Haglöfs LIM #plus 5

räcker Lim #plus5 ifall jag ska vandra kungsleden eller är den för kall???
någon som har testat den och vet mer änn jag...
det står och hänger mellan lim#plus 5 och Lim#5 men det skiljer 2000 kr mellan dem, som man kan ha mycket roligt till annat för...

Jovisst, men när man inte kan sova för att man är för kall skulle man lätt pröjsa 2000 för att få en liten blund...
Jag tror den är för kall.

go tur/sam

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
5

Jag har en lim-5 i dun men jag litar inte riktigt på haglöfs komfort temp kolla med vissa andra, mountain equipment har köpt en syntetsäck av de men har inte använt den ännu, har varit på kungsleden både aug o sep med frostnätter o då är det gott att slippa frysa. MVH Hans

Bumpar upp den här tråden, och hoppas på någon med erfarenhet av LIM #plus5, framförallt om undre komforttemperatur på +12 stämmer någorlunda.

Jag tänkte att använda den som lätt och liten säck för bruk inomhus, stugor och sommartältning vid gynnsam väderlek samt förstärkningssäck till mina andra säckar (Ajungilak Kompakt, Fjällräven Silhuett II). Detta borde funka bara fint om säcken håller vad Haglöfs lovar.

Tjacke; sa:
det står och hänger mellan lim#plus 5 och Lim#5 men det skiljer 2000 kr mellan dem, som man kan ha mycket roligt till annat för...

Underbart förvirrande modellbeteckningar! LIM5
har undre komfort +2 (påstås det), LIM +5
högre (+5???) Har sovit i LIM5 på Ridgerest under
nätter då jag kunnat skrapa frost från insidan av
yttertältet och inte känt något obehag, utom
kring armarna (detta kommer underifrån
- sittande känner jag ingenting)
och en dellösning är att lägga lite kläder
under madrassens främre hälft)

En svalare säck är uppenbarligen en chansning
i fjällen - MIN säck klarar inte vilkka katastrofer
som helst!
Se dessa 2000 SEK som en långsiktig investering.
Sen jag köpte min LIM5 i juli 2000 har jag sovit i den
ungefär 130 nätter. Du är helt säkert yngre än jag.

Otroligt individuellt det där... Själv har jag ingen sovsäck. Har en filt i nått fleecematerial + en bit pressenning on det är kallt (<+5), annars bara lite torra kläder och ett gott humör :)

Tjacke; sa:

Precis som framkommer nedan så beror det på hur pass känslig du är. Jag har är ganska nöjd med min lim 5 plus, dock om det är kallt typ 0-5C så tycker jag att det är lämpligt att ha mössa. Så om du vet att du fryser lätt på natten så välj en varmare säck.

/Johnny

Nog för kall i Arktis

Jag har precis den säcken. Förra året i slutet av augusti gick jag på Skåneleden och den var för kall på nätterna redan då, ett par långkallingar hade gjort susen. Ska ha med mig ett par på turen nu om några dagar.

Generellt kan man aldrig lita på angivelser, temperatur i sovsäckar, litrar i ryggsäckar med mera.

Re: Nog för kall i Arktis

[Generellt kan man aldrig lita på angivelser, temperatur i sovsäckar, litrar i ryggsäckar med mera.

Blir antagligen betydligt bättre när EU-standarden EN 13537 för temperatur klassificering av sovsäckar slår igenom under 2005.

Det är nog inte för inte som flera sovsäckstillverkare inte vill ha en enhetlig standard. Utan standard går det ju att sätta vilka siffror som helst.

Problemet med en standard är att konsumenterna kan få för sig att det GARANTERAR en viss temperatur, och att det inte alls beror på människan som man stoppar ner i säcken, och andra yttre faktorer.

Men det är klart att det är ett enormt framsteg om alla tillverkare på marknaden mäter på samma sätt. Då kommer man i alla fall kunna jämföra, vilket är omöjligt idag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips