Havsöring - utrustning och teknik

Idag har det blivit premiär för i år.
Först ett pass på en kvart. Nordanvind och vinden blåste vattnet ur viken. Så kändes inte så lovande. Inget alls hände.

Senare på dagen fanns tid för mer fiske. Hade fått rapporter där samtliga fiskar tagits på upphängarfluga. Så jag valde att köra med bombarda och två flugor. Fiskade så en hel sträcka. Såg andra fiskare få fisk. Såg vak. Hade en stöt en gång.

Sedan hade jag inte så mycket tid kvar att fiska men bytte till drag. Tog inte så lång tid innan jag hade kontakt med fisk. En riktigt stor öring nöp betet precis vid fötterna men fastnade inte. Såg att den tvekade på om den skulle försöka en gång till. Men den drog iväg. Bytte bete ifall den fanns kvar och skulle försöka en gång till. Men inget hände.
Tänkte att det var kvällens chans. Kändes rätt surt. Var nog största öringen jag sett.

Börjar fiska mig hemåt. Flyttar ganska mycket mellan platserna jag fiskar på nu. Hittade en plats som såg lovande ut. Rätt snart hugger något tungt. Fisken rusar en del, plötsligt vänder den emot mig och det känns läskigt lätt i spöt.
Men snart så känner jag den igen. Då börjar den dra emot det enda hindret som finns i omgivningen. En boj med tampar som hänger i vattnet. Två gånger lyckas fisken köra in i det här. Så utan att hoppa i vattnet får jag upp fisken. En blanking på 56 cm.
 
Har lite betraktelser ifrån dagens fiske men det kommer någon annan dag. Bjuder på en bild på kompisens öring så länge. 55 cm vid mätning vid havet, påstås varit 57 cm vid mätning hemma. Konstigt då den plötligt växte om min största...
 

Bilagor

  • FF1F27DD-E9ED-4708-9C2B-C3C981E47806.jpeg
    FF1F27DD-E9ED-4708-9C2B-C3C981E47806.jpeg
    176.7 KB · Visningar: 143
Har lite betraktelser ifrån dagens fiske men det kommer någon annan dag. Bjuder på en bild på kompisens öring så länge. 55 cm vid mätning vid havet, påstås varit 57 cm vid mätning hemma. Konstigt då den plötligt växte om min största...

Jag hade lite reflektioner efter den här turen som kanske gick i stöpet.
Det visade sig att fisken inte var en riktig blankfisk, trots att det var långt ifrån närmsta lekvatten. Det fanns embryon eller vad det heter för ägg i den. Men tråkig i köttet och tittar man noga på bilderna så är fenorna inte helt perfekta. Släppte heller inga fjäll.

Fisken högg stenhårt på draget i ett tackel med drag och fluga. Svart rygg, silver på sidorna och röd buk. Flugan var rosa räka. Det var en blåsig dag och fisken högg i vatten som var mjölkigt. Jag hade tidigare tagit två små öringar i lugnare vatten, på drag. Men inga kontakter på andra lovande platser. Så jag riggade om till bombarda med två flugor för att se om fisken kanske ville ha något annat för att locka fram den större fisken.
Precis när jag gjort det så högg det hårt för kompisen. Eller ja, det såg ut som han försökte rycka loss ett bottennapp, som senare började dra tillbaka rätt tungt.
Så när den fisken kom upp så kändes det som det var drag som gällde för dagen. Så då riggade jag om igen. Fast det kanske inte var fel beslut. För större delen av vattnet vi fiskade i var vatten med dålig sikt och mycket rörelse. Å andra sidan har jag ju fått fisk på räkfluga i naturfärger i riktigt grumligt vatten förr.

En annan interessant sak var att jag fick kontakt med fisk på en plats som jag trodde var en mer typisk plats för sommarfiske, strömmat sund med grynnor. Där hade jag en följare jag såg och som högg vid spinnstopp. Tappade den dock när den kom nära för jag drillade den lite hårt. Blev av med draget i ett kast, om man kör release tackel så knyt om flätlinan genom betet under vintern även om Jens säger att det inte behövs. Satte på nytt drag. Fick då en följare till men som inte högg. Blev ju både annan storlek och färg på draget då. Undra om det kan ha haft någon faktisk inverkan.
 
Köpte lite agn idag. Stor och tjusig stagg. Fina färger på den.
Jag har några platser där jag inte testat att meta havsöring som jag tror kommer passa väldigt bra för mete.
 

Bilagor

  • 0265BDD0-73DB-4BE8-B8C3-F6C1004F22DC.jpeg
    0265BDD0-73DB-4BE8-B8C3-F6C1004F22DC.jpeg
    334.9 KB · Visningar: 79
Saker som ska testas nästa pass. Om inspirationen håller i sig. Det kan hinna dyka upp nya idéer innan dess.
Men assistkrok känns som en bra idé.
 

Bilagor

  • 948CBE17-0F4E-4B16-8B56-80958C3871D2.jpeg
    948CBE17-0F4E-4B16-8B56-80958C3871D2.jpeg
    67.8 KB · Visningar: 104
Själv tror jag på bara assistkrok men i något längre tafs så att krokspetsen hamnar bakom dragets mitt.

assist.jpg
 
Ja och nej. Jag har fiskat med den riggen men utan att få hugg. Nappfrekvensen här är inte sådan att man under rimlig tid kan få ett statistiskt underlag. Men jag är ändå "frälst" på enkelkrok vid havsöringfisket och det borde fungera lika bra om man riggar enkelkroken som en assist hook som när man har den i den bakre fjäderringen (och det har jag testat och vet att det är minst lika effektivt som trekrok).
 
Ja och nej. Jag har fiskat med den riggen men utan att få hugg. Nappfrekvensen här är inte sådan att man under rimlig tid kan få ett statistiskt underlag. Men jag är ändå "frälst" på enkelkrok vid havsöringfisket och det borde fungera lika bra om man riggar enkelkroken som en assist hook som när man har den i den bakre fjäderringen (och det har jag testat och vet att det är minst lika effektivt som trekrok).

Det ser ju klart ut att kunna fungera bra. Och när fisken väl är krokade så sitter den säkert bättre än med genomlöpare.
Hur beter sig kroken vid spinnstopp?
 
Här är några bra drag för lax/öring. Men jag vill kalla dom allround drag!!!
Köper dom billigt på autlett butiker. 15kr st!

men jag får fisk, fast dom är billiga. Säkert bra för insjöar också!??
 

Bilagor

  • 28296C6A-E8D1-4DDC-9424-DC75B932AB3C.jpeg
    28296C6A-E8D1-4DDC-9424-DC75B932AB3C.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 106
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erijon Vandrande havsöring i Stockholm Fiske 4
sodden73 Havsöring i älv Fiske 5
telleus havsöring i göteborg Fiske 4
PikeMike Havsöring i Kalix/Haparanda Skärgård! Fiske 14
UmeRobban Kustfisket Umeåtrakten efter Havsöring-Lax Fiske 0
Cbratne Havsöring Fiske I kolmården Fiske 0
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
virto Havsöring på västkusten Fiske 3
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4
streamer Havsöring Öland Fiske 1
vuogga Havsöring - NU!! Fiske 16
peking Havsöring st:anna Fiske 1
johansson_79 Fiske efter havsöring i bohuslän Fiske 4
streamer Havsöring Fiske 7
jmlove Havsöring i Stockholm! Fiske 8
poppe_uk Havsöring i Skärgården? Fiske 1
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
storfiskarn? Havsöring i Herrhamra Fiske 5
Izumi Havsöring fisket igång! Fiske 2
Peakerman Havsöring på den sydskånska kusten? Fiske 0
Freddan75 Havsöring i Skåne. Fiske 9
sma Havsöring på västkusten? Fiske 1
robocop Havsöring på Åland Fiske 0
Calle94 Köptips utrustning gädda Fiske 21
AndersA68 Ny utrustning Fiske 40
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
forstheim Utrustning för "rookie".. :=) Fiske 11
grodanbolle UL utrustning? Fiske 13
M.Gustavsson Loop utrustning?! Fiske 1
avslutat_medlemskap_2012 Utrustning Fiske 8
Begagnade utrustning? Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.