Fjällvandring en vecka, kommer inte ner under 75 liter

Hej

Jag provpackade nyss min nya ryggsäck, en Osprey Atmos AG 65, inför vandring i sommar och märkte tyvärr att jag inte får ner allt jag vill ha med. Jag är inte ute efter lättpackning, men trodde ändå jag skulle klara mig på 65 liter. Nu ser det ut som jag i alla fall behöver 10 liter till.
I min 65 litare fick jag ner allt jag ska ha med förutom maten, som väl åtminstone innebär 2 påsar frystorkat per dag + gröt för en vecka.

Jag tycker inte jag har med för mycket grejer, men det måste jag ju ha om andra klarar sig på ryggsäckar ner mot 50 liter för en vecka.
Förstår inte hur detta går till! :)

Så här ser min packlista ut nu. Ser ni något på direkt som är åt skogen?

Allmänt
Tält
Sovsäck, Haglöfs Lupus +2
Liggunderlag, Exped Sim Lite LW
Friluftsstol, Crazy Creek Hex 2.0 Powerlounger
Kniv
Ihopfällbar såg
Pannlampa
Vattenflaska 2 liter
Vandringsstavar
Kompass

Elprylar
Mobiltelefon & laddare
Kamera & laddare
Portabel laddstation

Matlagning
Kök, Optimus Crux
Kastrull, ihopfällbar Sea to Summit Xpot 1,4 liter
Skål att äta i, Sea to Summit Xbowl
Spork
Tändare
Tändstål
Gasoltub, 230g x2
Diskmedel/disksvamp
Gröt, 14 portioner (2 port per dag)
Frystorkat, 14 påsar (2 port per dag)


Kläder
Vandringsbyxor med avtagbara ben x1
Vanliga vandringsbyxor x1
Syntet t-shirts x2
Syntet-linne x1
Microfleece
Underställ x 2
Regnjacka
Regnbyxor
Sandaler
Strumpor x 3
Kalsonger x 2
Vantar
Mössa
Buff
Kängor


Hygienartiklar
Tandborste
Deo
Öronproppar
Microfiberhandduk
Toapapper
Sea to Summit Wilderness Wash
Tandkräm
Solkräm
Handsprit
Myggdeo
Skoskavsplåster
Tejp
Första hjälpen


Mvh Matthias
 
Gasol borde väl räcka med en burk. Sen bör det räcka med ett underställ och ett par byxor. Stol behöver man sällan, finns stenar eller väskan att sitta på. Såg har jag aldrig behövt såg på fjället heller.

Det är mina spontana tankar.
 
Jag hade tagit bort:

Sittstol (men antar att du gärna vill ha med den)
Ihopfällbar såg
Vattenflaska - ta en eller möjligen två 50 cl PET
Diskmedel/disksvamp - behövs inte, diska med mossa, löv eller dylikt
Byxor - ett par räcker
Underställ - ett par byxor räcker
Deo - tvätta dig i nån jokk
Handsprit - tvätta dig i nån jokk
Handduk - en liten räcker eller ingen alls
Sovsäck - om du har råd så köp en dunsäck, en vettig sommarsäck väger c:a 700 g
 
Kanske tältet kan fästas utanpå ryggsäcken? Jag misstänker att tältet är en av de mer voluminösa utrustningsdetaljerna.
 
Hej, jag provpackade nyss min nya ryggsäck, en Osprey Atmos AG 65 ...
Förutom det som tidigare inlägg konstaterat - du har för mycket grejor med dig (för vad den där påsen förmår svälja)...
Så har vi här ytterligare ett argument för min (väl grundade och till fanatism gränsande) åsikt: Hade du använt en riktig ramrygga så hade du utan vidare fått med dig alltihop (och inte knäckt ryggen heller).

I huvudsäckens ca 60-65 liter (med ytterfickor) och packpåsens ca 20-25 liter. Räcker det inte med en packpåse så strappar man dit en andra packpåse (eller en lätt liten dagtursrygga).
Drag sedan ett nutida regnskydd (med jättereklamblaffa på) över alltihop - så ser det ut som nåt sånt där modernt bjäfs...

Så:
skaffa dig en sen 90-tals Haglöfs Alaska eller en motsvarande Fj.Räv Ergo-nånting...
Du får dom för en spottstyver numera.
 
Jag har liggunderlag i skumplast och bär vattenflaskan i mitten av liggunderlaget, utanpå ryggsäcken. Funkar ju om man går i fjäll där man inte behöver bära med sig vatten. Jag tycker också att det räcker med en t-shirt istället för linnet och t-shirtarna. Sandalerna kanske du kan fästa utanpå ryggsäcken?
 
Tack för alla snabba svar!!

- Sovsäcken och liggunderlaget tar ju väldigt mycket av platsen, men sovsäcken vill jag nog inte betala mer för, som krävs om man ska ha en mindre. Och liggunderlaget är ju uppblåsbart, vilket tar en del plats, men det tycker jag är värt lite extra plats i väskan.

- Vandringstol kan jag ju ta bort, har inte köpt den än, men tycker det verkar jäkligt gött att ha en.

- Ihopfällbar såg känns som ett måste för att få ihop material till brasan. Hur gör ni där?

- Vattenflaska. Räcker det med två 50cl? Känns som det går åt väldigt snabbt om man vandrar?

- Disksvampen tar ju ingen plats, känns onödigt att ta bort.

- Byxor kan jag hålla med om, där kan jag ta bort ett par.

- Underställ känns som det är gött att ha ett par att vandra i och ett par att sova i.

- Deo är ju skönt då då jag är lite av en badkruka och så kan man lukta lite gott när man ska gå och lägga sig med tjejen :)

- Handspriten kan jag ta bort, men den tar ju också väldigt lite plats

- Handduken kanske man skulle ta bort.

- Gasoltuber kanske jag kan banta ner till en. Klarar man sig på 230g/person på en vecka alltså?

Spontant känns det som det finns lite smågrejer att ändra, men förstår inte hur ni lyckas komma ner till 50 liter, eller ens 65 liter. Jag tror jag kommer behöva minst 75 liter tyvärr.
 
... Ihopfällbar såg känns som ett måste för att få ihop material till brasan. Hur gör ni där?...
Du har ju svarat själv med din rubrik: "Fjällvandring en vecka". Vad ska du såga ner uppe i fjällen?

Det som växer - finns det en ägare till, och dom brukar ogilla starkt att turister sågar ner deras virke. Och på kalfjället / i björkskogsbältet finns det ju ingenting att såga i... Ska du göra en mys-pys-brasa däruppe så får du bära med dig veden från civiliserade trakter - och du hade ju redan packningsproblem.

Ev. Kumbaya-ande vid strandens lägereld är nånting som scouter gör nere i skogslandet, och med markägarens tydligt uttalade tillstånd... (Vi andra får nöja oss med suset från köket dom minuter som går åt för att värma upp dagens hetvattenbehov.)
 
Jo 0,5 liter vatten räcker och en kåsa lättillgänglig + en extra 0,5l till matlagning. Spänn liggunderlaget utanpå ryggsäcken så bör då få plats. Vad har du för tält?
 
Glömde nämna tältet, det fäster jag utanpå ryggsäcken undertill.

Angående sågen så får man väl såg virke som redan ligger på marken? Eller ska man låta bli det också?

Hur som helst så känns det som att jag får byta in ryggan till något större i alla fall.
 
Tack för alla snabba svar!!

- Sovsäcken och liggunderlaget tar ju väldigt mycket av platsen, men sovsäcken vill jag nog inte betala mer för, som krävs om man ska ha en mindre. Och liggunderlaget är ju uppblåsbart, vilket tar en del plats, men det tycker jag är värt lite extra plats i väskan.

- Vandringstol kan jag ju ta bort, har inte köpt den än, men tycker det verkar jäkligt gött att ha en.

- Ihopfällbar såg känns som ett måste för att få ihop material till brasan. Hur gör ni där?

- Vattenflaska. Räcker det med två 50cl? Känns som det går åt väldigt snabbt om man vandrar?

- Disksvampen tar ju ingen plats, känns onödigt att ta bort.

- Byxor kan jag hålla med om, där kan jag ta bort ett par.

- Underställ känns som det är gött att ha ett par att vandra i och ett par att sova i.

- Deo är ju skönt då då jag är lite av en badkruka och så kan man lukta lite gott när man ska gå och lägga sig med tjejen :)

- Handspriten kan jag ta bort, men den tar ju också väldigt lite plats

- Handduken kanske man skulle ta bort.

- Gasoltuber kanske jag kan banta ner till en. Klarar man sig på 230g/person på en vecka alltså?

Spontant känns det som det finns lite smågrejer att ändra, men förstår inte hur ni lyckas komma ner till 50 liter, eller ens 65 liter. Jag tror jag kommer behöva minst 75 liter tyvärr.

I fjällen har jag aldrig gjort upp en brasa. Finns sällan material att hitta, varken växande eller på marken, i de fjäll jag har varit. Däremot finns det allt som oftast väldigt gott om vatten, vilket gör att man klarar sig på mindre flaskor.

Generellt så kan man tänka som så, att allt "nice" man vill ha, det får man också släpa på under dygnets övriga timmar. Jag har samma underställ på mig dygnet runt, då är det torrt och varmt när man vaknar. Det är sjukt ocharmigt att dra på sig ett fuktigt underställ kl 0730 när man lämnar sovsäcken. Förvisso kan du ju sova med underställ nr 2 för att det ska vara torrt och varmt, men då kan det ju lika gärna sitta på kroppen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.