Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring?

Hej!

Är inne på att någon gång fjällvandra kungsleden och har snart köpt diverse lättviktsutrustning för detta ändamål. Är i stort sett bara sovsäcken jag har kvar att köpa, vore skönt att få köpet överstökat. Tänker annars sovsäcken enbart kommer användas nära hemtrakterna i västsverige maj-augusti.

Har läst lite och tycker en sak är underligt när det kommer till temperaturen. Många säger att man ska köpa en som klarar flera minusgrader. Men när jag kikar på t.ex. https://www.vackertvader.se/sarektjåkkå visar det att snittemperaturen på natten går under 0 först mot oktober. Låter som det måste vara ovanligt med sådana temperaturer i slutet av augusti med andra ord, någon natt utan sömn låter inte så farligt.

Hittade t.ex. Haglöfs LIM down med t-lim +1 för 2500 som jag tycker verkar vara bra rea på. Låter som ett bra köp för 500g. Är det för kallt kan jag väl egentligen bara ta med ett sånt där lakan som höjer värmen ytterligare? Köper jag det nu hinner jag dessutom testa lite kyligare nätter i förväg så jag vet hur jag skulle reagera. Marmot Hydrogen eller Cumulus ser också prisvärda ut.

Har ni något tips på sidor liknande prisjakt där man kan filtrera på både vikt och t-konfort?
 
Jag har inte fjällvandrat jättemycket, men jag har ändå haft flera frostnätter, både i juli och augusti. Själv skulle jag inte göra det utan en sovsäck som tål ganska många minusgrader. För mig är det en trygghet att veta att jag kan bli ordentligt varm.
Men det är ju väldigt personligt, det beror på hur frusen man är, hur bra man sover i tältet överlag och hur man klarar en eller flera nätter utan sömn. Bra tänkt att köpa tidigt så att du hinner testa detta i förväg.
Kungsleden har ju fjällstugor på de flesta sträckor, som om det blir väldigt kallt en längre period kan man ju välja att sova inomhus.
 
Med risk för tråkigt svar så skulle jag vilja påstå att det är det högst individuellt hur man upplever kylan.
Är själv ganska varm av mig, har en Marmot Hydrogen som jag tycker funkar för mig. Rätta mig om jag har fel men är det inte så att Haglöfs LIM är ganska öppen upptill? Jag skulle verkligen sakna att inte kunna stänga till runt ansiktet när det kyler på. Förutom att dra åt runt huvudet tycker jag det är gött att reglera värmen med mössa och, faktiskt, olika tjocka strumpor. Försöker alltid "spara" ett tunt ullunderställ och bara använda det som pyjamas så länge som möjligt, känns lite fräschare i sovsäcken och är (för mig) i regel lagom varmt.
Ett bra liggunderlag är förstås också viktigt, får du upp markkylan hjälper ingen sovsäck.
Antar att nattkylan i augusti knappast blir dödlig även om man skulle ha lite tunn sovsäck, går ju alltid att plocka på sig mer kläder, ha med en flaska varmvatten ner i säcken osv. men det är ju alltid skönt med bra sömn.

Ha en go' tur
/Johan
 
Jag har en Haglöfs LIM dunsäck. Den är lätt och fungerar ihop med bra liggunderlag, bra tält, och flera personer i tältet, vilket tenderar att hålla upp värmen. I alla fall så länge det inte blir för kallt.

LIM-säcken har inget blixtlås, men kan öppnas både uppe och nere. Det går att stänga till hyfsat i bägge ändarna.

Jag valde relativt snart att komplettera med en Marmot Phase 20. Något tyngre, men varmare och mer flexibel tack vare blixtlås.

Sovsäcksval är väldigt personligt. Valet beror på hur varm du är, hur stor du är, hur du rör dig i sömnen etc. Det beror också på hur lång säsong du vill att säcken ska fungera till -- samt inte minst hur mycket du vill betala. Lätta och varma dunsäckar är dyra.
 
Har läst lite och tycker en sak är underligt när det kommer till temperaturen. Många säger att man ska köpa en som klarar flera minusgrader. Men när jag kikar på t.ex. https://www.vackertvader.se/sarektjåkkå visar det att snittemperaturen på natten går under 0 först mot oktober. Låter som det måste vara ovanligt med sådana temperaturer i slutet av augusti med andra ord, någon natt utan sömn låter inte så farligt.
Nu är jag inte så kunnig i alla finesser på internet men att en sajt presenterar så egendomlig information om en plats som Sarektjåhkkå förvånar mig. Odlingstips på köksväxter, minsann! Hur som helst, som andra redan antytt så kan minusgrader inträffa mitt i sommaren på kalfjället. För att inte tala om hård blåst, regn eller snö. Emellanåt i alla tänkbara kombinationer. Nu är ju inte Kungsleden lika utsatt som Sarek, långa sträckor går i skogsland och blir det alltför kallt finns ju åtskilliga stugor (och lika gärna kan det vara långa perioder av varmaste sommarväder). Men om du är frusen låter det bra med en säck som klarar några minusgrader. Den ska också passa din storlek för att isolera väl.
 
Köp en som klarar någon minus, är så jäkla drygt att frysa och sova dåligt om inte lättvikt trumfar komfort.

Jag har frusit många gånger i fjällen i min gamla Marmot Atom som verkar ha komforttemp på +6. Varje gång jag chansat har det blivit pissväder och kallt så ligger man där och ångrar sig på ripjakten :) Sen spelar utformningen med krage (saknas på Atom) så den uppvärmda luften inte sipprar ut. Jag vill gärna kunna dra åt både huvan och även stänga till med en krage längre ner.
 
För min del fungerade LIM-säcken utmärkt på Kungsleden men då tältade vi i skog eller i trädgränsen och det var inte minusgrader på nätterna.

Kanske hade jag valt varmare säck om väderleksprognosen varit annorlunda. Nu fick sonen låna min enkilos Robertssäck.

Thure
 
Har läst lite och tycker en sak är underligt när det kommer till temperaturen. Många säger att man ska köpa en som klarar flera minusgrader. Men när jag kikar på t.ex. https://www.vackertvader.se/sarektjåkkå visar det att snittemperaturen på natten går under 0 först mot oktober. Låter som det måste vara ovanligt med sådana temperaturer i slutet av augusti med andra ord, någon natt utan sömn låter inte så farligt.
Problemet med snitttemperaturer är att de inte visar variationerna. Om man från samma sida kollar på Tärnasjöarna så är snittet +3C i slutet på augusti. Jag var där i månadsskiftet Augusti-september förra året och då hade vi en natt med -5C och blåst.
När jag kollade på ny sovsäck nu så var rådet från en tillverkare att välja en sovsäck som var några grader varmare (i.e. lägre temp) än vad man kunde förvänta sig på turen för att skydda sig mot köldpeakar. En annan anledning var i och för sig att kunna använda säcken även senare under säsong.

Sen är det som de andra sagt att komforttemperatur är väldigt individuellt och tillfälligt fysiskt beroende (trötthet, mättnad etc).
 
Nu finns det knappast någon väderstation vid Sarektjåkko, utan de siffror du länkar till är gissningsvis uppskattningar som är mer eller mindre bra. I detta fall mindre bra, för om de anger att det inte blir nattfrost i centrala Sarek och på höjd som Sarektjåkko förrän i slutet av oktober är det rent lurendrejeri.
Även jag har upplevt nysnö mitt på dagen som lägger sig ända ner till 800m nivån i slutet av Juli i ex Padjelanta. Från senare delen av augusti kan du nog räkna med nattfrost i dessa delar av fjällvärden, och i slutet av September brukar vintern knacka på dörren.
Nu går ju Kungsleden som ex fowwe skriver i mer skyddad terräng till stor del, men jag hade inte valt en sovsäck som inte klarar någon minusgrad i komfort i de trakterna. Dessutom tilltalar Haglöfs LIM design inte mig, utan jag kräver att sovsäcken skall ha hellång dragkedja och en riktig huva. Just dragkedjan gör det betydligt enklare att komma i och ur sovsäcken men även viktigt för att kunna ventilera och reglera värmen varmare nätter ex i södra delen av landet.
Även för 2500kr tycker jag inte Haglöfs LIM är ett bra köp med dessa brister.

Själv använder jag en Marmot Hydrogen i södra delen av landet och för fjällvandringar under högsommaren. Skall jag däremot ut i fjällen från slutet av augusti och september tar jag en varmare sovsäck, i mitt fall en Marmot Pinnacle.
 
Haglöfs LIM+1 är en utpräglad minimalistisk lättviktssäck och kräver litet extra finess utav användaren.

T.ex. är det bara boxkonstruktion över bålens framsida. Jag vet inte hur resten av säcken är sydd (kanske t.o.m. genomsydd), men eftersom tillverkaren tydligt skriver att det är boxkonstruktion på framsida bål antar jag att det är en mindre isolerande konstruktion på resten av säcken.
Detta innebär också att du får avsevärt bättre isolering om du sover på rygg, eftersom att ryggdelen är annorlunda konstruerad. Men det är ett antagande, för jag vet inte riktigt hur den är sydd.
Huvan, där mycket värme kan smita ut, är inte en klassisk huva.
Dragkedja saknas.

Detta är avsteg som är gjorda för att minimera vikten.
I utbyte får man som användare kompensera detta. T.ex. får man ta på sig sin lätta dunjacka och övriga förstärkningskläder om det verkar bli kallt under natten (givet att det finns utrymme i säcken). Samt sova på rygg. Blir det för varmt kan du inte bara dra ner dragkedjan.
Mer "krångel", mindre vikt.


Jag tror det "funkar" för kungsleden under augusti, men du ska nog vara beredd på att förstärka genom att klä på dig ordentligt. Har du en lätt dunjacka med i packningen så är det en bra lösning. Kanske krävs en varmvattenflaska. Blir det kalla nätter får du kanske vara kreativ.


Haglöfs LIM +1 väger 475 g.
En "normal" sovsäck i standardstorlek med likvärdig fyllnadsvikt väger inte så mycket mer, men är säkert några grader varmare.
Marmot Hydrogen, 720 g.
Cumulus Lite Line 300, 600 g.
En modell med 100 g mer dun klarar köldknäpparna bättre, och väger ungefär 100 g mer.


Du får fundera på om besparingen är värd den extra "arbetsinsatsen" =)


Angående sovsäcklakan:
De ger en viss isolering. Dels p.g.a. sin tjocklek, men också då de minskar konvektionen.
Ett sovsäckslakan kommer dock inte att ge dig en säck som klarar 10 grader extra. I de fall det faktiskt gör det så väger det därefter (säkert minst 250 g).
Om du istället väljer en sovsäck med 400 g dun istället frö 300 g dun, så ökar du isoleringen, enkelt räknat, med en fjärdedel till vikten av 100 g. För att inte tala om hur mycket plats ett tjockt lakan tar i relation till 100 g komprimerat dun =)
Sovsäckslakan är bra på andra sätt, men som isolering är de inte speciellt vikteffektiva.
 
Tack för alla svar! Spännande att höra hur ni alla resonerar.
Tror jag kommer göra som ni säger, verkar inte vara ett superfynd och finns flera alternativ runt 3000kr som säkert är rimliga. Har inget bråttom men som sagt får jag nog bara bestämma mig för några modeller jag sätter bevakning på. Såg t.ex backpackinglight.se som tydligt listade vikter för att enklare få en snabb blick över vilka jag ska hålla utkik efter.
 
Finns rätt mycket skrivet om LIM-säcken här på Utsidan bl a recensioner. Jag är mkt nöjd med min säck och är den jag använder mest vid tältövernattningar, jag saknar överhuvudtaget inte blixtlås i den, för mig som ivändare är den bred och rymlig. Lätt att variera isolationen på olika sätt. En del av de som dissar den har inte provat själva...

Men som enda 3-säsongers är den förstås aningen begränsad.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Halvarsson Haglöfs LIM #plus 5 Bo och sova 17
marcusen Haglöfs "nya" LIM-säckar Bo och sova 7
Surjamten Haglöfs LIM-säckar? Bo och sova 1
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
jamo Haglöfs Sleepingbag Cover Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.