Varför är flugfiskare så bortskämda?

Jag avskyr fyrdelade spön! De började kommma på bred front för 20-25 år sen när alla flugspön skulle bli så jäkla styva, för plötsligt hade lång kastlängd blivit något positivt. Istället för DT blev standardlinan WF vilket är idiotisk. Skarvarna är ju såklart helt oböjliga vilket ger ökad styvhet. Rekommenderar följande video:

Så både på flugspön, spinnspön, matchspön och feederspön så vill jag ha så få delar som möjligt. 15 fotarna kan få vara tredelade men övriga helst två. Det är inget problem att transportera fem fot spötub.
 
Jag avskyr fyrdelade spön! De började kommma på bred front för 20-25 år sen när alla flugspön skulle bli så jäkla styva, för plötsligt hade lång kastlängd blivit något positivt. Istället för DT blev standardlinan WF vilket är idiotisk. Skarvarna är ju såklart helt oböjliga vilket ger ökad styvhet. Rekommenderar följande video:

Så både på flugspön, spinnspön, matchspön och feederspön så vill jag ha så få delar som möjligt. 15 fotarna kan få vara tredelade men övriga helst två. Det är inget problem att transportera fem fot spötub.
Noterat, men vi andra fortsätter vår diskussion om flerdelade spön.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

avslutat 73229

Avslutat
Jag avskyr fyrdelade spön! De började kommma på bred front för 20-25 år sen när alla flugspön skulle bli så jäkla styva, för plötsligt hade lång kastlängd blivit något positivt. Istället för DT blev standardlinan WF vilket är idiotisk. Skarvarna är ju såklart helt oböjliga vilket ger ökad styvhet. Rekommenderar följande video:

Så både på flugspön, spinnspön, matchspön och feederspön så vill jag ha så få delar som möjligt. 15 fotarna kan få vara tredelade men övriga helst två. Det är inget problem att transportera fem fot spötub.

Håller inte med. Jag tycker det finns en mångfald av spön på marknaden nu som vi inte såg för 10-15-20 år sedan. Jag håller med om att det fanns en trend mot snabba toppaktionsspön och fronttunga klumplinor, men nu har ju pendeln svängt tillbaka något. Långsammare medelaktionsspön i glasfiber har ju t ex blivit allt populärare.

I blindtest skulle nog få kunna avgöra om ett spö är 2, 3 eller 4-delat. Om du kan det, så är det imponerande.

Med det sagt så föredrar jag själv lite långsammare spön. Favoriten just nu är mitt Winston #3, som jag kör DT-lina på, men det gör jag inte för presentation eller linans kastegenskaper, utan för att DT-linan är enklare att styra i vattnet än en WF-lina när klumpen är ute. Speciellt på en #3 då skjutlinan är rätt tunn. Det finns lägen då det absolut är bättre WF-linor och då man behöver kunna kasta långt och trycka genom vind. Det fina är ju att man kan välja och idag finns det ju också många olika typer av WF-linor med olika egenskaper - ibland kan man vilja ha en mer "skjut-betonad", andra gånger en med låång klump, som kastmässigt inte i sig skiljer sig så mycket från en DT. Med såna linor går det ju att fiska som med en DT, då linans tapering inte skiljer sig avsevärt.

På laxspöet kör jag också DT och spey-teknik, men jag är ingen inbiten laxfiskare (än i alla fall) och jag funderar på att uppdatera med lite lättare och smidigare grejer.

Nä, jag tycker utvecklingen inom flugfisket de senaste 20 åren har varit spännande. Från trenden med snabba toppaktionsspön, så finns nu möjlighet att välja spön utifrån situation och vad man själv gillar.

Men tillbaka till flerdelade spön.. jag hade gärna sett fler spinnspön som var mer "lika" flugspön; 3-4 delade, snygg finish, snygg kork, toppkvalitet osv. Mitt Daiwa Surfcast är förvisso 3-delat, men 14-fot. Men "byggmässigt" känns det ju som Biltema i jämförelse med ex mina RL Winston eller Thomas&Thomas flugspön. Och även billigare flugspön i typ 2000 kronorsklassen känns ju oftare mer välbyggda. Det sista är väl lite mer min känsla än något objektivt dock. :)
 
Håller inte med. Jag tycker det finns en mångfald av spön på marknaden nu som vi inte såg för 10-15-20 år sedan. Jag håller med om att det fanns en trend mot snabba toppaktionsspön och fronttunga klumplinor, men nu har ju pendeln svängt tillbaka något. Långsammare medelaktionsspön i glasfiber har ju t ex blivit allt populärare.

I blindtest skulle nog få kunna avgöra om ett spö är 2, 3 eller 4-delat. Om du kan det, så är det imponerande.

Med det sagt så föredrar jag själv lite långsammare spön. Favoriten just nu är mitt Winston #3, som jag kör DT-lina på, men det gör jag inte för presentation eller linans kastegenskaper, utan för att DT-linan är enklare att styra i vattnet än en WF-lina när klumpen är ute. Speciellt på en #3 då skjutlinan är rätt tunn. Det finns lägen då det absolut är bättre WF-linor och då man behöver kunna kasta långt och trycka genom vind. Det fina är ju att man kan välja och idag finns det ju också många olika typer av WF-linor med olika egenskaper - ibland kan man vilja ha en mer "skjut-betonad", andra gånger en med låång klump, som kastmässigt inte i sig skiljer sig så mycket från en DT. Med såna linor går det ju att fiska som med en DT, då linans tapering inte skiljer sig avsevärt.

På laxspöet kör jag också DT och spey-teknik, men jag är ingen inbiten laxfiskare (än i alla fall) och jag funderar på att uppdatera med lite lättare och smidigare grejer.

Nä, jag tycker utvecklingen inom flugfisket de senaste 20 åren har varit spännande. Från trenden med snabba toppaktionsspön, så finns nu möjlighet att välja spön utifrån situation och vad man själv gillar.

Men tillbaka till flerdelade spön.. jag hade gärna sett fler spinnspön som var mer "lika" flugspön; 3-4 delade, snygg finish, snygg kork, toppkvalitet osv. Mitt Daiwa Surfcast är förvisso 3-delat, men 14-fot. Men "byggmässigt" känns det ju som Biltema i jämförelse med ex mina RL Winston eller Thomas&Thomas flugspön. Och även billigare flugspön i typ 2000 kronorsklassen känns ju oftare mer välbyggda. Det sista är väl lite mer min känsla än något objektivt dock. :)
Jag håller med det du skriver. Men tycker samtidigt att jag mkt sällan upplever att jag skulle fånga mer fisk med wf eller shooting head linor. Tafsen är i så fall viktigare. Har hitintills aldrig blivit omkastad med en DT12S på sextonfotarn..

Jag skulle inte känna skillnad på fyrdelat eller tredelat om aktionen var densamma. Däremot kan jag utan större problem känna skillnad på ett styvt billigt till medelklass toppstyvt spö (som alltid är fyrdelade då det ökar styvheten), och ett spö med mer progressiv aktion (som inte behöver vara fyrdelat). Och jag skulle landa fler fiskar på det senare. Kastlängd är strikt skilt från kvalitet i fisket.

Håller med om byggkvalitet på spinn. Byggt egna senaste på klingor från hi-level och harrison. Betydligt bättre. Iaf korken. Hantverket blir tyvärr mer ”jag vill fiska NU”...
 
Mitt dyraste haspelspö är tredelat. Det är ett RST M5 SLE Seatrout 10´7´´. Jag kan inte påstå att känslan eller kastegenskaperna i den klingan är sämre än i något av alla mina jämförbara tvådelade spön. Tvärtom.
 
Mitt dyraste haspelspö är tredelat. Det är ett RST M5 SLE Seatrout 10´7´´. Jag kan inte påstå att känslan eller kastegenskaperna i den klingan är sämre än i något av alla mina jämförbara tvådelade spön. Tvärtom.
Dom har en hel del intressanta flerdelade spön.
Byggda utan att följa någon trend. Så köper man ett sånt kan man rent av spara pengar för man slipper bry sig om trender.😇
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.