Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring?

Jag har själv L.I.M säcken, sover i mössa underställ och strumpor, har inte haft några problem med nätter med enstaka minusgrader. Har inte direkt saknat blixtlåset och det går att dra åt rätt tight runt huvudet, som sommarsäck är jag nöjd med den.
 
Har varit med m snöstormar i juni, juli och augusti. Är själv frusen av mig så jag bär gärna några gram dun till. Torrt sovställ är bra-

go tur
 
Hej!

Är inne på att någon gång fjällvandra kungsleden och har snart köpt diverse lättviktsutrustning för detta ändamål. Är i stort sett bara sovsäcken jag har kvar att köpa, vore skönt att få köpet överstökat. Tänker annars sovsäcken enbart kommer användas nära hemtrakterna i västsverige maj-augusti.

Har läst lite och tycker en sak är underligt när det kommer till temperaturen. Många säger att man ska köpa en som klarar flera minusgrader. Men när jag kikar på t.ex. https://www.vackertvader.se/sarektjåkkå visar det att snittemperaturen på natten går under 0 först mot oktober. Låter som det måste vara ovanligt med sådana temperaturer i slutet av augusti med andra ord, någon natt utan sömn låter inte så farligt.

Hittade t.ex. Haglöfs LIM down med t-lim +1 för 2500 som jag tycker verkar vara bra rea på. Låter som ett bra köp för 500g. Är det för kallt kan jag väl egentligen bara ta med ett sånt där lakan som höjer värmen ytterligare? Köper jag det nu hinner jag dessutom testa lite kyligare nätter i förväg så jag vet hur jag skulle reagera. Marmot Hydrogen eller Cumulus ser också prisvärda ut.

Har ni något tips på sidor liknande prisjakt där man kan filtrera på både vikt och t-konfort?
Har en LIM Down +1. Funkar ned till ett par minusgrader, men jag kompletterade med dunjackan i säcken. Det då jag året innan frös...
 
Ev har du redan hunnit beställa sovsäck men slänger in inlägget ändå då priset är väldigt bra.
Marmot Hydrogen(Tlim-3 och 735g) finns för 2795 kr här: Friluftsboden
 
Hej!

Är inne på att någon gång fjällvandra kungsleden och har snart köpt diverse lättviktsutrustning för detta ändamål. Är i stort sett bara sovsäcken jag har kvar att köpa, vore skönt att få köpet överstökat. Tänker annars sovsäcken enbart kommer användas nära hemtrakterna i västsverige maj-augusti.

Har läst lite och tycker en sak är underligt när det kommer till temperaturen. Många säger att man ska köpa en som klarar flera minusgrader. Men när jag kikar på t.ex. https://www.vackertvader.se/sarektjåkkå visar det att snittemperaturen på natten går under 0 först mot oktober. Låter som det måste vara ovanligt med sådana temperaturer i slutet av augusti med andra ord, någon natt utan sömn låter inte så farligt.

Hittade t.ex. Haglöfs LIM down med t-lim +1 för 2500 som jag tycker verkar vara bra rea på. Låter som ett bra köp för 500g. Är det för kallt kan jag väl egentligen bara ta med ett sånt där lakan som höjer värmen ytterligare? Köper jag det nu hinner jag dessutom testa lite kyligare nätter i förväg så jag vet hur jag skulle reagera. Marmot Hydrogen eller Cumulus ser också prisvärda ut.

Har ni något tips på sidor liknande prisjakt där man kan filtrera på både vikt och t-konfort?
Jag har tältat gott och gemytligt i flera nätter med minusgrader utanför tältet, i fjällen, Alperna, Pyreneerna och Skottland, men då har det varit kanske 5-8 grader varmare inuti. Då handlar det om mitten av juni-mitten av juli, slutet av augusti och en bit in i september. Kan tänka mig sämre förhållanden senare på året, om man sätter upp tältet vid nära noll. Jag har kört med komfort +2 i allmänhet.
 
Jag har använt LIM säcken en del, men efter en dag på fjällen så fryser jag mer än en dag i skogen.
Lägg till en dag med regn och blåst så är det extremt skönt men en riktigt varm säck.
Jag har bytter till SPARK 3 när jag fjällvandrar
 
Jag har använt LIM säcken en del, men efter en dag på fjällen så fryser jag mer än en dag i skogen.
Lägg till en dag med regn och blåst så är det extremt skönt men en riktigt varm säck.
Jag har bytter till SPARK 3 när jag fjällvandrar

Spark SpIII verkar jämförbar med Cumulus X-Lite 400.

ViktKomforttemperaturTemperaturgränsPris
Haglöfs LIM 473g+6+13600:-
Spark SpIII665g/745g-2-84700:-
X-Lite 400575g-1-7€399
X-Lite 300465g+2-4€345

Jag hade gått på Cumulus. Beställde en underquilt från dem för en dryg månad sedan, leveranstiden är 2-3 veckor.
 
Spark SpIII verkar jämförbar med Cumulus X-Lite 400.

ViktKomforttemperaturTemperaturgränsPris
Haglöfs LIM 473g+6+13600:-
Spark SpIII665g/745g-2-84700:-
X-Lite 400575g-1-7€399
X-Lite 300465g+2-4€345

Jag hade gått på Cumulus. Beställde en underquilt från dem för en dryg månad sedan, leveranstiden är 2-3 veckor.

Vet inte vilken sida du har kollat priserna för Spark, men följande hittade jag på www.outdoorexperten.se
där de just nu erbjuder 20% rabatt och prylerna finns i lager.

Spark SpIII

LONG 198 cm
4246,4

Standard 183 cm
3913,6
 
Vet inte vilken sida du har kollat priserna för Spark, men följande hittade jag på www.outdoorexperten.se
där de just nu erbjuder 20% rabatt och prylerna finns i lager.

Spark SpIII

LONG 198 cm
4246,4

Standard 183 cm
3913,6

Prisjakt såklart.
 

Tänk också på att Spark3 levereras med hydrofobiskt behandlat dun vilket kostar extra hos Cumulus.

Om du gör Cumulus lika bred och med hydrofobiskt behandlat dun så kostar den 5000kr.
Då är den dessutom i standard längd vilket är 186 cm.

När jag väljer till allt så står det följande på hemsidan

Delivery time for custom made sleeping bags: 7-10 weeks
 
Blev en Spark2 med komfort 4, t-lim på någon minus. Verkar inte vara någon risk att dö, så får ta med sömntabletter eller liknande för ev, kyliga nätter.

Ska bli kul att testa nu eller nästa helg :D

Tack för allt engagemang!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Halvarsson Haglöfs LIM #plus 5 Bo och sova 17
marcusen Haglöfs "nya" LIM-säckar Bo och sova 7
Surjamten Haglöfs LIM-säckar? Bo och sova 1
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
jamo Haglöfs Sleepingbag Cover Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.