Havsöring - utrustning och teknik

Kul att du tar till dig av evidensbaserade tekniker. Var det inte owner jag tipsade om alldelles i början av denna tråden??? :)
 
Själv använder jag oftast enkelkrok. Man missar kanske något fler hugg än med trekrok men tappar sällan någon fisk som fastnat.

Jag har goda erfarenheter av enkelkrok. Brukar fastna och sitta bra där den ska. Inte fastna i håven eller fiskaren. Använder det på mina vanliga skeddrag.
 
Kul att du tar till dig av evidensbaserade tekniker. Var det inte owner jag tipsade om alldelles i början av denna tråden??? :)

Jo precis och jag gick och köpte det direkt. Först i storlek 10 för det var vad som fanns. Senare har jag skaffat storlek 12 också.
Skaffade också Bursells bok.
Har knutit release tackel men mina gummistopp fungerade dåligt så har kört med release connector.
 
Satte på en extra fjäderring, oval, och en trekrok storlek 10 på ett 7 grams ABU Salar och drog ut.
Lite blåsigt för min typ UL-utrustning. 7 fot 2-10 gram, liten 2000 haspel med 0,10 flätlina.
Stod vid ett sund som flöt in mot en leopardbotten. Stod på gränsen mellan dessa och fiskade. Plötsligt plaskade det nära mig, trodde det var mitt sällskap som slängt en Sten i vattnet eller något. Men gjorde ett kast däråt. Ganska snart högg det och det kändes att det var öring och snart såg jag den. Först i vattnet och sedan i luften.

Jag stod på en avsats så det hördes inte när jag ropade efter håv. Det gick inte att nå fisken utan håv. Jag stod där och ropade efter håv. Inget hände. Jag såg fisken simma runt nere i vattnet. En busvissling så dök håv, tumstock och avlivare snart upp. Håven var som tur var bra förberedd och i sitt längsta läge och krånglade inte så en fet öring på 46 centimeter kunde landas med ett glädjevrål.
 

Bilagor

  • 2EF700E0-3443-4952-BEBA-971057CF8ECE.jpeg
    2EF700E0-3443-4952-BEBA-971057CF8ECE.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 162
Jag kan inte ta åt mig äran av något annat eller mer än ha varit med så länge att jag vet vad som är vad. Synd att de som äger ABU inte gör det. Eller så har de helt enkelt andra ($$$) prioriteringar...
 
Igår hamnade öringen på grillen. Det måste varit det godast jag smakat i fiskväg.

Fisken togs ur och fick huvudet borttaget. Sedan fick den ligga i kylen saltad på insidan. Dagen efter så fyllde jag på med citronpeppar och lite råsocker. Snittade skinnet lite och samma kryddning på utsidan. Ett par krossade vitlöksklyftor in i buken innan grillning också.

Serverades med ugnsrostad potatis, palsternacka och morot, och en romsås.
 
Inga öringar landade idag men lite nya upplevelser.
Metade mitt på dagen i en vik som inte såg ut som någon direkt havsöringslokal. Stor och ganska djup. Men vi såg snart en del småöringar som följde efter draget. Jag metade och fick för det mesta intresse när jag flyttade betet snabbt men inga hugg och annan fisk snodde betet då och då.
En gång när jag kastade ut mot djupet och tog hem metet stegvis mot ett större område med vegetation så fick jag ett hugg av vad jag är rätt säker på var en liten öring. Men den lossnade direkt.

Senare på kvällen provade vi en annan plats. På kanten till en långsmal vik som blir väldigt grund. Fiskade med drag och upphängare. Först fiskade vi på det djupa och hade ett gäng småöringar som simmade efter. Senare så drog vi oss in mot det grunda området. Mycket småsill som höll på och vakade. Men någon öring dök inte upp. Såg en hoppa långt bort ifrån området vi fiskade på.
Upphängaren gav inte mig någon fisk, men mitt sällskap. En makrill och en vitling.
 
Gjorde ett kortare pass på morgonen idag.
Var vid vattnet strax efter 6. 6:28 fick jag en liten öring när jag fiskade i det djupa vattnet strax utanför em vegetationskant.

Lite senare blev det en näbbgädda också.

Väldigt lugnt väder, när solen kom högre upp dök det upp mer småfisk. Hade blivit varmt när jag drog hemåt kring 8:30. Hörde något plask bakom mig på väg ifrån vattnet.
 
Tänkte lite på det där med release tackel. Jag använder ofta rätt små beten så provade att skippa främre kroken idag. För näbbgäddor snurrar in sig bra när det är två krokar och det blir lite mindre pill att knyta ihop.

Funkade fint på både näbbgädda och öring.
 

Bilagor

  • B188990C-510A-4642-B349-2FB76257543D.jpeg
    B188990C-510A-4642-B349-2FB76257543D.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 167
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erijon Vandrande havsöring i Stockholm Fiske 4
sodden73 Havsöring i älv Fiske 5
telleus havsöring i göteborg Fiske 4
PikeMike Havsöring i Kalix/Haparanda Skärgård! Fiske 14
UmeRobban Kustfisket Umeåtrakten efter Havsöring-Lax Fiske 0
Cbratne Havsöring Fiske I kolmården Fiske 0
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
virto Havsöring på västkusten Fiske 3
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4
streamer Havsöring Öland Fiske 1
vuogga Havsöring - NU!! Fiske 16
peking Havsöring st:anna Fiske 1
johansson_79 Fiske efter havsöring i bohuslän Fiske 4
streamer Havsöring Fiske 7
jmlove Havsöring i Stockholm! Fiske 8
poppe_uk Havsöring i Skärgården? Fiske 1
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
storfiskarn? Havsöring i Herrhamra Fiske 5
Izumi Havsöring fisket igång! Fiske 2
Peakerman Havsöring på den sydskånska kusten? Fiske 0
Freddan75 Havsöring i Skåne. Fiske 9
sma Havsöring på västkusten? Fiske 1
robocop Havsöring på Åland Fiske 0
Calle94 Köptips utrustning gädda Fiske 21
AndersA68 Ny utrustning Fiske 40
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
forstheim Utrustning för "rookie".. :=) Fiske 11
grodanbolle UL utrustning? Fiske 13
M.Gustavsson Loop utrustning?! Fiske 1
avslutat_medlemskap_2012 Utrustning Fiske 8
Begagnade utrustning? Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.