Hittar inget liggunderlag med mina preferenser!?

Storleken hos Expeds MW (MediumWide) är perfekt med kring 183 cm (är själv 183 cm, kanske är för kort?) Men problemet som jag ser det med precis alla Expeds i den storleken verkar vara att det är 20D material, går lätt sönder har jag hört och är i tunnaste laget.

Har jag missat något liggunderlag i min flera dagars jakt? Eller är det lika bra att köpa ett Large 196 cm för att få ett bredare? (Xtherm isf)

Preferenser:
R-värde minst 4
~183 cm
Bredare än 55 cm
Hållbart. Minst 30D material.
Vikt max 700 gram
 
Jag gillar verkligen mitt X-Therm. 200 nätter än så länge och inga tecken på slitage alls än, men jag tar kanske onödigt väl hand om det.

Är 190cm, valde regular. Lider inte av det men frågan är om det inte kan vara värt två hekto att ta ett large den dagen mitt säckar ihop. Hälarna och armbågarna glider så klart lätt av i dagsläget de få nätter jag sover på rygg.
 
huvudkudde ger extra sovlängd

Det är trist och svalt att ligga utanför liggunderlaget med någon kroppsdel men om man använder sovscäkens packpåse med lite kläder i som huvudkudde och lägger den ovanför liggunderlaget - givet att pasmatrial och underlaget man sover på medger det så vinner man lite sovlängd på det sättet.

/Patrik, som numera sover gott på expeed downmat 9LW XP (tror jag det heter): tjockt, varmt och inte UL
 
Ett lågprisalternativ, har bara haft mitt denna sommar men det funkar bra, billigt, stort, tjockt, relativt tyst och lätt att pumpa upp. Saknar den prassliga folie som en del Therm-restunderlag har.

http://www.karrimor.com/karrimor-venture-mat-782024?colcode=78202490

"Season rating: 5" Är det R-värdet de pratar om?
"D0.9cm" tjockleken?
Är det lika smart som vissa Therm-a-rest så man kan blåsa upp det med packpåsen? För att undvika fuktig luft i det.
 
Det är trist och svalt att ligga utanför liggunderlaget med någon kroppsdel men om man använder sovscäkens packpåse med lite kläder i som huvudkudde och lägger den ovanför liggunderlaget - givet att pasmatrial och underlaget man sover på medger det så vinner man lite sovlängd på det sättet.

/Patrik, som numera sover gott på expeed downmat 9LW XP (tror jag det heter): tjockt, varmt och inte UL

Japp, dock missar man ju isoleringsförmågan för huvudet från liggunderlaget om man har huvudet utanför. Men längden är inget större problem för mig, dock är bredden det då jag gillar att kunna röra på mig under natten utan att trilla ned med någon kroppsdel mot kalla marken.
 
Tjockleken på karrimorunderlaget är ungefär 9 cm, det står fel på hemsidan. Man blåser upp det genom en inbyggd pump, typ en skumgummikudde i ena hörnet som man trampar på eller trycker med handen, fungerar bra. Det är bara luft, ingen stoppning vilket gör att man på vintern bör komplettera med ett underlag i cellplast.
Anser jag att man ändå måste ha med ett cellplastunderlag för raster, ett uppblåsbart underlag är främst för bruk i tältet.
 
Japp, dock missar man ju isoleringsförmågan för huvudet från liggunderlaget om man har huvudet utanför. Men längden är inget större problem för mig, dock är bredden det då jag gillar att kunna röra på mig under natten utan att trilla ned med någon kroppsdel mot kalla marken.

Man kan hindra kroppen att hamna utanför liggunderlaget genom att bygga vallar/murar av t ex ryggsäck, tältvägg eller något annat som håller en inom liggunderlagets isolerade yta.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Myhre Hittar inte rätt tält Bo och sova 41
Avslutatmedlemskapx Var hittar jag Bo och sova 2
bekkis Tältet hittar du här! Bo och sova 3
tommy_b Var hittar jag Karrimat? Bo och sova 3
Bearik Fjällräven Skule är inget att ha Bo och sova 12
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.