Hittar inte rätt tält

Jag håller på att planera och testa utrustningen jag skall använda till en 600 mil grusresa på mc från Uppsala-Nordkap-Trondheim-Uppsala i Juni. Testade bl.a. min nya sovsäck som jag inhandlat - fungerade bra. Däremot så var tältet inte helt bra. Det är ett 99 kronors tält från rusta eller något sånt.. Det som är bra med tältet är att det behöver bara två bågar och det är klart att användas. Det som inte är bra med det är att det blev väldigt fuktigt och så är det för kort. 200x180 och jag låg på diagonalen, ändå så kände jag tältduken mot sovsäcken. Fukten beror på att det är ett enväggstält har jag kunnat läsa mig till.

Så nu till saken. Jag skulle vilja ha ett tält som uppfyller dessa önskemål: Dubbelduk. Självstagande med bågar(inga spikar eller trådar som måste fästas). Minst 230cm långt. Snabbt att sätta upp. Vikten är mindre viktig även om det är en fördel som det är lätt. Får gärna vara ett budgettält.
 
Myhre; sa:
Så nu till saken. Jag skulle vilja ha ett tält som uppfyller dessa önskemål: Dubbelduk. Självstagande med bågar(inga spikar eller trådar som måste fästas). Minst 230cm långt. Snabbt att sätta upp. Vikten är mindre viktig även om det är en fördel som det är lätt. Får gärna vara ett budgettält.

Du beskriver Hilleberg Unna på pricken! För närmare info se länk, alternativt recensionerna på tältet här på utsidan.

http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM

Det är dock inget budgettält, men du kan alltid få tag på ett begagnat i nyskick för ca. 3000:- Varför inte satsa på kvalité och låta det kosta, för du lär ju tillbringa en del nätter i tältet. Alltid bra att vara utvilad om man sedan ska köra MC :)

Mvh /Joel
 
Du skriver att du vill ha ett dubbeltält. Sådana är finfina när det är snöstorm på vintern, men annars är de enligt min mening onödigt tunga, dyra och täta.

Jag skulle rekommendera ett enkeltält av märket Tarptent. Lätt och billigt och med mindre kondensfukt än något dubbeltält. Lättast är väl Contrail.

http://www.tarptent.com

Jörgen
 
lol

Killen har tidigare använt ett tält från Rusta och så får han rek på Hilleberg.

Utsidan, so sick.
---------------------

Det finns ju hur många tält som helst. Grejen är att det är inte många här som använder budgettält. De är inte så reliabla och kvaliten är just budjet.

Kolla de tips du fått och köp för guds skulle ett något dyrare tält än för eh hundring.

http://fritidsbutiken.jetshop.se/
 
Mer än en hundring

Några märken som kan ses som ett snäpp bättre än leksakstält är t.ex Robens,Salewa,Eureka,Vaude och Coleman utan att för den skull kosta
4-5000.


peter
 
För det ändamålet passar väl intersport/stadiumsortimenten utmärkt.
Deras egna Everest resp McKinley brukar ha helt OK kvalitet utan att kosta skjortan.
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Du skriver att du vill ha ett dubbeltält. Sådana är finfina när det är snöstorm på vintern, men annars är de enligt min mening onödigt tunga, dyra och täta.

Jag skulle rekommendera ett enkeltält av märket Tarptent. Lätt och billigt och med mindre kondensfukt än något dubbeltält. Lättast är väl Contrail.

http://www.tarptent.com

Jörgen

Hur kan vikten vara ett argument när han skulle ha det på en motorcykeltur? ;)
 
Tack för alla svar!

Angående pris och kvalite. Kvaliten på rustatältet har jag faktiskt inget att klaga på. Inget som har gått sönder, om det är hållbarhet man menar med kvalite. Tror inte jag behöver ett tält som kostar flera tusen. Bara det fyller sin funktion, dvs håller mig och min packning varm och torr samt är enkel att sätta upp utan fastsättning i marken.

Jag har ingen större erfarenhet av en massa olika tält och tror ett budgettält räcker för mig. Förklara varför tex detta tält http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389794 är sämre val än de som föreslagits. Säg inte bara typ "bättre kvalite" utan ge konkreta svar.

Angående fukten så köpte jag helt att ett tvåväggs-tält håller fukten borta. Antog att fukten stannade på det yttre lagret och lämnade det intre lagret torrt. Sen har man ju en viss fuktavgivning innefrån tältet men det är betydligt mindre. Nu påstås det att ett enväggstält är bättre än tvåväggstält. Hur är det igentligen?
 
Myhre; sa:
Tack för alla svar!

Angående pris och kvalite. Kvaliten på rustatältet har jag faktiskt inget att klaga på. Inget som har gått sönder, om det är hållbarhet man menar med kvalite. Tror inte jag behöver ett tält som kostar flera tusen. Bara det fyller sin funktion, dvs håller mig och min packning varm och torr samt är enkel att sätta upp utan fastsättning i marken.

Jag har ingen större erfarenhet av en massa olika tält och tror ett budgettält räcker för mig. Förklara varför tex detta tält http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389794 är sämre val än de som föreslagits. Säg inte bara typ "bättre kvalite" utan ge konkreta svar.

Angående fukten så köpte jag helt att ett tvåväggs-tält håller fukten borta. Antog att fukten stannade på det yttre lagret och lämnade det intre lagret torrt. Sen har man ju en viss fuktavgivning innefrån tältet men det är betydligt mindre. Nu påstås det att ett enväggstält är bättre än tvåväggstält. Hur är det igentligen?

Enväggstältet som föreslogs har väl en högre luftgenomströmning än tvåväggstältet. Dvs. att mer fuktighet kan transporteras bort. Vilket av en- och tvåväggstält som är att föredra beror nog på vem man frågar.

Den största skillnaden mellan lågbudgettält och s.k. kvalitetstält är oftast vikten (förutsatt att formgivningen är likvärdig). Ett lågpristält kommer förmodligen hålla dig lika torr som ett dyrare. Om det är stort nog, och det verkar funka, så finns det ingen anledning att inte välja CO-tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
strang3 Hittar inget liggunderlag med mina preferenser!? Bo och sova 7
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Avslutatmedlemskapx Var hittar jag Bo och sova 2
bekkis Tältet hittar du här! Bo och sova 3
tommy_b Var hittar jag Karrimat? Bo och sova 3
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.