• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra

Förra hösten besökte jag Arcteryx/Tierra-butiken på Vasagatan i Stockholm några gånger inför ett köp av ett komplett skidställ.

Jag hade sedan tidigare bestämt mig för att köpa Arcteryx om jag hittade något som passade.

Efter mycket prövande och diskuterande med personalen (två olika killar vid de olika tillfällena) hittar jag en jack- resp byxmodell som passar för mina vanor och användningsområden.

När jag börjar prova olika storlekar är expediterna tvärsäkra på att jag ska ha large (L) för jackan samt L med långa ben i byxor

Jag känner mig tveksam, jag är 195 cm lång och vid alla andra tillfällen jag köper kläder köper jag alltid den största storleken. Nu är dock personalen tvärsäker på att jag inte ens ska ha den näst största storleken (storlekarna går upp till XXL för jackan resp XXL/Tall för byxorna). Jag har med mig mitt underställ (ett Mountain Hardware elastisk 100-fleeceställ) för att kunna prova stället under så realistiska förhållanden som möjligt.

Jag tycker att byxorna sitter för tight vilket gör att de åker upp ganska mycket vid fötterna när jag hukar. Även jackan rör på sig ganska mycket, både i midjan och vid handlederna, när jag sträcker upp armarna ovanför huvudet. När jag påpekar detta och säger att mitt gamla skidställ (ett par Noth Face Denali-byxor samt en Patagonia-jacka) inte beter sig så här försäkrar de att det ska kännas så här, det beror helt enkelt på att skärningar och modeller utvecklats en hel del på 10 år; skallagret ska vara lite tight för att andas bättre.

Detta är svårt för mig att ifrågasätta, jag kan ju bara jämföra med mitt (10 år) gamla skallager.

Eftersom stället sammanlagt kostar över 10 000:- känner jag att jag inte kan bestämma mig direkt utan vill gå hem och fundera, prova min gamla grejor etc. Någon vecka senare går jag tillbaka till butiken och får prata med en annan kille. Jag provar igenom samma modeller och storlekarna en gång till och känner igen att L/LT känns aningen för litet men även den här expediten är säker på sin sak: XL/XLT är för stort för mig och jag blir till slut övertygad om att jag är ovan vid moderna skalplagg/skärningar och att jag kommer vänja mig.

Personalen har ju dessutom provat grejorna själva och borde veta - betalar man så mycket som detta kostar tycker jag att man kan förvänta sig kunniga och goda råd - det är inte direkt Överskottsbolaget som fått in en hög flashiga skidoveraller i sköna pastellfärger!

Du kan förmodligen gissa hur det här slutar: efter ett par dagars användning inser jag att jag köpt för små kläder. Byxorna, inkl snölåsen, åker upp/av när jag åker och böjer knäna eftersom marginalen är för liten (jag har ganska höga pjäxor, ett par Strolz, racingmodellen). Likaså är jackan för kort, både i midjan och ärmarna vilket gör att det kommer in snö och/eller kalluft.

Jag kontaktade naturligtvis butiken direkt och bad dem komma med något förslag. Bemötandet jag fick var extremt otrevligt (jag har sparat e-posten): de menade att jag fick skylla mig själv, att det var mitt ansvar att köpa rätt storlek och att jag i slutändan var skyldig att fatta mina egna beslut oavsett deras rådgivning.

Jag håller inte med om detta. Naturligtvis har alla ett eget ansvar men lika självklart är det att man kan köpa en tjänst från någon inom ett område man inte behärskar och så får hon/han ta ansvaret. Detta sker dagligen när man anlitar hantverkare, går till doktorn, får bilen servad osv.

Jag lämnar inte min bil på verkstad för att få tillbaka en lapp där det står att något av de fem följande delarna är trasiga. Inte heller går jag till en läkare och säger att jag har ont i huvudet och han/hon ger en lista på möjliga diagnoser och låter mig välja själv. Både mekanikern och läkaren kan dessutom ställas till ansvar för sina råd/handlingar och bli ersättningsskyldiga.

Förmodligen har de dessutom en företagsförsäkring som täcker ansvar som de skulle kunna utnyttja men istället tycker de alltså att jag ska betala för deras misstag.

Jag köper nytt skidställ med 5-10 års intervall, jag låtsas inte ens veta vad jag gör, vilket jag klart och tydligt förklarade för personalen på Tierra. Om de i en sådan situation känner att de saknar kompetens att ge råd så får de förklara det, inte låtsas som att de vet vad de talar om. Vet jag att den jag talar med är osäker/okunnig hamnar naturligtvis ansvaret mycket mer på mina axlar och då kan jag välja att ta det eller att gå någon annanstans.

Personalen tryckte verkligen inte på att jag skulle köpa utan var bara hjälpsamma och lät mig prova hur mycket som helst utan att sucka eller bli irriterade. Jag hade även öppet köp/bytesrätt om jag vill prova grejorna hemma. Problemet var ju bara att det inte hade hjälp hur mycket jag än provat grejorna innan jag åkte med dem eftersom personalen, till syvende och sist, LURAT mig att sakerna satt som de skulle. Jag var alltså medveten om hur de satt men trodde att det var korrekt.

Nu anser jag att de ska ta ansvar för sina dåliga råd och byta ut stället till ett i korrekt storlek. Så länge de inte gör det kan jag inte rekommendera någon att handla på Arcteryx/Tierra. Om något händer i det här ärendet kommer jag posta en kommentar till den här recensionen. Annars är mitt nästa steg att ta upp ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden.
 
Om säljaren säger att "den här storleken är rätt för dig" har han, så vitt jag förstår konsumentköplagen, lovat något om produktens funktion som sedan inte stämt.
Det är en viktig förutsättning.

Om det inte stämmer har du två år på dig att reklamera.
Om du reklamerar innan ett halvår har gått kan du till och med bestämma själv vad de ska göra åt saken: nytt plagg, pengarna tillbaka, åtgärda befintligt plagg eller ge tillgodokvitto.

Moderna skalplagg SKA sitta tajtare, men det innebär ju inte att de ska vara för korta eller ha sämre rörelsevidd. Särskilt inte när det gäller "Asterix" som ju är såååååå väl skurna. Och kostar så mycket.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.