Havsöring - utrustning och teknik

Igår så var det spinnstopp som gällde. Hårda hugg men bara vid stopp. Ett av huggen kom några meter ifrån fötterna. Fick syn på en följare, gjorde ett stopp och då kom hugget direkt.

Jag fiskade även lite med vanligt skeddrag. Tafsen hade fått lite stryk precis vid draget och istället för att knyta på ett nytt release tackel så klippte jag linan och knöt på ett Salar 15 gram.
En tanke jag har är att vanliga skeddrag med sin aningens yvigare gång på grund av bockningen skulle kunna vara lite mer lockande.
Av bilden att döma så var det Salar som slog till igen. Ett av tidernas bästa öringdrag...
 
Tog mig ut en sväng igår. Det var rätt hård vind 10 m/s och jag vet inte vad det var i byarna.
Mycket rörelse i vattnet så på många platser såg det ut som mjölk, men i lävikarna var det klart och fint.
Provade några platser jag sett under sommaren som var för grunda då.

Fick direkt kontakt med fisk. En öring som följde efter och gav draget en stöt vid ett spinnstopp. Inget mer på den platsen men efter en förflyttning så fick jag ett hugg långt ut. En pigg silverfärgad öring.
Gick vidare mot nästa vik, gjorde några kast på vägen, när jag kastat in på ett lite grundare område högg nästa. En till i samma storlek som ville vara mer i luften än i vattnet.

I nästa vik fanns två stora stenar som såg lovande ut men inget hände kring dessa. När jag sedan rörde mig utåt i viken så hittade jag fisk där två olika vattenmassor möttes det lugnare vattnet inne i viken hade en skarp kant där det mötte det öppna vattnet som var väldigt rörligt.

Senare fick jag en riktig liten vilde. Flög upp ur vattnet när den högg och fortsatte så hela tiden. Trodde inte att den skulle sitta kvar hela vägen.

Totalt fem havsöringar, största på 40 cm. Samtliga väldigt pigga.
 
Tog mig ut en sväng igår. Det var rätt hård vind 10 m/s och jag vet inte vad det var i byarna.
Mycket rörelse i vattnet så på många platser såg det ut som mjölk, men i lävikarna var det klart och fint.

(...)

När jag sedan rörde mig utåt i viken så hittade jag fisk där två olika vattenmassor möttes det lugnare vattnet inne i viken hade en skarp kant där det mötte det öppna vattnet som var väldigt rörligt.

Senare fick jag en riktig liten vilde. Flög upp ur vattnet när den högg och fortsatte så hela tiden. Trodde inte att den skulle sitta kvar hela vägen.

Totalt fem havsöringar, största på 40 cm. Samtliga väldigt pigga.

Några av mina bästa havsöringfisken har jag haft just efter en storm, när vattnet fortfarande varit upprört och grumligt. Just nu lurar jag på om morgondagen (idag har Viking Line ställt in färjorna över Ålands hav) skulle kunna ge något.
 
Några av mina bästa havsöringfisken har jag haft just efter en storm, när vattnet fortfarande varit upprört och grumligt. Just nu lurar jag på om morgondagen (idag har Viking Line ställt in färjorna över Ålands hav) skulle kunna ge något.
Har du upplevt att någon färg eller storlek på betet fungerat bättre då?
Något i hemtagning utav betet som fungerat bättre då.
 
Har du upplevt att någon färg eller storlek på betet fungerat bättre då?
Något i hemtagning utav betet som fungerat bättre då.
Nej, inte så att jag har något egentligt underlag för rekommendationer. Ett bete jag använt under sådana förhållanden (och som öringen villigt huggit på) är Salar (ingen surprise där...) 20 gram i BGL men även 20 grams Gladsax kustwobbler i tobisfärg har genererat (men dessa är något av default för mig när jag fiskar på Gotland så det säger antagligen mer om vad jag föredrar än om vad öringen vill ha). Några särskilda finesser vad gäller inspinningen har jag inte behövt ta till. Min teori är att fisken hugger ganska okritiskt under sådana förhållanden när vattnet är fullt med "mat" och sikten begränsad.

När jag bodde på Gotland (eller varit där under längre perioder) så hade jag möjligheten att vänta in de ideala förhållandena. Genast när stormen bedarrat så brukar ju vattnet närmast likna grönsakssoppa, fullt med flytande tångruskor och annat som rivits loss, och även om det kanske skulle nappa då så är det ju praktiskt omöjligt att spinnfiska eftersom man får släke på kroken så snart mas påbörjar hemtagningen. Men när det värsta sjunkit till botten men innan vattnet klarnat är det läge...

OBS att mina erfarenheter gäller Gotland/ostkusten och västkustfisket kan vara annorlunda.
 
Nej, inte så att jag har något egentligt underlag för rekommendationer. Ett bete jag använt under sådana förhållanden (och som öringen villigt huggit på) är Salar (ingen surprise där...) 20 gram i BGL men även 20 grams Gladsax kustwobbler i tobisfärg har genererat (men dessa är något av default för mig när jag fiskar på Gotland så det säger antagligen mer om vad jag föredrar än om vad öringen vill ha). Några särskilda finesser vad gäller inspinningen har jag inte behövt ta till. Min teori är att fisken hugger ganska okritiskt under sådana förhållanden när vattnet är fullt med "mat" och sikten begränsad.

När jag bodde på Gotland (eller varit där under längre perioder) så hade jag möjligheten att vänta in de ideala förhållandena. Genast när stormen bedarrat så brukar ju vattnet närmast likna grönsakssoppa, fullt med flytande tångruskor och annat som rivits loss, och även om det kanske skulle nappa då så är det ju praktiskt omöjligt att spinnfiska eftersom man får släke på kroken så snart mas påbörjar hemtagningen. Men när det värsta sjunkit till botten men innan vattnet klarnat är det läge...

OBS att mina erfarenheter gäller Gotland/ostkusten och västkustfisket kan vara annorlunda.
Det låter ju rimligt att dom blir mer oförsiktiga och saknar möjlighet att vara petiga när sikten är sämre. Då får dom passa på att undersöka allt som ser ut som mat.

När det är som värst kan det påverka det hela så att det blir svårare för fisken att hitta mat?
 
Jag har kommit över ett gäng gamla Salar 15 gram, det var något på 20 gram också. Dom ska putsas upp och några kanske får en omgång färg också.
 

Bilagor

  • 5F61E2CA-37B1-4482-BB89-773BA826989E.jpeg
    5F61E2CA-37B1-4482-BB89-773BA826989E.jpeg
    85.9 KB · Visningar: 142
När det är som värst kan det påverka det hela så att det blir svårare för fisken att hitta mat?
Nu har jag vsserligen (trots att jag är tokig när det handlar om fiske) aldrig fått för mig att stå på stranden och fiska när det blåser full storm men jag föreställer mig att fisken då undviker att uppehålla sig i grundvattnet utan söker skydd på djupet där det är lugnare.
 
Provade på bombarda ett tag idag.
Körde med en liten räkimitation.
Fiskade först på grunda områden och längs tångkanter. Där hände inget. När jag provade att fiska ut på lite djupare vatten så fick jag däremot napp.

Fiskade långsamt med långa stopp.
 
Förberedelserna är i full gång för nästa säsong. Testade Bursells claw connector när jag var vid en sjö med regnbåge.

Inga tappade fiskar trots att regnbågarna var pigga. 3 av 3 landade där. Hade på två fiskar på mer traditionell riggning där en tog sig loss efter en stund. Var ju dock inte samma krok så inte helt rättvis jämförelse.

Det jag gillar med claw connectorn är att den ger möjlighet att använda mindre krok och ska ge lite asymmetrisk exponering på vanliga drag utan modifikationer. Det är tilltalande att slippa skarva på specialtackel när det är dags att rigga upp.
 

Bilagor

  • 384B8730-8297-4260-881A-99D992028656.jpeg
    384B8730-8297-4260-881A-99D992028656.jpeg
    526.3 KB · Visningar: 167
Förberedelserna är i full gång för nästa säsong. Testade Bursells claw connector när jag var vid en sjö med regnbåge.

Inga tappade fiskar trots att regnbågarna var pigga. 3 av 3 landade där. Hade på två fiskar på mer traditionell riggning där en tog sig loss efter en stund. Var ju dock inte samma krok så inte helt rättvis jämförelse.

Det jag gillar med claw connectorn är att den ger möjlighet att använda mindre krok och ska ge lite asymmetrisk exponering på vanliga drag utan modifikationer. Det är tilltalande att slippa skarva på specialtackel när det är dags att rigga upp.
Jag antar att det är den där böjda ståltrådsbiten som heter claw connector? Några sådana skulle man ju kunna tillverka. Den ska alltså vara böjd?

Själv har jag ibland använt ett lekande på motsvarande sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erijon Vandrande havsöring i Stockholm Fiske 4
sodden73 Havsöring i älv Fiske 5
telleus havsöring i göteborg Fiske 4
PikeMike Havsöring i Kalix/Haparanda Skärgård! Fiske 14
UmeRobban Kustfisket Umeåtrakten efter Havsöring-Lax Fiske 0
Cbratne Havsöring Fiske I kolmården Fiske 0
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
virto Havsöring på västkusten Fiske 3
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4
streamer Havsöring Öland Fiske 1
vuogga Havsöring - NU!! Fiske 16
peking Havsöring st:anna Fiske 1
johansson_79 Fiske efter havsöring i bohuslän Fiske 4
streamer Havsöring Fiske 7
jmlove Havsöring i Stockholm! Fiske 8
poppe_uk Havsöring i Skärgården? Fiske 1
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
storfiskarn? Havsöring i Herrhamra Fiske 5
Izumi Havsöring fisket igång! Fiske 2
Peakerman Havsöring på den sydskånska kusten? Fiske 0
Freddan75 Havsöring i Skåne. Fiske 9
sma Havsöring på västkusten? Fiske 1
robocop Havsöring på Åland Fiske 0
Calle94 Köptips utrustning gädda Fiske 21
AndersA68 Ny utrustning Fiske 40
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
forstheim Utrustning för "rookie".. :=) Fiske 11
grodanbolle UL utrustning? Fiske 13
M.Gustavsson Loop utrustning?! Fiske 1
avslutat_medlemskap_2012 Utrustning Fiske 8
Begagnade utrustning? Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.