Fjällvandring en vecka, kommer inte ner under 75 liter

Det är gissningsvis tältet (typ?) och sovsäcken (syntet tar dramatiskt mycket mer plats) som är ditt största problem.
Men utöver var andra redan skrivit om stol, såg m m, så känns det spontant att du har alldeles för mycket onödiga dubbleringar bland dina kläder (även om, vad jag antar, listan inkluderar det du har på dig)
Jag skulle skippa:
  • Ett av byxparen
  • De bägge syntet-tischorna och syntetlinnet - du har ju ett fullständigt ombyte med underställ
  • Sandalerna, om dina kängor är skalkängor (som därmed går att vada i)
  • En av de tre omgångarna strumpor (men behålla två fullständiga omgångar, dvs 2x (tunn+tjock) om du kör med dubbla, eller 2x1 om du kör med enkla)

Jag skulle däremot ersätta din microfleece mot något riktigt varmt rast- och förstärkningsplagg (fleece, ull eller dun efter tycke och smak).

Av andra saker du räknat upp skulle jag, utöver vad andra redan satt fingret på
  • Skippa matskålen (man kan äta ur kastrullen)
  • Ersätta tvålitersflaskan med två 0,5-liters (fullt tillräckligt och mer flexibelt)
  • Skippa ena gaspatronen (230 g gas/vecka bör redan det ge helt OK marginal), samt, last not least
  • Byta ut gröten och de frystorkade rätterna mot mer näringstäta och mindre skrymmande maträtter.
 
Med tältet utanpå så skulle jag spontant ha gissat på att prylarna skulle få plats.

Testa att mäta volymen på dina prylar, exempel genom att lägga ner allt i en eller två flyttkartonger och mät volymen som går åt eller genom att provpacka en annan 65 eller 70 liters ryggsäck.
 
Tack för ännu mer bra svar! Känns som det var nyttigt för mig att jag lade up den här tråden 

Detta tar jag bort helt:
- Såg
- 1 par byxor
- 1 gasoltub
- Skål att äta ur

Detta ändrar jag:
- Vattenflaskor kör jag på två 0.5 liters istället för en 2-liters.
- Underställ kan jag skippa en av nederdelarna kanske, men överdel måste jag ha ombyte, för jag svettas väldigt mycket på ryggen.

Detta undrar jag över:
- Någon sa ta bort både t-shirts och linnet, men det känns som det kommer bli väldigt varmt att vandra i understället när solen ligger på. Jag svettas väldigt mycket också, så är skönt att kunna byta mellan två t-shirts.
- Någon tycket också jag skulle ta bort microfleecen och köra med något riktigt varmt förstärkningsplagg. Det kommer ju ta ännu lite mer plats då. Klarar man inte sig på underställ+microfleece+vindjacka/regnjacka? Har ju vantar, mössa och buff med också.
 
I fjällen har jag aldrig gjort upp en brasa. Finns sällan material att hitta, varken växande eller på marken, i de fjäll jag har varit.

Jag har vandrat i fjällen i snart fyrtio år och tänder nästan alltid en brasa morgon och kväll. Jag har aldrig varit med om att man inte får ihop något att elda med, inte ens i de kargaste högalpina dalgångarna. Det handlar mest om att veta vad man ska leta efter och att vara beredd på att det kan ta en stund att få ihop tillräckligt ibland.
 
Just det ja, någon tipsade om att ta med annan mat än frystorkat och gröt.

Finns det mat som tar mindre plats och väger mindre, som också är god? Man ska ju se fram emot måltiderna :)
 
Vi är ju alla olika, men jag tycker att det låter som mycket mat. Du ska alltså äta fyra varma mål varje dag? Jag äter aldrig mer än ett frystorkat/huvudmål per dag.

Vad har du för upplägg gällande maten? När jag vandrar vill jag gärna ha en rejäl frukost samt tillagad lunch och middag. Tror inte en varma koppen eller motsvarande räcker som lunch åt mig. Jag antar att det är lunchen som du gör lite enklare?

Matthias87, 2port gröt och 2port frystorkat per dag är för dig och tjejen tillsammans eller?
 
Området där du skall gå styr packningen !

Hej på er !

En vecka är en mycket kort fjälltur ska du /ni gå leder så kan du få ner packningen betydligt ! Jämtland, Kungsleden,Padjelanta
Har ni planerat Sarek så räkna 10 dgr..realism

Låt området och tiden styra innehållet i din packning , när jag läser listan så är jag benägen att hålla med många i tråden...det finns riktigt mycket du kan ta bort..det går ju att tvätta kläder..vilket minimerar en hel del vikt !

Mat kan om man går leder delvis köpas/kompletteras i stugor efter vägen

Ha en god tur !
 
(...)
- Någon sa ta bort både t-shirts och linnet, men det känns som det kommer bli väldigt varmt att vandra i understället när solen ligger på. Jag svettas väldigt mycket också, så är skönt att kunna byta mellan två t-shirts. (...)
"Någon" var jag :), så det är bäst ja förklarar mig. Jag kanske underförstod alttför mycket, jag vet ju inte vad för sorts underställ du tänkt dig/råkar äga. En tjock, svart syntetunderställströja hade jag verkligen inte velat ha som enda tillgängliga plagget i gassandde middagssol. Däremot fungerar det utmärkt med en vit/ljus i tunn (140-170 g/kvm) merinoull. Är det mot förmodan rent tropiska temperaturer och (ännu mer mot förmodan) helt vindstilla, så går ju även den att ta av sig ;).

Om det är till någon tröst, så är jag (också) en extrem svettapa, och det enda som löser problemet är faktiskt just ullen. Svettig blir jag i alla fall, men det känns inte outhärdligt som i syntetplagg.
Vitsen med den andra omgången underställ är i mitt fall fr a att jag har ett garanterat torrt och skönt sovplagg (annars fryser jag och vantrivs oavsett sovsäck), och det understället får gärna vara lite tjockare, t ex 200 g/kvm ullfrotté. Då behöver inte sovsäcken vara fullt lika tjock, och jag har ett utmärkt reserv/förstärkningsplagg att dra utanpå mitt vanliga tunna underställ, ifall det skulle bli onormalt kallt under dagen.
- Någon tycket också jag skulle ta bort microfleecen och köra med något riktigt varmt förstärkningsplagg. Det kommer ju ta ännu lite mer plats då. Klarar man inte sig på underställ+microfleece+vindjacka/regnjacka? Har ju vantar, mössa och buff med också.
Detta beror lite på vad man har med i övrigt, och hur frusen man är när man står/sitter still, för det är den situationen som dimensionerar behovet. Också av säkerhetsskäl - man kan ju bli stående (eller mycket långsam ) oavsiktligt p g a yttre omständigheter eller skada. Jag tror inte jag skulle klara mig utan, ens mitt i sommaren, och det har hänt att jag haft precis alla mina klädlager på mig: det tunna understället, sen det tjocka, därefter "tjocktröjan" + de ordinarie byxorna, och sist regnjackan + regnbyxorna. Samt buff, mössa och vantar...
Att kunna ha allt man har med i klädväg (nåja, kanske utom ombyteskalsongerna ;)) på kroppen samtidigt är faktiskt ett bra mått på packningens effektivitet.
 
Just det ja, någon tipsade om att ta med annan mat än frystorkat och gröt.

Finns det mat som tar mindre plats och väger mindre, som också är god? Man ska ju se fram emot måltiderna :)

Söker du på forumet kommer du hitta många bra tips. Personligen har jag även hittat ett flertal bra recept och även fått inspiration till egna varianter i Eric Tornblads böcker om torkning och friluftsmat.

Jag har inte slutat med frystorkat, men från att ha haft det som min enda lunch och middag vid vandring är det nu enbart ett komplement för enstaka tillfällen. Både billigare och godare med egen mat.
 
Väldigt intressant detta. Jag ska själv göra en vandring med tjejen i en vecka, Abisko -> Nikkaluokta och har en 65L rygga. Tror att jag löser det även om det blir tight. Är inte megaerfaren men läst på en del åtminstone! :)

Verkar som vissa är väldigt "kräsna" till ombyten och lukta gott. Förstår inte riktigt det. Tror inte min flickvän bryr sig ett dugg eftersom hon kommer lukta precis som mig, "naturligt". Man är ju ute och vandrar i naturen, inte sover på hotell! Lite svettlukt dör man nog inte av, och vatten finns ju i värsta fall att tvätta sig i.

Maten förstår jag hur du tänker, är ju inte fel att se fram emot mat. Men tänk också på att du antagligen är ganska hungrig och gjort av med en del energi. Då brukar, åtminstone för mig, maten smaka 100 gånger bättre ;)

Och eftersom du vandrar med fin flickvän, så ska hon väl också bära något? Gissar på att ni inte ska sova i två olika tält tex. Hon kanske kan bära lite av din mat eftersom du bär tältet? :)
 
Fler bra svar och synpunkter :)

UteMats: Ja, jag behöver minst två portioner frystorkat och två portioner gröt en dag när man vandrat mycket. Man kommer väl ligga på ganska rejält underskott ändå antar jag.

Joanna: Tack för förklaringen. Jag borde nog införskaffa ett underställ i ull.

Erik: Skall kolla upp det där. Hade vart väldigt bra om man kunde komma billigare undan än turmat från REAL tex, och även spara vikt.

Vanish: Nej, lukta gott behöver man ju inte göra. Men är skönt att lägga sig i ett underställ som är torrt åtminstone.

Jo precis, jag vandra med flickvännen, så en del kan ju hon bära istället. Men jag vill även gå ensamturer i sommar, och då måste jag också planera för att bära allt själv, vilket kanske betyder att jag måste skaffa en lite större ryggsäck.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...