Yukon är stabilare
Jag är grymt nöjd med mina Hanwag Yukon. Jag var i exakt samma situation som du - letade aktivt efter ett par Rockport Zenobia i min storlek, men lyckades inte hitta några i rätt färg (man är fåfäng).
Rockport är ett par skitbra kängor som knappt behöver gås in, men de är vekare än Hanwag. Flera i min närhet har Zenobia, så jag har fått en hel del input: min brorsa, hans flickvän också, mitt ex, en kompis och min morsa har Rockport Zenobia och är extremt nöjda. Det är dock bara min polare och mitt ex som fjällvandrat i sina.
Min kompis som är lika lång som jag tyckte att de var för veka när han vandrade i fjällen, men mitt ex (hon är kort) hade inga problem. En kortare känga blir naturligtvis styvare.
Men som sagt: mina Yukon har blivit en del av mig, och har funkat utmärkt på fjällvandringar i Sverige och Norge. Jag har inte haft några fuktproblem - tvärtom torkar svettfukten ut snabbare än på kompisarnas GTX-Meindl.
Om jag skall klaga på något är det de låsande snörhakarna (de som sitter lite längre bak än de andra) som hamnar i ett veck, vilket gör snörningen bökigare.
Så mitt stalltips är Hanwag Yukon för vandring (men kanske Rockport för vardag). Skicka ett e-brev om du har frågor.