Havsöring - utrustning och teknik

Drog ut på ett pass idag trots att det bara skulle bli kring en timma effektivt fiske.
Och vädret har ju varit varmt som den. När jag drog ut så försvann molnen och det blev ännu soligare och varmare.

Men efter att ha fiskat mig fram en bit så provade jag något nytt. Jag lät draget sjunka en stund, ta hem det och sjunk igen. Då fick jag snabbt ett hugg. En havsöring kring 40 cm. Pigg men inte så stark. Fick ett par fina rusningar i sidled.
Sedan i nästa kast igen fick jag en till. Inget stort, trodde det var en sill när jag såg den först.

Stort PLUS för att du lät fisken ligga kvar i vattnet när du tog bilden.
 
Jag har kompletterat min utrustning för fiske i lite svårare väder bland annat.
En tiofotare 7-30 gram. Har bara hunnit provkasta det en liten stund och förstår ju fördelarna med ett längre spö nu. Lättare att styra undan ifrån tång och annat. Och lite längre kast.
Det blir ju lite annan teknik att kasta med en längre mer progressiv klinga märkte jag också.
 
Tappade en idag. Starkaste jag haft på Så troligtvis största också.
Gjorde ett kast på ett ställe jag inte väntade mig att det skulle stå något så hade inte tagit hänsyn till möjlighet att landa. Så den lossnade medan jag förflyttade mig. Försökte hålla den på lång lina för att den inte skulle lossna.

För jag kan inte tänka mig att det var någon annan fisk som växelvis rusade och stannar och stångades.
 
Idag så hade jag sällskap med ut. Valde ut en plats som såg ut som något där havsöring kan tänkas passera. Vi kastade ett tag men gick efter ett tag över till att meta med stagg.

Min kompis fick rätt snart napp. Visade sig vara en fin havsöring på 40 cm. Högg på kanske 5 meters djup tror jag.
 
Lyckades få en snabb bild på öringen igår.
 

Bilagor

  • 5D476792-90EA-45D8-9AFB-AD8AAF72F858.jpeg
    5D476792-90EA-45D8-9AFB-AD8AAF72F858.jpeg
    674.9 KB · Visningar: 151
Ifrån bäck till hav.
Tog ett kort kvällspass idag.
Fiska först i ett sund och fick lite makrill. Flyttade sedan när det mörknade mot ett grundare parti och det tog inte många kast innan det small på en pigg havsöring. Blev tyvärr av med mitt nya drag som funkar så fint under kvällen vid avkrokningen. Nätet i håven hade snott sig så öringen höll på att studsa ur hela tiden. Medan jag försökte kroka av fisken så snabbt som möjligt så snodde lina och genomlöpande in sig ibland dom stora stenblocken.
Lyckades i alla fall återutsätta fisken levande.

Fisken tyckte först det verkade vara en bra idé att stå kvar bland stenarna i vattnet. Därvar det en krabba som höll på att bråka med den så fick göra en räddningsaktion där.
 

Bilagor

  • 2DD0BD8F-C443-427F-A6C6-FA4611344732.jpeg
    2DD0BD8F-C443-427F-A6C6-FA4611344732.jpeg
    1 MB · Visningar: 145
Ifrån bäck till hav.
Tog ett kort kvällspass idag.
Fiska först i ett sund och fick lite makrill. Flyttade sedan när det mörknade mot ett grundare parti och det tog inte många kast innan det small på en pigg havsöring. Blev tyvärr av med mitt nya drag som funkar så fint under kvällen vid avkrokningen. Nätet i håven hade snott sig så öringen höll på att studsa ur hela tiden. Medan jag försökte kroka av fisken så snabbt som möjligt så snodde lina och genomlöpande in sig ibland dom stora stenblocken.
Lyckades i alla fall återutsätta fisken levande.

Fisken tyckte först det verkade vara en bra idé att stå kvar bland stenarna i vattnet. Därvar det en krabba som höll på att bråka med den så fick göra en räddningsaktion där.
Det är roligt att följa ditt havsöringfiske och jag ser fram emot att du delar ned dig av dina egna erfarenheter/tankar om, som trådrubriken säger, utrustning och teknik.
 
Liten genomgång av genomlöpsbeten jag fiskat med.

Kinetic har jag fiskat minst med. Kostar minst av de jag testat. Levereras med krok, pärlor och några ovala fjäderringar. Kroken kändes inte så intressant vilket den sällan gör på lågprisbeten.
Annars är betena helt okej. Har undersökt hålet igenom och verkar inte innehålla några grader.

Westin D360. Inte heller fiskat så mycket med. Levereras som ovan men utan krok. Bättre finish.

OGP Henry's Skruen. Väldigt fina beten. Aggressiv gång. Levereras utan några tillbehör. Färgen motor oil är fin. Ska vara en riktigt bra färg för nattfiske.

DC-lures. Välgjorda beten i fina färger. Har mest använt grön/vit.
Finns många olika modeller. Främst i två olika varianter. Bakviktade och platta. Bakviktade kastar bättre. Platta går grundare som främst märks vid långsam inspinning.
Några är nästan helt cylindriska. Kastar som skott. Går djupast av dom alla.
 
@Ahvenet:

Vad använder du för krok till dina genomlöpare?

Just nu använder jag Owner ST36BC X storlek 12 med en plastbit http://bursell.dk/release-connector

Fisken verkar fastna lätt där men har inte använt den så mycket så än så länge är det 50/50 landning/tappad fisk.

En annan variant jag provat som funkar bra är att fästa en mindre trekrok med några pärlor och kroken fäst i en dropper lopper för att få kroken att sticka ut lite.
 
Själv använder jag oftast enkelkrok. Man missar kanske något fler hugg än med trekrok men tappar sällan någon fisk som fastnat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erijon Vandrande havsöring i Stockholm Fiske 4
sodden73 Havsöring i älv Fiske 5
telleus havsöring i göteborg Fiske 4
PikeMike Havsöring i Kalix/Haparanda Skärgård! Fiske 14
UmeRobban Kustfisket Umeåtrakten efter Havsöring-Lax Fiske 0
Cbratne Havsöring Fiske I kolmården Fiske 0
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
virto Havsöring på västkusten Fiske 3
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4
streamer Havsöring Öland Fiske 1
vuogga Havsöring - NU!! Fiske 16
peking Havsöring st:anna Fiske 1
johansson_79 Fiske efter havsöring i bohuslän Fiske 4
streamer Havsöring Fiske 7
jmlove Havsöring i Stockholm! Fiske 8
poppe_uk Havsöring i Skärgården? Fiske 1
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
storfiskarn? Havsöring i Herrhamra Fiske 5
Izumi Havsöring fisket igång! Fiske 2
Peakerman Havsöring på den sydskånska kusten? Fiske 0
Freddan75 Havsöring i Skåne. Fiske 9
sma Havsöring på västkusten? Fiske 1
robocop Havsöring på Åland Fiske 0
Calle94 Köptips utrustning gädda Fiske 21
AndersA68 Ny utrustning Fiske 40
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
forstheim Utrustning för "rookie".. :=) Fiske 11
grodanbolle UL utrustning? Fiske 13
M.Gustavsson Loop utrustning?! Fiske 1
avslutat_medlemskap_2012 Utrustning Fiske 8
Begagnade utrustning? Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.