Havsöring - utrustning och teknik

När man riggar genomlöpare på traditionellt vis så blir det ganska pilligt med pärlor och krokar. Det går ju att rigga dom i förväg och skarva ihop med lekande eller så men det tar plats.

Tänker mig som på bilden att man kan fästa pärlorna i kroken med en tunn lina för att lättare hålla ordning på dom.
Tunn lina? Själv riggar jag alltid mina genomlöpare på relativt grov lina, detta då jag några gånger råkat ut för att genomlöpsdrag skadat linan. Det är ju omöjligt att med ett nytt drag se hur linkanalen ser ut och ibland finns det någon grad där som skaver på linan. Standard för min del är 0,35-0,45 mm FC (och då fiskar jag med 0,25-0,28 nylon eller 0,12-0,15 PE).
 
Tunn lina? Själv riggar jag alltid mina genomlöpare på relativt grov lina, detta då jag några gånger råkat ut för att genomlöpsdrag skadat linan. Det är ju omöjligt att med ett nytt drag se hur linkanalen ser ut och ibland finns det någon grad där som skaver på linan. Standard för min del är 0,35-0,45 mm FC (och då fiskar jag med 0,25-0,28 nylon eller 0,12-0,15 PE).
Den tunna linan jag pratar om är obelastad och löper enbart genom pärlorna och kroken i en ögla för att skapa ett litet paket som är lätt att hålla ordning på. Så när linan klipps för att byta genomlöpare hänger pärlor och krok ihop.
 
Den tunna linan jag pratar om är obelastad och löper enbart genom pärlorna och kroken i en ögla för att skapa ett litet paket som är lätt att hålla ordning på. Så när linan klipps för att byta genomlöpare hänger pärlor och krok ihop.
Men då måste man ju ändå pilla med pärlorna när man ska rigga genomlöparen?
 
Hmmm... Enklare vore väl att trä upp några pärlor på en spole av den lina man använder för att rigga genomlöparna och sedan mata fram en pärla när man knutit fast kroken, kapa lagom längd, trä på genomlöparen och knyta på lekandet?
 
Hmmm... Enklare vore väl att trä upp några pärlor på en spole av den lina man använder för att rigga genomlöparna och sedan mata fram en pärla när man knutit fast kroken, kapa lagom längd, trä på genomlöparen och knyta på lekandet?

Ja två extra knutar minskar klart fumlande och pillande med pärlor.
 
Jag upplever rätt många gånger på västkusten att precision är viktigare än längd på kasten.
Idag när jag var ute så experimenterade jag ett tag med Texas-riggad jigg. Då upptäckte jag en del nya möjligheter. Det ger möjlighet att kasta till platser som jag annars avstår ifrån för risk att fastna eller kasta för långt. Med en sådan rigg kan jag ju kasta mot land, hamnar jag på land kan jag dra ner betet i vattnet utan att fastna eller förstöra kroken.
 

Det blev inte mycket tid lagt på mete efter havsöring förra säsongen. Får ge det lite mer utrymme kommande säsong.

Trevlig youtube-kanal det där i övrigt också. Ingen tuff musik. Inget fokus på att fånga rekordstora fiskar. Inget fokus på dyr utrustning.
 

Det blev inte mycket tid lagt på mete efter havsöring förra säsongen. Får ge det lite mer utrymme kommande säsong.

Trevlig youtube-kanal det där i övrigt också. Ingen tuff musik. Inget fokus på att fånga rekordstora fiskar. Inget fokus på dyr utrustning.
Revenge of the Buldo! Tack för länken. Nu gäller det bara att det ska bli tillräckligt varmt för att sitta och meta...
 
Revenge of the Buldo! Tack för länken. Nu gäller det bara att det ska bli tillräckligt varmt för att sitta och meta...
Jag tror det ligger något i det du skrivit någon gång. Med buldo i väskan går det alltid att fånga fisk. På sina platser går det ju fortfarande hitta blåmusslor och kubonger kan väl också funka. Eller så går det gräva fram någon räka i tången.

Jag snubblade över den här hemgjorda varianten av kastdobb precis:

 
Ah, den gamla studsbollen. Andra har använt golfbollar som "controllers", även de flytande golfbollar som används när en sjö används som driving range. Men den simpla plastkulan som kan helt eller delvis fyllas med vatten (eller annat) ät en genial uppfinning och ett synnerligen användbart fiskereskap.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erijon Vandrande havsöring i Stockholm Fiske 4
sodden73 Havsöring i älv Fiske 5
telleus havsöring i göteborg Fiske 4
PikeMike Havsöring i Kalix/Haparanda Skärgård! Fiske 14
UmeRobban Kustfisket Umeåtrakten efter Havsöring-Lax Fiske 0
Cbratne Havsöring Fiske I kolmården Fiske 0
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
virto Havsöring på västkusten Fiske 3
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4
streamer Havsöring Öland Fiske 1
vuogga Havsöring - NU!! Fiske 16
peking Havsöring st:anna Fiske 1
johansson_79 Fiske efter havsöring i bohuslän Fiske 4
streamer Havsöring Fiske 7
jmlove Havsöring i Stockholm! Fiske 8
poppe_uk Havsöring i Skärgården? Fiske 1
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
storfiskarn? Havsöring i Herrhamra Fiske 5
Izumi Havsöring fisket igång! Fiske 2
Peakerman Havsöring på den sydskånska kusten? Fiske 0
Freddan75 Havsöring i Skåne. Fiske 9
sma Havsöring på västkusten? Fiske 1
robocop Havsöring på Åland Fiske 0
Calle94 Köptips utrustning gädda Fiske 21
AndersA68 Ny utrustning Fiske 40
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
forstheim Utrustning för "rookie".. :=) Fiske 11
grodanbolle UL utrustning? Fiske 13
M.Gustavsson Loop utrustning?! Fiske 1
avslutat_medlemskap_2012 Utrustning Fiske 8
Begagnade utrustning? Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.