Fjällvandring en vecka, kommer inte ner under 75 liter

Jannej: Roligt att du nämner dykning och fallskärmshoppning, då jag håller på med båda sporterna :)
Jag förstår helt vad du menar, och det är mycket jag kan lämna hemma och antagligen kommer att göra nu. Dock inte allt folk sagt i tråden, då vissa av grejerna för min egen del är värda den lilla extra vikten/volymen.

Kurs kommer jag nog inte gå, men jag har lånat hem lite böcker från biblioteket som jag skall läsa. Jag vet om att jag är en nybörjare på friluftsliv, och det skall bli kul att lära sig mer.
 
En grej som tar väldigt mycket plats nu är min kastrull och stekpanna, så där funderar jag på att skaffa nytt.

Sea to Summit Xpot verkar smidig, någon som har erfarenhet av den?

Eller Optimus Terra Weekend HE, där man kan lägga gasbehållaren i själva kastrullen. Tänker att denna kanske är effektivare och kokar snabbare?
 
Jag började mitt s.k. "friluftsliv" i jeans, tygskor modell antik tennisbana, päronryggsäck utan avbärarbälte och ett genomskinligt plastskynke till "regnställ". Jag var en rännstensunge från en sotig miljonstad, som aldrig ens varit ute på picknick i förortsskogen. För mina föräldrar innebar en ryggsäck inte "uteliv" utan krig och flykt.
Så "väl förberedd" hamnade jag i Höga Tatra, en utpräglat alpin terräng med lömska väderomslag typ isstorm mitt i sommaren. Där rände vi, några tolv-trettonåringar utan vuxen uppsikt, runt bland hala klippstup och gjorde allt fel - och jag lever än.

Första gången jag drog iväg till fjällen hade jag min alpina erfarenhet i ryggmärgen och trodde jag visste hur jag skulle bära mig åt. Insåg snabbt den hårda vägen, att detta handlade om en helt annan sorts terräng, natur och klimat. Min packning var så urbota fel att jag fick vända för att åtminstone skaffa myggstift och gummistövlar, samt lägga ifrån mig mängder med helt meningslös alpin utrustning ;). Jag har uppenbarligen överlevt även detta.

Så strunta i STF-kurser, ge dig av i eget tempo, ställ inte upp några prestationsmål, njut på vägen och bygg dina egna rutiner och utrustningslistor. Alla har inte samma prioriteringar, och på en veckas sommartur längs markerade leder kan du få det mer eller mindre bekvämt, men får anstränga dig duktigt att det skall bli livsfarligt.

Att gå en provtur i hemmaterrängen, med minst en övernattning och exakt med de kläder, packning och matsedel man plockat ihop för fjällvandringen, är naturligtvis alltid till fördel. Det gör även jag trots lång rutin, om jag skaffat någon ny, mer kritisk pryl (ryggsäck, skor, regnställ, kök, tält...).
Man får chansen att fånga upp diverse små förtretligheter, som man vill slippa dras med i en hel vecka. Men man dör ju inte av en inte helt perfekt eller onödigt tung packning - man får det bara lite mindre trivsamt på turen.

Jag tycker du lägger dina förberedelser på en meningsfull nivå och ställer helt relevanta och strukturerade frågor på forum. Kanske skulle du också ha nytta av vår samlade tråd med packlistor.
Mycket inspiration för hur man fixar god, lättlagad och "lättviktig" mat finns i forums avdelning "Friluftsmat" och även en del artiklar, t ex (men inte endast) denna.
Ta allt med en kritisk nypa salt och anpassa efter eget tycke och smak. Du kommer att revidera/justera dina rutiner många gånger, och det är som sagt inte så blodigt, om det inte blir perfekt ;)

PS till jannej: flera av dina utbytesförslag ökar, snarare än minska, packvikten och/eller -volymen.
 
En grej som tar väldigt mycket plats nu är min kastrull och stekpanna, så där funderar jag på att skaffa nytt.

Sea to Summit Xpot verkar smidig, någon som har erfarenhet av den?
Eller Optimus Terra Weekend HE, där man kan lägga gasbehållaren i själva kastrullen. Tänker att denna kanske är effektivare och kokar snabbare?

Terra Weekend HE har gryta med värmeväxlare. På en vandring över en vecka kan du inte räkna med att tjäna in gas motsvarande den viktökning som värmeväxlaren har. Undvik dessutom att använda köket i tältet eller absiden då grytor med värmeväxlare bidrar till ökad halt av giftig kolmonoxid (CO).
Ett tips på komplett kök är ett Trangia 27 med gasbrännare. Ett allt i ett kök som fungerar i de flesta väder och går att laga mat i (och inte bara koka vatten) pga effektiv värmekontroll. Vi använder Trangia 27 och en 450g gasbehållare (vikteffektivare än 2st 230g behållare) räcker för oss (2 personer) i 8 dagar, men då lagar vi mat 3 gånger om dagen samt kokar upp vatten till varm dryck.
 
En grej som tar väldigt mycket plats nu är min kastrull och stekpanna, så där funderar jag på att skaffa nytt.

Sea to Summit Xpot verkar smidig, någon som har erfarenhet av den?

Eller Optimus Terra Weekend HE, där man kan lägga gasbehållaren i själva kastrullen. Tänker att denna kanske är effektivare och kokar snabbare?
Xpot är rätt tungt, mer sårbart för skador och troligen svårare att hålla ren, än en slät och enkel alu-gryta. Utrymmesbesparingen är inte heller självklar - man kan ju fylla grytan med övriga köksprylar; det finns sådant som det rentav är en fördel att skydda på det viset.

Värmeväxlare (flänsar) som har också sina nackdelar - vi har någon gång räknat på detta, och kommit fram till att man tjänar in dess vikt först på turer över ca två veckors längd. Den är också känslig för skador, gör kastrullen oflexibel - passar bara ihop med vissa brännare - svårdiskad om man råkat spilla/koka över något, samt inte minst betydligt farligare m h t CO-emission, om man skulle vara tvungen att laga mat inne i tält(absiden!) vid busväder (avrådes generellt). Se xxargs uttömmande förklaring.

EDIT: ser att smux redan skrivit i samma anda.
 
Pannlampa! Behöver man det i sommarfjällen?
Kan ju vara nice om man vill läsa i tältet, eller tappar bort något viktigt i ett (förhållandevis) mörkt tält...

I övrigt försöker jag undvika "för säkerhets skull", men just ljus kan vara värt sin vikt/volym, iaf om TS använder någon enkel och liten modell.
 
Pannlampa! Behöver man det i sommarfjällen?

Svar ja. Kring midsommar är det ljust dygnet runt, men under prime vandringssäsong från mitten av juli till mitten av augusti är det mörkt på natten. Att gå ut och kissa när det är mörkt utan lampa i stenig terräng är inte att rekommendera. I fjällstugorna blir det mörkt på kvällen. Och det är trevligt att ligga och läsa med pannlampa i tältet. En bra pannlampa varken väger speciellt mycket eller tar mycket plats. Black Diamond Storm är en bra rekommendation.
 
Tack igen för alla svar, speciellt Joanna :)

Då letar jag helt enkelt upp en vanligt aluminium-gryta istället. Som du sa Joanna så kan man ju fylla den med saker ändå.

Pannlampan kommer jag tag med. Tycker det är skönt att ligga och läsa i tältet på kvällen.
 
Tack igen för alla svar, speciellt Joanna :)

Då letar jag helt enkelt upp en vanligt aluminium-gryta istället. Som du sa Joanna så kan man ju fylla den med saker ändå.

Pannlampan kommer jag tag med. Tycker det är skönt att ligga och läsa i tältet på kvällen.
Jo, en sak med grytan man lätt inte tänker på första gången! Den blir *sotig* så ta med nåt du kan ha den i efter att den använts. Jag brukar ta en tygpåse, sån där man bär hem från affären. Finns säkert lättare påsar, men har man en sådan som börjar ha gjort sitt så är det ju ett mycket billigt alternativ, och jag tvivlar på att det skiljer många gram.
 
Tror TS är inställd på gaskök? Mina grytor bli i a f inte det minsta sotiga av gas, men jag kanske har tur?
Hah, nä men då går det säkert bra, vi brukar mest elda pinnar, alternativt rödsprit ibland :).
Kanske skulle man bli en sån där sofistikerad gaseldare... :D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.