Havsöring - utrustning och teknik

Det där med genomlöpare och annat för att fisken inte ska kunna bända emot draget.
Är det något som är vanligare här kring skandinavien?
Jag har väl sett något sådant bete ifrån USA och så.

Men ett alternativ till det är väl assistkroken? Något som inte är så populärt här? Men på övriga platser verkar det väldigt vanligt för kastpilkar och även wobblers.
 
Det där med genomlöpare och annat för att fisken inte ska kunna bända emot draget.
Är det något som är vanligare här kring skandinavien?
Jag har väl sett något sådant bete ifrån USA och så.

Men ett alternativ till det är väl assistkroken? Något som inte är så populärt här? Men på övriga platser verkar det väldigt vanligt för kastpilkar och även wobblers.

Line thrue systemet är jävligt bra och jag föredrar enkelkrok. Just att salmo trutta har tendens att vilja rulla när den krokar så undviker du att den krokar av sig själv. Sen är ju alltid enkelkrok mest snällast mot fisken.
 
Det där är ju kul att veta att det kan finnas chans på fisk oavsett tid på dygnet.
Vilket stämmer bra med hur det gått också. Jag har fått fisk vid solnedgång och när det varit som ljusast mitt på dagen.

Ingen godkänd ännu men har varit ganska nära med en riktigt fin på 40.
Visst, fisken är aktiv dygnet runt. Att många fiskar sommartid tas i fullt dagsljus beror nog mycket på att det är då flest fiskare är aktiva. sedan är det skillnad på båtfiske och landfiske. Jag vidhåller att tiden från skymning till gryning (under sommaren) är den hetaste för landfiskarenmen det betyder naturligtvis inte att man inte ska fiska även på dagen.
 
Det där med genomlöpare och annat för att fisken inte ska kunna bända emot draget.
Är det något som är vanligare här kring skandinavien?
Jag har väl sett något sådant bete ifrån USA och så.

Men ett alternativ till det är väl assistkroken? Något som inte är så populärt här? Men på övriga platser verkar det väldigt vanligt för kastpilkar och även wobblers.

Nej, det är ett skandinaviskt påfund. USA har mig veterligen ingen sea run trout, inget sånt fiske i UK heller, däremot fiske efter havsöring i åar och tidal pools och estuarier, men det kustbaserade fisket efter havsöring är i månt och mycket en skandinavisk, främst dansk, uppfinning.
 
Visst, fisken är aktiv dygnet runt. Att många fiskar sommartid tas i fullt dagsljus beror nog mycket på att det är då flest fiskare är aktiva. sedan är det skillnad på båtfiske och landfiske. Jag vidhåller att tiden från skymning till gryning (under sommaren) är den hetaste för landfiskarenmen det betyder naturligtvis inte att man inte ska fiska även på dagen.

Tycker att det brukar stämma under slutet på juni till början av augusti, beroende på temp. 2018 var det typ nattfiske hela sommaren som gällde, då det var så jädra varmt. Tycker inte det är särskilt stor skillnad på båtfiske och landfiske.
 
Line thrue systemet är jävligt bra och jag föredrar enkelkrok. Just att salmo trutta har tendens att vilja rulla när den krokar så undviker du att den krokar av sig själv. Sen är ju alltid enkelkrok mest snällast mot fisken.

Ditt sista påstående stämmer inte. Läs gärna Bursells artiklar i ämnet. En stor enkelkrok med stor hulling skadar mycket mer än mikrotrekrokar med mindre hullingar.

Det behövs ingen engelsk term för ett koncept som funnits i svenska språket i årtionden. Skittöntigt. Det har inte heller så mycket med rullningar att göra.
 
Ditt sista påstående stämmer inte. Läs gärna Bursells artiklar i ämnet. En stor enkelkrok med stor hulling skadar mycket mer än mikrotrekrokar med mindre hullingar.

Det behövs ingen engelsk term för ett koncept som funnits i svenska språket i årtionden. Skittöntigt. Det har inte heller så mycket med rullningar att göra.

Haha skittöntigt? Du fattar fortfarande vad jag menar? Det är som är skittöntigt är att du märker ord på saker du redan förstår? Har du skitit på dig?

Jo det har det verkligen med att göra det är då havsöringen använder sin egna vikt för agera hävstång och det är oftast då man bränner fisken.

Stor krok med stor hulling låter som du beskriver en owner beast. Jag har fått mycket blödande fisk på mindre trekrokar. Så jag var empirisk i mitt uttalande.

Något mer?
 
Haha skittöntigt? Du fattar fortfarande vad jag menar? Det är som är skittöntigt är att du märker ord på saker du redan förstår? Har du skitit på dig?

Jo det har det verkligen med att göra det är då havsöringen använder sin egna vikt för agera hävstång och det är oftast då man bränner fisken.

Stor krok med stor hulling låter som du beskriver en owner beast. Jag har fått mycket blödande fisk på mindre trekrokar. Så jag var empirisk i mitt uttalande.

Något mer?

Det är inte dess egna vikt det hänger på. Det är en faktoid. Det handlar om hur öringens käke är beskaffad. Din empiri är anekdotisk. Se gärna Jens Bursells artiklar, de har lite större statistiskt underlag än du.
 
https://fiskejournalen.se/vetenskapligt-stod-for-danskt-release-tackel/

Där kan den som vill läsa om små trekrokar och bilda sig en uppfattning.


Gällande tid på dygnet. Jo flest fiskar borde ju krokas när flest fiskar är aktiva. Men gryning och skymning verkar ju överlag stämma bra för flertalet rovfiskar är mest aktiva då. Sjunkande vattentemperatur låter också som en faktor för öringen.
Kanske att det är färre människor i rörelse som stör den i vattnet kan ha lite påverkan? I alla fall i vissa vatten.


Annars har jag varit ute idag. Krokade en havsöring som tyvärr släppte när det började bli dags för landning. Tiden på dygnet borde ha varit väldigt nära 18:00.
Gick längs kusten på en utav öarna i Göteborgs skärgård. Hade inte tänkt fiska här först men min första plats var inte så bra som jag gissat ifrån kartor.
Det var mycket klättrande och annat. Platser som ser ut att ligga när och lätt tillgängliga hade oftast en lodrät bergvägg ivägen, en för bred skrevs att ta sig över och ett par meter högt och omöjligt tätt buskage.
Efter ett tags letande hittade jag en vik som såg riktigt bra ut. Ganska grund., vinden borde trycka in vatten där.
Så efter en massa klättrande nådde jag fram. På andra kastet kände jag tap, tap,.. tap. Gjorde några snabba vevtag, paus och då kom hugget.

Hittade några fler bra platser. Fick en följare.

Sedan på väg tillbaka tog jag en sväng förbi viken jag tappade öringen i. Blev ingen mer öring där men en pigg näbbgädda livade upp lite i alla fall.

Men annars är jag fast i det här nu känner jag. Leta platser och sedan hitta fisk.
 
Drog ut på ett pass idag trots att det bara skulle bli kring en timma effektivt fiske.
Och vädret har ju varit varmt som den. När jag drog ut så försvann molnen och det blev ännu soligare och varmare.

Men efter att ha fiskat mig fram en bit så provade jag något nytt. Jag lät draget sjunka en stund, ta hem det och sjunk igen. Då fick jag snabbt ett hugg. En havsöring kring 40 cm. Pigg men inte så stark. Fick ett par fina rusningar i sidled.
Sedan i nästa kast igen fick jag en till. Inget stort, trodde det var en sill när jag såg den först.
 

Bilagor

  • 62B69448-F98B-4EA1-A3F7-F6206F55D3E5.jpg
    62B69448-F98B-4EA1-A3F7-F6206F55D3E5.jpg
    65 KB · Visningar: 220
Det kan vara dags för en ny rulle och då funderar jag på om jag ska satsa på en med högre linintag eller en mer traditionell?
I 2500 storleken så verkar det röra sig om skillnad på 10 cm per vevtag då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erijon Vandrande havsöring i Stockholm Fiske 4
sodden73 Havsöring i älv Fiske 5
telleus havsöring i göteborg Fiske 4
PikeMike Havsöring i Kalix/Haparanda Skärgård! Fiske 14
UmeRobban Kustfisket Umeåtrakten efter Havsöring-Lax Fiske 0
Cbratne Havsöring Fiske I kolmården Fiske 0
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
virto Havsöring på västkusten Fiske 3
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4
streamer Havsöring Öland Fiske 1
vuogga Havsöring - NU!! Fiske 16
peking Havsöring st:anna Fiske 1
johansson_79 Fiske efter havsöring i bohuslän Fiske 4
streamer Havsöring Fiske 7
jmlove Havsöring i Stockholm! Fiske 8
poppe_uk Havsöring i Skärgården? Fiske 1
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
storfiskarn? Havsöring i Herrhamra Fiske 5
Izumi Havsöring fisket igång! Fiske 2
Peakerman Havsöring på den sydskånska kusten? Fiske 0
Freddan75 Havsöring i Skåne. Fiske 9
sma Havsöring på västkusten? Fiske 1
robocop Havsöring på Åland Fiske 0
Calle94 Köptips utrustning gädda Fiske 21
AndersA68 Ny utrustning Fiske 40
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
forstheim Utrustning för "rookie".. :=) Fiske 11
grodanbolle UL utrustning? Fiske 13
M.Gustavsson Loop utrustning?! Fiske 1
avslutat_medlemskap_2012 Utrustning Fiske 8
Begagnade utrustning? Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.