Utrustning och teknik för att resa Tipi i storm

Väldigt roligt att det uppskattas 🙂
Allt från dig uppskattas, men detta med "stavtält" (inte tipi, det är en helt annorlunda konstruktion) har jag följt lite extra noga. De väckte mitt intresse därför att de såg ut att kunna bli riktigt lätta. Men jag mötte ett antal vandrare med stavtält längs HRP, och vi kunde byta lite åsikter och erfarenheter - och efter den turen blev jag ju mer skeptisk.

Fick bl a hjälpa en kille att få upp ett stavtält i hård vind efter att jag redan, ensam, fått upp min inte så lilla Ringstind SL utan att tänka på att det skulle vara särskilt jobbigt. Med hans tält blev det en kamp, fast vi var två. Det var högre än mitt och med större footprint, men den användbara innerytan var mindre än min egen. Men höjden och utbredningen gjorde ju inte uppsättningen lättare.

Före den vandringen hade jag bara oroat mig "teoretiskt" för de stora punktlasterna, men tänkt att det starka DCF-tyget kanske löser problemet. Men då blev det väldigt påtagligt att varken tältets form eller tygets stelhet var optimala i högalpint klimat.

Så nej, inte heller på sommaren vill jag ha den sortens tält i några höga och/eller kala berg.

Lösningen på detta med att vinden vänder tror jag är antingen ett riktigt litet enbågstält som inte har så mycket till långsidor. Eller, om man som på vintern behöver mer plats, något mer kupolformat.
 
Allt från dig uppskattas, men detta med "stavtält" (inte tipi, det är en helt annorlunda konstruktion) har jag följt lite extra noga. De väckte mitt intresse därför att de såg ut att kunna bli riktigt lätta. Men jag mötte ett antal vandrare med stavtält längs HRP, och vi kunde byta lite åsikter och erfarenheter - och efter den turen blev jag ju mer skeptisk.

Fick bl a hjälpa en kille att få upp ett stavtält i hård vind efter att jag redan, ensam, fått upp min inte så lilla Ringstind SL utan att tänka på att det skulle vara särskilt jobbigt. Med hans tält blev det en kamp, fast vi var två. Det var högre än mitt och med större footprint, men den användbara innerytan var mindre än min egen. Men höjden och utbredningen gjorde ju inte uppsättningen lättare.

Före den vandringen hade jag bara oroat mig "teoretiskt" för de stora punktlasterna, men tänkt att det starka DCF-tyget kanske löser problemet. Men då blev det väldigt påtagligt att varken tältets form eller tygets stelhet var optimala i högalpint klimat.

Så nej, inte heller på sommaren vill jag ha den sortens tält i några höga och/eller kala berg.

Lösningen på detta med att vinden vänder tror jag är antingen ett riktigt litet enbågstält som inte har så mycket till långsidor. Eller, om man som på vintern behöver mer plats, något mer kupolformat.
Oj då, bästa att byta namn på tråden "Tipi"😅 Man lär sig något nytt varje dag.
Du har grymt med både erfarenheter och stor kunskap. Och jag håller faktiskt med dig. Pyramidtälten är inge vidare på sommaren heller. Jag höjer heller inte dcf till skyarna efter det att det sprack på mitt Ultamid. Det är nog inte helt fel med lite flex/elasticitet duken såsom de silikonbehandlade brukar ha.
 
Oj då, bästa att byta namn på tråden "Tipi"😅 Man lär sig något nytt varje dag.
Du har grymt med både erfarenheter och stor kunskap. Och jag håller faktiskt med dig. Pyramidtälten är inge vidare på sommaren heller. Jag höjer heller inte dcf till skyarna efter det att det sprack på mitt Ultamid. Det är nog inte helt fel med lite flex/elasticitet duken såsom de silikonbehandlade brukar ha.
Äh, förlåt yrkesskadan. Tänkte bara att det är bra om folk som läser inte blir avskräckta från tipi-tält, alltså de med flera stänger längsmed tygytan, hopkopplade i en gemensam kon i toppen - för de har ju en helt annan stabilitet (och tyngd...).

Annars byggde ju min skepsis från börjar mer på min yrkesskada än min då obefintliga erfarenhet ;)
 
Hejsan,

1: Nu är det helt riktigt som Joanna skriver att den klassiska tipi-konstruktionen har flera stänger/trädstammar längsmed tygytan, man bygger mer ett "skelett" som man klär med tyg. MEN: Det finns ett flertag tillverkare, som exempelvis tentipi (https://tentipi.se/nordic-tipis/zirkon/zirkon-7-cp) som anger att de tillverkar tipi-tält. Och bland dessa är det väldigt många som "bara" har en rejäl stång i mitten. Läser man deras definition på tipi tält, som även jag använder, är skillnaden mellan tipi och pyramid tält främst att ett tipi tält har en betydligt rundare form. Tentipis tält har till exempel en 8-kantig bottenform, vilket medför att formen är betydligt vindstabilare.

2: Om man gillar konceptet och kan acceptera den högre vikten är ett rejält tipi tält, som tentipis, väldigt vindtåliga på sommarfjället. Har ändvänt mitt både på Sarekturer och mitt inne i Jotunheimen. Väl uppslaget har det klarat även mycket hårda vindar utan minsta problem. Den stora nackdelen, förutom vikten, är att tältet kräver stora ytor och är mycket känsligare för markförhållanden när man har svårt att få fast markpinnarna ordentligt, som till exempel lös snö på vintern eller stenig mark. Fördelen man får är ett tält med ståhöjd och som är fantastiskt trevligt i regn. Torrt och minimal kondens.

Det sagt har även jag numera gått över till tunneltält även på sommaren, främst då min fru tycker att ett tält måste ha absid, vilket mitt gamla tentipi inte har. Dessutom är det som sagt väl tungt när man numera har med sig barn på turerna.

/ Stefan
 
Jag håller verkligen med om att tältet är extremt hajpat, Boombproof, stort som ett slott, till allt, ja listan kan göras lång.
Det är faktiskt en av anledningarna att jag valde just det tältet. Men också av ren nyfikenhet. Nu vet jag att tunneltält är långt mycket bättre i storm. Då främst för att det är MYCKET lättare att resa i storm. Med det här tältet var det en riktig utmaning. Så nästa gång blir det tunneltält igen.

Jag fick flytta markpinnarna flera gånger, speciellt om det var snöyra samtidigt som jag reste det, riktigt svårt att se om man får en bra pitch då. Men ibland räckte det att justera på de små stormlinorna som går från markduken till snöpinnarna.

Det du säger om heltäckande längst ner på innertältet tror jag också skulle vara optimalt. Men en sak jag la märke till att den absoluta mesta kondensen in innertältet var på de solida ytorna. Jag hade små bitar längst ner, samt en lite större som tak på innertältet.
Att innertältet var i stortsett bara mesh fungerade riktigt bra. Jag har faktist aldrig haft så torrt där.
Jag har ju sett bilder på Ultamid i snö men aldrig läst om någon som gör såna turer som du gör med ett sådant tält. Av någon outgrundlig anledning har Hmg en fanclub som tycker att det är viktigt att framhålla att det ska vara bästa tältet i en vinterstorm trots att de själva inte gör såna turer (och att det är enkelt att se på tältet att det inte stämmer, du försökte ju inte heller använda tältet i originalskick). Tältet är säkert väldigt bra på andra vis så jag finner det märkligt att trycka på just DEN punkten.

Kanske har man sett pyramidtält på polarexpeditioner, som likt tipis och kåtor har stängerna på utsidan och är riktig, riktigt starka.

Jag kallar för övrigt min Helsport-kåta för kåta även om jag tänker att en riktig kåta har stängerna på utsidan likt en ”riktig” tipi. Mittstångs-kåta är väl mer korrekt kanske.

Min Octapeak kallar jag för pyramid då den saknar kåtans topphatt. Åtta sidor ger fler fästpunkter och mer utrymme och tar vinden bättre. Jag har inte heller förstått att man säger att Ultamid och sådana pyramider tar vinden lika dant från alla håll, borde det inte vara mycket bättre om man får vinden rakt på ett hörn snarare än rakt på en sida?

Men fantastiskt roligt att du provade och att du gjorde det på ett sånt konstruktivt sätt! Finns ju många lärdomar i detta som kan vara relevanta även för andra tält.

Själv håller jag mig nog nära länsstyrelsens nödstugor när jag tar mittstångskåtan till fjället även i framtiden :)
 
Vilken superpedagogisk film. Och det rycker i vandringsnerven ;)
Ja, Nammatj har ett segment och rätt nära mellan bågarna. Jag hade väl snarare typ Keron 3 GT framför ögonen, eftersom den sorten varit uppe i diskussionerna om vinterturer.
 
Tycker mig se en del modetrender i friluftslivet ibland. Tipi-tält är en, hängmatta en annan. Det betyder inte att de är bäst, eller passar under alla förhållanden. Bara lite annorlunda och nytt, som passar i marknadsföringen och på bloggar.
 
Språk-OT
Nu har vi alltså kåta, stavtält, pyramid och tipi, samt kanske även "mid", som verkar användas lite fritt utan att berätta något om själva konstruktionen. Inte bra, tycker både konstruktören och språknörden i mig, och skickar härmed frågan till Språkforum för utredning ;)
😅 Ja det där måste vi gå till botten med. Jag startar en diskussion på Ultralätt
 
Verkligt lärorika filmer här i tråden. Tack för dom!

Språk-OT
Nu har vi alltså kåta, stavtält, pyramid och tipi, samt kanske även "mid", som verkar användas lite fritt utan att berätta något om själva konstruktionen. Inte bra, tycker både konstruktören och språknörden i mig, och skickar härmed frågan till Språkforum för utredning ;)
Glöm inte Lavvu! Namnet kommer säkert dyka upp oftare och förvirra https://en.wikipedia.org/wiki/Lavvu

Men vad är 'mid' för nåt? Är det något jurt-liknande typ https://hilleberg.com/eng/tent/blue-label-tents/altai/ ?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.