Whisperlight Int är både lågt, lätt, inbyggnadsbart utan stor verkstad samt funktionellt. Vi är nöjda med vårt. Flera klagar över pumpen men vi har aldrig haft problem med vår. Kanske handlar det om hantering oxså? Förvisso lämnar vi trangiorna mest hemma och kör folievarianten eller snögropskök, båda ger gott vindskydd, 2,5 och 4,5l kittlarna avänds däremot flitigt.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Förslag på multifuelbrännare till Trangia
- Trådstartare niklaz
- Start datum
Nu har jag testat hemma. Jag fixade en skåra cirka 1 cm bred och 3 cm hög på motsatta sida om luftintaget på Trangia. Satte sedan mitt Nova+ där brännaren borde vara och körda igång som vanligt. Hällde upp iskallt vatten fullt i den stora kastrullen (Trangia 25) och lät den stå i kylen 5 minuter. Koktiden blev sedan cirka 7 minuter vilket är helt jämförbart med de tester som gjorts på Trangias egna brännare.
Ljudnivån sänks ungefär 10 decibel på maxstyrka och 20 decibel på minsta effekt enligt finskt test. Detta är fördelen med Trangia. Nackdelen är att du inte ser lågan och det blir krångligare tycker jag att reglera den då du får lyfta på hela kastrullen och kolla.
Nu var det väl dock det gastronomiska finliret som trådskaparen var ute efter med sitt Trangia antager jag. Man kan sjuda utan problem och får två kastruller och en stekpanna att jobba med. Jag skulle nog ta med in etapotkastrull och koka upp vattnet direkt på Nova-brännaren "som det är tänkt" liksom för det går mycket fortare. Och så får man ju en extra kastrull med sig också och det kanske inte är fel?
Om jag har med mig bilen eller jag bär tungt och skall ha lite lyxigare mat till mina kompisar så kommer garanterat denna lösning få följa med. Går jag ensam är fortfarande Trangia-lösningen på tok för tung.
Ljudnivån sänks ungefär 10 decibel på maxstyrka och 20 decibel på minsta effekt enligt finskt test. Detta är fördelen med Trangia. Nackdelen är att du inte ser lågan och det blir krångligare tycker jag att reglera den då du får lyfta på hela kastrullen och kolla.
Nu var det väl dock det gastronomiska finliret som trådskaparen var ute efter med sitt Trangia antager jag. Man kan sjuda utan problem och får två kastruller och en stekpanna att jobba med. Jag skulle nog ta med in etapotkastrull och koka upp vattnet direkt på Nova-brännaren "som det är tänkt" liksom för det går mycket fortare. Och så får man ju en extra kastrull med sig också och det kanske inte är fel?
Om jag har med mig bilen eller jag bär tungt och skall ha lite lyxigare mat till mina kompisar så kommer garanterat denna lösning få följa med. Går jag ensam är fortfarande Trangia-lösningen på tok för tung.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
mmm. att borra upp en litet titthål för att studera lågan tror jag inte skulle påverka trangiaköket nämnvärt. Har också saknat möjligheten att se både storleken på lågan och hur det brinner då och då...
det mesta av ljudet skapas av lågans virvlar och koppbrännaren ger helt klart väldigt turbulent förbränning
Det är förvånande att inte primus och optimus kan göra en hattbrännrainsats till koppbrännarna i tex. pressad rostfritt plåt - man har gjort det förr (även om det var mer massivt) så varför inte nu ???
det mesta av ljudet skapas av lågans virvlar och koppbrännaren ger helt klart väldigt turbulent förbränning
Det är förvånande att inte primus och optimus kan göra en hattbrännrainsats till koppbrännarna i tex. pressad rostfritt plåt - man har gjort det förr (även om det var mer massivt) så varför inte nu ???
mmm. att borra upp en litet titthål för att studera lågan tror jag inte skulle påverka trangiaköket nämnvärt. Har också saknat möjligheten att se både storleken på lågan och hur det brinner då och då...
Jo, men lösningen på ljudproblemet finns ju på http://home.comcast.net/~bigdog660/Bluewater_Stove_Restoration/Main_Page.html
F.ö. är det ju fler tillverkare med ljudliga koppbrännare, t.ex. MSR, som gott kunde ha lösa mössor till sina koppbrännarkök som tillbehör.
/Niklas
Whisperlight Int är både lågt, lätt, inbyggnadsbart utan stor verkstad samt funktionellt. Vi är nöjda med vårt. Flera klagar över pumpen men vi har aldrig haft problem med vår. Kanske handlar det om hantering oxså? Förvisso lämnar vi trangiorna mest hemma och kör folievarianten eller snögropskök, båda ger gott vindskydd, 2,5 och 4,5l kittlarna avänds däremot flitigt.
Även MSR Simmerlite borde gå att bygga in i Trangia, om man lossar benen och gör en skåra i vindskyddet för förvärmningsslingan. Förvisso är MSR Simmerlite ett rent bensinkök, om än ett mycket trevligt sådant. MSR Simmerlite har relativt bra regleringsmöjlighet p.g.a. kort bränsleslang samt är relativt tyst, jämfört med en del "racketmotorer".
Även MSR XGK II går utmärkt att bygga in i ett Trangia. Används en hajkbricka under köket, så bör en kloss med lämplig höjd skruvas/limmas fast under själva brännaren. Är det något kök som är Multifuel, så är det onekligen ett MSR XGK!
/Niklas
Senast ändrad:
Flera av hattskoppbrännarköken 111 och 85 Loke har jag sett brukas med Trangia, relativt, tyst, reglerbart men pga vikten tunga kompinationer. Hacket i undre vindskyddet för ett 111 blir ett rejält hål.
Titthål i övre vindskyddet jag från tiden då jag brukade Explorer i Trangiat.
Hattkoppsbrännare är så mycket behagligare att bruka att den vikten är väl motiverad.
GXK med hattbrännare hade säkert varit en given succe. Effektstarkt och reglerbart samt behagligt ljud i en mix gör ett sannorlikt vinnande koncept.
Hattkoppsbrännare är så mycket behagligare att bruka att den vikten är väl motiverad.
GXK med hattbrännare hade säkert varit en given succe. Effektstarkt och reglerbart samt behagligt ljud i en mix gör ett sannorlikt vinnande koncept.
Flera av hattskoppbrännarköken 111 och 85 Loke har jag sett brukas med Trangia, relativt, tyst, reglerbart men pga vikten tunga kompinationer. Hacket i undre vindskyddet för ett 111 blir ett rejält hål.
Jag förmodar att du med GXK avser MSR XGK
/Niklas
Jag förmodar att du med GXK avser MSR XGKI så fall håller jag med dig, möjligtvis med tillägget att ett MSR XGK med dubbla reglage och en (löstagbar) hattbrännare borde bli en dundersuccé - både som självständigt kök och inbyggt i Trangia.
/Niklas
Ja!! Fast jag vill ha stabilare pump också, typ primus, inte för att jag knäckt nån, men...
Däremot vill jag bara ha ett reglage, så lite som möjligt som kan gå fel...
Ja!! Fast jag vill ha stabilare pump också, typ primus, inte för att jag knäckt nån, men...
Däremot vill jag bara ha ett reglage, så lite som möjligt som kan gå fel...
Vill du ha en felsäker brännare så borde ju Trangias spritbrännare vara svårslaget på just den punkten. Att den sedan förlorar stort mot XGK på en massa andra punkter hör ju inte hit...
/Niklas
Vill du ha en felsäker brännare så borde ju Trangias spritbrännare vara svårslaget på just den punkten. Att den sedan förlorar stort mot XGK på en massa andra punkter hör ju inte hit...
/Niklas
Använder bara mitt xgk på vintern, så då förlorar spritbrännaren väääldigt stort på typ alla punkter. =)
När det är kallt får man ju förvärma spriten också...
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 2 M
- Svar
- 23
- Visningar
- 5 M
- Svar
- 44
- Visningar