Hjälp med kängval Rockport xcs eller Hanwag Yukon?

Hej
Hittat butik som säljer ut kängor. Har kollat på ovanstående modeller men vill era åsikter om dem.
Så har ni bra/dåliga erfarenheter eller saker att tänka på skriv ett svar så blir jag mycket tacksam.
/Joel
 
Joel,

Jag har ett par Hangwag kängor, tror att modellen heter Yukon. Grymmt sköna att gå i . En rejät bred känga för dig med rejäla fötter. Tyvärr blir den fort fuktig i blöt terräng. Detta bör dock kunna avhjälpas med rätt typ av smorning.

/Anders
 
Hanwag-Rockport.

Tjenare Joel.
För ett par år sedan så var jag och fjällkompisarna
i Kebnekaisefjällen och vandrade.Min ena kompis hade
ett par Rockport,jag själv ett par Hanwag Yukon.Båda två fick problem med kängorna.På Rockport släppte
gummikanten mellan lädret,gummit-klassiskt problem.
På Hanwag fick jag en rejäl repa på gummit framme
på tån,med följd att hela skyddspartiet där framme
släppte.Rockport är en mjukare känga än Hanwag,men
båda kängorna håller mycket hög klass,vi hade nog
bara ren otur.
Mvh Nicklas.
 
Rockport XCS

Hej Joel,

Jag köpte förra året ett par XCS kängor och jag är nöjd med dem. I fjol gick jag ca 15 mil runt Kebnekaise. Jag bar på ca 35kg tung ryggsäck. En topptur han jag med oxå. Det ända problem jag har haft är en klämmande känsla ifrån lästen, heter det så?, men det är mitt fel då jag gärna går med ganska lös knytning upptill.
Skorna fettade jag in med Nikvax. Höll sig torra under hela veckan. Jag rekomenderar kängan då du får en bra sko till ett vettigt pris oxå.

Med vänlig hälsning/
Henrik Åberg
 
Jag har ett par Rockport XCS sedan några år tillbaka. Använder dem mer eller mindre året om, även som vardagsskor. De är sköna och jag har inte haft några problem med dem. För vandring med lite tyngre packning och/eller i svårare (stenig) terräng så tycker jag dock att de är lite för mjuka. Där använder jag normalt ett par hårdare/stabilare kängor. För att hålla vätan ute så tycker jag att vax fungerar bra. Jag brukar använda Sno-seal.
 
Yukon är stabilare

Jag är grymt nöjd med mina Hanwag Yukon. Jag var i exakt samma situation som du - letade aktivt efter ett par Rockport Zenobia i min storlek, men lyckades inte hitta några i rätt färg (man är fåfäng).

Rockport är ett par skitbra kängor som knappt behöver gås in, men de är vekare än Hanwag. Flera i min närhet har Zenobia, så jag har fått en hel del input: min brorsa, hans flickvän också, mitt ex, en kompis och min morsa har Rockport Zenobia och är extremt nöjda. Det är dock bara min polare och mitt ex som fjällvandrat i sina.

Min kompis som är lika lång som jag tyckte att de var för veka när han vandrade i fjällen, men mitt ex (hon är kort) hade inga problem. En kortare känga blir naturligtvis styvare.

Men som sagt: mina Yukon har blivit en del av mig, och har funkat utmärkt på fjällvandringar i Sverige och Norge. Jag har inte haft några fuktproblem - tvärtom torkar svettfukten ut snabbare än på kompisarnas GTX-Meindl.
Om jag skall klaga på något är det de låsande snörhakarna (de som sitter lite längre bak än de andra) som hamnar i ett veck, vilket gör snörningen bökigare.

Så mitt stalltips är Hanwag Yukon för vandring (men kanske Rockport för vardag). Skicka ett e-brev om du har frågor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
Jakzy Ute i sista minuten, hjälp! Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...