Utrustning och teknik för att resa Tipi i storm

Jag arbetade fram en teknik och utrustning för att kunna resa pyramidtält I snöstorm. Nu var det inte så kraftiga stormar på min Sarektur, men jag fick pitcha mitt Ultamid 4p I 20m/s. Det hade inte gått om det inte varit för en platta för mittstolpen som jag tillverkade hemma. Det är en bit av en skida, lite aluminium, ett handtag från en överhandsfräs och lite fantasi. Jag släpper nu en video där jag både går igenom hur jag tillverkade plattan samt hur jag pitchade tältet. Hoppas att någon uppskattar den, det är väldigt svårt att resa ett pyramidtält I storm. Nästa gång blir det tunneltältet 🙂
 
Väldigt intressant och en väldigt snygg lösning med skidan för mittstången. Jag är inte lika hardcore som du så använder mina pyramider i betydligt enklare förhållanden. Om jag någonsin måste resa en pyramid i hård vind och snö hoppas jag att jag råkar ha en sån skida!

Men ibland får vi vara två, en som lyfter mittstången och en som siktar in den på rätt plats.

Så jag förstår att det är riktigt svårt i snö och hård vind samtidigt! Här på utsidan är det ju "allmänt känt" men här och var på nätet är det ju väldigt populärt att måla ut detta tält, och andra pyramider, som väldigt lämpliga för både storm och vinter. Själv gillar jag stora pyramider men jag har extra långa markspik och det tar lite extra tid att resa och att göra det själv under hårda förhållanden kommer inte på fråga.

Sist jag reste pyramidtält i snö hade jag en aluminiumstång som blev böjd som en banan. När vi upptäckte det hade markspiken redan fått frysa fast och det verkade svinjobbigt att göra om allt så vi lät den vara som en banan, det gick bra (nära bilen i skogen i gott väder). Då tänkte jag att om det vore en kolfiberstång hade den utsatts för samma krafter men utan att vi märkte något då jag antar att stången hållit sig rak. Men en riktigt stark kolfiberstång håller nog för såna krafter. Hade det varit barmark hade det varit enkelt att flytta fästena. Har du känt behov av att flytta markfästena efter att du rest tältet eller får du inte det "perfekt" från början?

Intressant att det fungerade så bra med mesh. Men jag antar att snömattorna löser det mesta av snödrevet. Kanske vore det optimalt med en kombination, där delar av väggarna är solida för att skydda mot det värsta draget?
 
Vackra bilder och kul film som vanligt.

Har själv haft med mig mitt Tentipi - tält på vintertur och kom fram till samma slutsats som du verkar ha gjort.... dvs det blev bara en tur och sen gick jag tillbaka till tunneltält eller kupoltält. Hade för övrigt en liknade lösning för mittstången, men jag använde istället en klassisk trangia aluminium stekpanna som platta.

MEN: Sista natten råkade vi ut för just det som du pratar om i början av filmen, dvs lös snö. I vårat fall var det sådan där snö som påminner om pärlsocker. Och när det sedan började blåsa lossnade en eller några av snöpinnarna och pang gick mittstången rakt av. Inte speciellt kul att slå ner det havererade tältet för att sedan skida ner till lä nere i skogen och hade vi varit mitt inne i Sarek hade det varit en stor utmaning.

/ Stefan
 
Alu eller kolfiber*
(...) Sist jag reste pyramidtält i snö hade jag en aluminiumstång som blev böjd som en banan. När vi upptäckte det hade markspiken redan fått frysa fast och det verkade svinjobbigt att göra om allt så vi lät den vara som en banan, det gick bra (nära bilen i skogen i gott väder). Då tänkte jag att om det vore en kolfiberstång hade den utsatts för samma krafter men utan att vi märkte något då jag antar att stången hållit sig rak. Men en riktigt stark kolfiberstång håller nog för såna krafter. (..
Det hade en "riktigt stark" alu-stång också gjort, så det blir svårt att jämföra. Skillnaden är hur resp. material beter sig när belastningen närmar sig gränsen för vad de tål. En kolfiberstång hade knäckts i princip utan förvarning. Med den böjda alu-stången fick ni marginal att riskbedöma situationen och vid behov agera under kontrollerade förhållanden - t ex sänka stånghöjden, om möjligt pitcha om, eller i värsta fall hinna packa i lugn och ro och dra.

Jag vet i varje fall vilket jag väljer till så vitala saker som min bärande tältstomme.

* mitt favorit- tjatämne, så förlåt, ni som läst detta förr ;)
 
Alu eller kolfiber*

Det hade en "riktigt stark" alu-stång också gjort, så det blir svårt att jämföra. Skillnaden är hur resp. material beter sig när belastningen närmar sig gränsen för vad de tål. En kolfiberstång hade knäckts i princip utan förvarning. Med den böjda alu-stången fick ni marginal att riskbedöma situationen och vid behov agera under kontrollerade förhållanden - t ex sänka stånghöjden, om möjligt pitcha om, eller i värsta fall hinna packa i lugn och ro och dra.

Jag vet i varje fall vilket jag väljer till så vitala saker som min bärande tältstomme.

* mitt favorit- tjatämne, så förlåt, ni som läst detta förr ;)
Jag är inte så van vid snö så jag vet inte om man kan bli bättre pinat flytta markspiken för att justera. När Fjällanders sparkar ner dem ser det ju otroligt enkelt ut men när jag gör det har jag svårt att få dem att fästa utan att låta dem frysa fast.

Jag har såna hål med en spärr-pinne på min mittstång så i teorin kunde jag sänkt den för att få stången rak. Men i praktiken så vågade jag inte så jag inte var helt säker på att lyckas sänka bara ett snäpp när allt var så hårt spänt utan kanske hade den halkat ur sin position på ett vedträ.

Hade jag haft ett sådant rejält fäste som Fjällanders, som satt ordentligt fast i snön hade jag nog vågat sänka den! Ska försöka fixa något liknande tills nästa vinter.
 
Vackra bilder och kul film som vanligt.

Har själv haft med mig mitt Tentipi - tält på vintertur och kom fram till samma slutsats som du verkar ha gjort.... dvs det blev bara en tur och sen gick jag tillbaka till tunneltält eller kupoltält. Hade för övrigt en liknade lösning för mittstången, men jag använde istället en klassisk trangia aluminium stekpanna som platta.

MEN: Sista natten råkade vi ut för just det som du pratar om i början av filmen, dvs lös snö. I vårat fall var det sådan där snö som påminner om pärlsocker. Och när det sedan började blåsa lossnade en eller några av snöpinnarna och pang gick mittstången rakt av. Inte speciellt kul att slå ner det havererade tältet för att sedan skida ner till lä nere i skogen och hade vi varit mitt inne i Sarek hade det varit en stor utmaning.

/ Stefan
Där kom ni undan med blotta förskräckelsen.
 
Jo.....var därför jag nämnde det :)

Det är sådana erfarenheter som gör att jag först och främst rekommenderar geodetiska/kupol tält för vinterturer när folk frågar. Har även tvingats nödtälta uppe i Lapporten på grund av pulkahaveri och vid det tillfället blåste det full snöstorm och snödjupet var 20-30 cm (2:a Januari). Och då kan jag intyga att vi var väldigt nöjda att vi hade ett tält om stod upp utan markpinnar.

/ Stefan
 
Väldigt intressant och en väldigt snygg lösning med skidan för mittstången. Jag är inte lika hardcore som du så använder mina pyramider i betydligt enklare förhållanden. Om jag någonsin måste resa en pyramid i hård vind och snö hoppas jag att jag råkar ha en sån skida!

Men ibland får vi vara två, en som lyfter mittstången och en som siktar in den på rätt plats.

Så jag förstår att det är riktigt svårt i snö och hård vind samtidigt! Här på utsidan är det ju "allmänt känt" men här och var på nätet är det ju väldigt populärt att måla ut detta tält, och andra pyramider, som väldigt lämpliga för både storm och vinter. Själv gillar jag stora pyramider men jag har extra långa markspik och det tar lite extra tid att resa och att göra det själv under hårda förhållanden kommer inte på fråga.

Sist jag reste pyramidtält i snö hade jag en aluminiumstång som blev böjd som en banan. När vi upptäckte det hade markspiken redan fått frysa fast och det verkade svinjobbigt att göra om allt så vi lät den vara som en banan, det gick bra (nära bilen i skogen i gott väder). Då tänkte jag att om det vore en kolfiberstång hade den utsatts för samma krafter men utan att vi märkte något då jag antar att stången hållit sig rak. Men en riktigt stark kolfiberstång håller nog för såna krafter. Hade det varit barmark hade det varit enkelt att flytta fästena. Har du känt behov av att flytta markfästena efter att du rest tältet eller får du inte det "perfekt" från början?

Intressant att det fungerade så bra med mesh. Men jag antar att snömattorna löser det mesta av snödrevet. Kanske vore det optimalt med en kombination, där delar av väggarna är solida för att skydda mot det värsta draget?
Jag håller verkligen med om att tältet är extremt hajpat, Boombproof, stort som ett slott, till allt, ja listan kan göras lång.
Det är faktiskt en av anledningarna att jag valde just det tältet. Men också av ren nyfikenhet. Nu vet jag att tunneltält är långt mycket bättre i storm. Då främst för att det är MYCKET lättare att resa i storm. Med det här tältet var det en riktig utmaning. Så nästa gång blir det tunneltält igen.

Jag fick flytta markpinnarna flera gånger, speciellt om det var snöyra samtidigt som jag reste det, riktigt svårt att se om man får en bra pitch då. Men ibland räckte det att justera på de små stormlinorna som går från markduken till snöpinnarna.

Det du säger om heltäckande längst ner på innertältet tror jag också skulle vara optimalt. Men en sak jag la märke till att den absoluta mesta kondensen in innertältet var på de solida ytorna. Jag hade små bitar längst ner, samt en lite större som tak på innertältet.
Att innertältet var i stortsett bara mesh fungerade riktigt bra. Jag har faktist aldrig haft så torrt där.
 
Vackra bilder och kul film som vanligt.

Har själv haft med mig mitt Tentipi - tält på vintertur och kom fram till samma slutsats som du verkar ha gjort.... dvs det blev bara en tur och sen gick jag tillbaka till tunneltält eller kupoltält. Hade för övrigt en liknade lösning för mittstången, men jag använde istället en klassisk trangia aluminium stekpanna som platta.

MEN: Sista natten råkade vi ut för just det som du pratar om i början av filmen, dvs lös snö. I vårat fall var det sådan där snö som påminner om pärlsocker. Och när det sedan började blåsa lossnade en eller några av snöpinnarna och pang gick mittstången rakt av. Inte speciellt kul att slå ner det havererade tältet för att sedan skida ner till lä nere i skogen och hade vi varit mitt inne i Sarek hade det varit en stor utmaning.

/ Stefan
Ja vi får erfarenheter av våra äventyr med tipi😅 Det blev ju enorm krafter på markpinnarna
 
Alu eller kolfiber*

Det hade en "riktigt stark" alu-stång också gjort, så det blir svårt att jämföra. Skillnaden är hur resp. material beter sig när belastningen närmar sig gränsen för vad de tål. En kolfiberstång hade knäckts i princip utan förvarning. Med den böjda alu-stången fick ni marginal att riskbedöma situationen och vid behov agera under kontrollerade förhållanden - t ex sänka stånghöjden, om möjligt pitcha om, eller i värsta fall hinna packa i lugn och ro och dra.

Jag vet i varje fall vilket jag väljer till så vitala saker som min bärande tältstomme.

* mitt favorit- tjatämne, så förlåt, ni som läst detta förr ;)
Ja jag hade blivit rejält överraskad om plötsligt stången gått av.
Det är nog inte riktigt rätt tält för vinteräventyr där vinden snabbt kan komma upp i storm.
Jag är glad nu i efterhand att jag fick så pass fint väder som jag fick.
Tunneltält är Verkligen bra tält för vinterfjället, största svagheten är väl om vinden vrider sig. Men annars står ett bra tunneltält pall otroligt mycket.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.