Havsöring - utrustning och teknik

Jag antar att det är den där böjda ståltrådsbiten som heter claw connector? Några sådana skulle man ju kunna tillverka. Den ska alltså vara böjd?

Själv har jag ibland använt ett lekande på motsvarande sätt.
Ja precis, en böjd bit stabilare ståltråd.

 
Ja precis, en böjd bit stabilare ståltråd.

Jag köper poängerna i att använda mindre krok och att den då bör riggas så att inte krokspetsarna kommer för nära draget men vad är finessen med att ståltråden är böjd? Eftersom den är monterad i en fjäderring så hamnar väl kroken, när man tar hem betet, i samma position som den skulle ha gjort med en rak "connector"?
 
Jag köper poängerna i att använda mindre krok och att den då bör riggas så att inte krokspetsarna kommer för nära draget men vad är finessen med att ståltråden är böjd? Eftersom den är monterad i en fjäderring så hamnar väl kroken, när man tar hem betet, i samma position som den skulle ha gjort med en rak "connector"?

Som jag tolkar det finns det två anledningar. Där den ena är jag lite tveksam till men den andra låter rimlig.
Den första är att när man monterat det hela rätt så ska böjen hänga ner ifrån draget och ge en bättre exponering. Alla drag simmar ju med en sida mer exponerad nedåt i vattnet så då ska böjen hänga nedåt och kroken ska vara monterad så att sidan med en böj också ska hänga nedåt. Detta kanske fungerar aningens bättre om man viktat connectorn med en lite tungstenspärla.
Men motståndet i vattnet gör säkert att kroken hänger som ett sträck bakom draget.

Den andra anledningen är att ge större möjlighet för kroken att komma ner och nå runt käkbenet och få fäste i området därunder där det är mer mjukvävnad att fastna i.
 
Som jag tolkar det finns det två anledningar. Där den ena är jag lite tveksam till men den andra låter rimlig.
Den första är att när man monterat det hela rätt så ska böjen hänga ner ifrån draget och ge en bättre exponering. Alla drag simmar ju med en sida mer exponerad nedåt i vattnet så då ska böjen hänga nedåt och kroken ska vara monterad så att sidan med en böj också ska hänga nedåt. Detta kanske fungerar aningens bättre om man viktat connectorn med en lite tungstenspärla.
Men motståndet i vattnet gör säkert att kroken hänger som ett sträck bakom draget.

Den andra anledningen är att ge större möjlighet för kroken att komma ner och nå runt käkbenet och få fäste i området därunder där det är mer mjukvävnad att fastna i.

Volframpärla!
 
Hittade en artikel om något jag tänkt prova nästa säsong.
Jag tror dessa glassänken finns in varianter som är lite mer svänande. Min tanke då är att med UL-utrustning och ett sådant sänke så borde det gå att nå kastlängder bättre än flugspö. Vilket ger en fin presentation av flugor under lugnare dagar.

När vi nu talar tyska...

 
Där fanns en hel del intressant. Både glassänken och små bombarda. Tack!
Sportfiskevärlden är så mycket större än de länder där man talar svenska eller engelska. Våga skriva in sökord på italienska, tyska, franska eller spanska (bara för att ta de enklaste varianterna) på google så får du se...
 
Sportfiskevärlden är så mycket större än de länder där man talar svenska eller engelska. Våga skriva in sökord på italienska, tyska, franska eller spanska (bara för att ta de enklaste varianterna) på google så får du se...
Jo då och jag har lyckats beställa ifrån DPSG genom Google Translate. Men det är lätt att glömma av dessa resurser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erijon Vandrande havsöring i Stockholm Fiske 4
sodden73 Havsöring i älv Fiske 5
telleus havsöring i göteborg Fiske 4
PikeMike Havsöring i Kalix/Haparanda Skärgård! Fiske 14
UmeRobban Kustfisket Umeåtrakten efter Havsöring-Lax Fiske 0
Cbratne Havsöring Fiske I kolmården Fiske 0
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
virto Havsöring på västkusten Fiske 3
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4
streamer Havsöring Öland Fiske 1
vuogga Havsöring - NU!! Fiske 16
peking Havsöring st:anna Fiske 1
johansson_79 Fiske efter havsöring i bohuslän Fiske 4
streamer Havsöring Fiske 7
jmlove Havsöring i Stockholm! Fiske 8
poppe_uk Havsöring i Skärgården? Fiske 1
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
storfiskarn? Havsöring i Herrhamra Fiske 5
Izumi Havsöring fisket igång! Fiske 2
Peakerman Havsöring på den sydskånska kusten? Fiske 0
Freddan75 Havsöring i Skåne. Fiske 9
sma Havsöring på västkusten? Fiske 1
robocop Havsöring på Åland Fiske 0
Calle94 Köptips utrustning gädda Fiske 21
AndersA68 Ny utrustning Fiske 40
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
forstheim Utrustning för "rookie".. :=) Fiske 11
grodanbolle UL utrustning? Fiske 13
M.Gustavsson Loop utrustning?! Fiske 1
avslutat_medlemskap_2012 Utrustning Fiske 8
Begagnade utrustning? Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.