar du med dig originalremmarna till kameraväskan.

Låter ungefär som Brians lösning på http://www.backpackinglight.com/cgi...um_thread_id=15315&skip_to_post=114342#114342 som jag länkade till. Dock behöver man någon infästning nertill för att ha kameran dinglande när man går framåtlutad ex uppför är inte så skönt. Ryggsäcken har några små D-ringar på axelbanden http://gossamergear.com/media/catal...ab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/o/posaleft_3.jpg (hämtar ryggan på posten idag så jag har lite dålig koll på var de sitter)
 

Tack. Hur får du den att inte dingla. Har du någon infästning nertill? Har lite ont om tid att självfixa men det verkar ju nästan var lösningen det där. Kikade på http://www.ortlieb.co.uk/aqua-zoom.html som någon i den tråden tipsade om (gillar sele för då går den även att bära utan att ryggan är med) men tyvärr har ju den precis som lilla clik eliten krokar nära magen, rätt att de skall skava. Varför kan de bara inte krymt min clik eliteväska lite och behållit resten likadant. Den är riktigt bra. Men som sagt lite tung.
 
Jag har kört precis den där varianten med egensydda remmar och "låda" av liggunderlag och vattentät packpåse. Jag hade en tunn lina under med linlås. Remmen gick runt midjebältet på ryggsäcken och kunde stramas åt med linlåset. Den lösningen är det bästa jag provat men jag blev helt plaskblöt på bringa/mage där den låg an (hade det på min stora 100-literssäck). Nu har jag fått säcken reklamerad och har en annan så nu letar jag också lösning. Kommer nog inte att köra på samma, blir för svettigt tycker jag.
 
Jag håller på och gör en egen väska eftersom jag inte hittat nåt som passar mig.
Att ha kameran mitt på magen passar inte mig när jag vandrar på grund av att den skymmer
sikten där jag ska sätta fötterna. Åker jag skidor är den placeringen helt ok. Jag tänker fästa
min väska i ena selen på ryggsäcken. Fäste både uppe och nere så den inte dinglar för mycket.
Sen har jag vattenflaskan hängande i andra selen för att balansera ryggsäcken. Tidigare turer
har jag haft ett liknande system. Blev bara trött på icke vattentäta kameraväskor.

Kjell
 
Jag har kört precis den där varianten med egensydda remmar och "låda" av liggunderlag och vattentät packpåse. Jag hade en tunn lina under med linlås. Remmen gick runt midjebältet på ryggsäcken och kunde stramas åt med linlåset. Den lösningen är det bästa jag provat men jag blev helt plaskblöt på bringa/mage där den låg an (hade det på min stora 100-literssäck). Nu har jag fått säcken reklamerad och har en annan så nu letar jag också lösning. Kommer nog inte att köra på samma, blir för svettigt tycker jag.

Om man skippar vattentätt tyg som är rätt plastigt riskerar man då att dra in fukten i kameran istället? Är vädret pissigt kommer jag lägga kameran i en drybag i ryggan ändå. Tycker inte jag blir speciellt svettig av clikväskan den har något neoprenaktigt baktill.
 
Jag håller på och gör en egen väska eftersom jag inte hittat nåt som passar mig.
Att ha kameran mitt på magen passar inte mig när jag vandrar på grund av att den skymmer
sikten där jag ska sätta fötterna. Åker jag skidor är den placeringen helt ok. Jag tänker fästa
min väska i ena selen på ryggsäcken. Fäste både uppe och nere så den inte dinglar för mycket.
Sen har jag vattenflaskan hängande i andra selen för att balansera ryggsäcken. Tidigare turer
har jag haft ett liknande system. Blev bara trött på icke vattentäta kameraväskor.

Kjell

Du får gärna visa resultatet. Hänga i axelremmarna kan jag tänka mig. Men kommer ha playtupflaska bak i ryggen så jag kan inte balansera upp med vattenflaska. Däremot såg jag nu när jag fick ryggsäcken att jag nog skulle kunna rymma kameran i ena sidofacket. Men det är ju då frågan var jag gör av resten. Vill ju ha det nåbart och när bara kameran utan rygga skall med måste ju oxå resten med.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...