Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista

Nu har jag länge filat på min packning. Några gånger var jeg verkligen deppig över att jag inte verkade komma någon vart. Men sakta går det upp för mig att packningen ändå har lättat med 3 kilo jämfört med min första tur för några år sedan! Största stötestenen är ryggsäcken. Den är jätteskön att bära med, men på tok för tung. Och nu börjar den bli lite stor också. Helt klart en sak som ska bytas ut till nästa år!
sovlösningen är relativt tung också. Jag är en fryskylling, det bara är så! och så kan jag inte lära mig att ligga på rygg - och sover man på sidan blir det hårt med endast ett liggunderlag...

Men det vore kul med lite kommentarer om inte ni har tröttnat på att titta på listor....;-)




Packlista 2007
Version juni 2007

Bo & bära
Ryggsäck Lundhags V8 3364
Tält Jack Wolfskin Weigtwatcher 1708
Tältpinnar inkl påse 80
Tältstänger inkl påse 299
Packpåse tält Sea to summit ultralight 13 l 39
Liggunderlag Exped downmat 8 cm 806
Packpåse liggunderlag Exped 125
Sovsäck Roberts 914
Packpåse sovsäck Sea to summit ultralight 13 l 39
Kudde ajungilak air pillow 140
Handduk MSR packtowl small)(torka hund & tält) 16
Handduk MSR packtowl large 52
Liten plastpåse 4
Hundens liggunderlag + för raster 184
summa bo&bära 7770

Kläder
sov & ombyte
Plastpåse 6
Underställ Byxa (sovplagg) Ullfrotté 141
Underställ Tröja (sovplagg) Ullfrotté 217
Strumpor (sovplagg) Ullfrotté 56
Trosa nylon 30
nylonsockor 2 p 20
förstärkning
Plastpåse 6
tröja rastplagg ullmax 332
handskar Jula neopren 108
Sealskinz 83
tunna strumpor Lundhags 33
Nylonleggins 80 den 61
tunt underställ tröja craft 134
Regnjacka Itabs 286
Rgenbyxor Itabs 234
På kroppen
Vindjacka Montane litespeed 152
Vindbyxor Montane featherlite 120
T-shirt funktion Stadium 116
shorts 87
BH fila 26
Trosa nylon 30
skor (Merell vattensport) 592
Summa kläder 2870



Matlagning
Gryta 128
Lock 99
Tamoj 18
Tändare 20
Visp 11
Pocket rocket 92
Gastub 2 små 720
Sked 38
Kåsa 52
Diskmedel&svamp 34
Vattenflaska stor 50
vattenflaska liten 29
Blötläggsburk 55
Mjölkpulverburk 17
Summa matlagning 1363

Diverse
Gångstavar 400
Flexikoppel 471
Morakniv 76
Kartor 135
Kompass 27
Plånbok 88
Toapapper 160
Mobiltelefon 133
Kartfodral 35
Klocka 50
Reservrem 34
Neccessär 410
1:a hjälpen 287
Solglasögon 22
dagbok/penna


Summa diverse 2238

summa bo&bära 7770
Summa kläder 2870
Summa matlagning 1363
Summa diverse 2328
Summa totalt 14331
mat (10 dagar) 6190
Summa inkl mat 20521

Det är lite kvar att karva innan man kan kalla sig för någorlunda "lätt"!! *suck*
 
Det framgår inte vad packningen skall vara till (plats, tidpunkt etc) så jag går inte in så detaljerat utan kommer mer med "förenklingar" som skulle kunna gå att göra.

Tältet vet jag inte så mycket om men totalt blir det (inklusiva pinnar, stänger och packpåsar) över 2 kg. Eftersom du ändå har stavar så hade en lösning med stavarna som stänger inneburit att du sparat i alla fall 3 hekto. Det är ju dock ett rätt stort steg att ta. För hunden så behöver du väl "2-mannaplats" så själva duken kanske inte går att banta så mycket mer.

Behöver du kudden? Kläder i sovsäckens packpåse brukar jag köra med (fast visst får jag väl erkänna att ibland önskar man sig en kudde, men uppblåsbara tycker jag inte är nåt sköna).

Behöver du en stor packtowl till dig själv? Prova hemma med den lilla, det gjorde jag med mitt "superskinn".

Spontant verkar du ha ganska mycket benkläder med dig? Och två underställströjor (en sov och en förstärkning)?

Har du både skorts och vindbyxor på dig? Eller är det skrivfel?

Matlagningen, du har rätt lätta grejer, men också väldigt många. Kan du rationalisera bort något? Blir kanske inte många gram, men många bäckar små.

Morakniven, vad ska den vara till? Jag tar bara med sån om jag planerar att elda och behöver spänta ved, annars kör jag med en kort brytbladskniv (den fungerar att skära mat, snören, öppna förpackningar etc med).

Toapapper.. ok, du är tjej och använder det väl oftare än vi killar, men 160 g är rätt mycket ändå. Men jag tänkte på det när jag vandrade med familjen förra veckan, för kisstorkandet kanske en liten tvättlapp skulle fungera? Man får ju då skölja ur den efter varje tillfälle och låta den torka på ryggsäcken.

Necessär och första hjälpen har du inte specificerat, där kan det gå att rationalisera bort lite. 410 gram för necessären låter mycket. På min packlista står det 24 gram för diskmedel, disksvamp, tandborste, tandkräm och tvål. 60 gram väger mitt sjukvårdskit.
 
Just det. Vad ska jag göra.
10 dagars vandring i området vålådalen/sylarna. Mest övernattning i tält. Tänkte inte handla så mycket i stugorna -eller nästan inget alls.
 
nermander; sa:
Det framgår inte vad packningen skall vara till (plats, tidpunkt etc) så jag går inte in så detaljerat utan kommer mer med "förenklingar" som skulle kunna gå att göra.

Tältet vet jag inte så mycket om men totalt blir det (inklusiva pinnar, stänger och packpåsar) över 2 kg. Eftersom du ändå har stavar så hade en lösning med stavarna som stänger inneburit att du sparat i alla fall 3 hekto. Det är ju dock ett rätt stort steg att ta. För hunden så behöver du väl "2-mannaplats" så själva duken kanske inte går att banta så mycket mer.

Behöver du kudden? Kläder i sovsäckens packpåse brukar jag köra med (fast visst får jag väl erkänna att ibland önskar man sig en kudde, men uppblåsbara tycker jag inte är nåt sköna).

Behöver du en stor packtowl till dig själv? Prova hemma med den lilla, det gjorde jag med mitt "superskinn".

Spontant verkar du ha ganska mycket benkläder med dig? Och två underställströjor (en sov och en förstärkning)?

Har du både skorts och vindbyxor på dig? Eller är det skrivfel?

Matlagningen, du har rätt lätta grejer, men också väldigt många. Kan du rationalisera bort något? Blir kanske inte många gram, men många bäckar små.

Morakniven, vad ska den vara till? Jag tar bara med sån om jag planerar att elda och behöver spänta ved, annars kör jag med en kort brytbladskniv (den fungerar att skära mat, snören, öppna förpackningar etc med).

Toapapper.. ok, du är tjej och använder det väl oftare än vi killar, men 160 g är rätt mycket ändå. Men jag tänkte på det när jag vandrade med familjen förra veckan, för kisstorkandet kanske en liten tvättlapp skulle fungera? Man får ju då skölja ur den efter varje tillfälle och låta den torka på ryggsäcken.

Necessär och första hjälpen har du inte specificerat, där kan det gå att rationalisera bort lite. 410 gram för necessären låter mycket. På min packlista står det 24 gram för diskmedel, disksvamp, tandborste, tandkräm och tvål. 60 gram väger mitt sjukvårdskit.
Tack! Det är ju därför jag lägger ut den. Ibland fastnar man på något som en annan ser direkt som onödigt! *s*
Tält, jo, det finns andra som är lättare, fast inte mycket. Har funderat mycket på tarp eller tarptents, men det är inget för mig just nu. Behöver mogna till sig lite. skulle behöva se och prova mera...

Kudden. Jo, jag får ont i nacken om jag sover utan. Jag inbillar mig att de kläder jag har på mig på dagarna behöver lufta ut lite på natten, inte ligga instoppat i en påse och användas som kudde. Och så är det inte mycket till kudde, för de kläderna ger en väldigt liten hög!

stora packtoweln - du har rätt, den är rätt lyxigt. Den var tänkt att delas på mitten när jag köpte den, och sen ångrade jag mig. Nå, den kommer nog att kapas.

Benkläder är efter jörgens motto: vågar du inte ha två omgångar mad dig och prova! *s* Vindbyxan är mycket tunn. någon har skrivit att den är för kall när det verkligen blåser, därav legginsen. Men ifall de blir våta (mer från insidan om jag måste dra på regnbyxorna också) - då behöver jag ha någonting torrt att sova i (om det sen är kallt på natten). Ett "fel" det där tältet har är att det är överventilerat när det blåser...där ryker en del isoleringseffekt av den i övrigt rätt varma sovsäcken. som sagt, jag fryser ogärna men väldigt lätt på nätterna... Shorts har jag när inte vindbyxorna behövs. Alternativet är en zippoffbyxa som väger mer än vindbyuxa plus shorts...

Matlagningen - ska fundera lite!
Kniven: är till för att spänta ved ifall det behövs - men det behövs rätt sällan. Skära till en pinne för ett stödförband - sånt. Jag inbillar mig att fällknivar är för veka för sånt? Men jag ahr inte vidsare sett mig om på kniuvmarknaden. Ska nog göra det. kniven sticker i mina ögon också....

Första hjälpen hamnar ohjälpligt över allt andra har. i o f s är reparation i det också. Och cortisontabletter för hunden och en spruta (alltid ställer man sig frågan: finns det huggormar i fjällen eller inte?). Det som tynger neccessären är grejor till kontaktlinsen. Där ska bantas lite också! Toapapper - För tio dagar går det nog en rulle...kan inte hjälpas! Får lära mig att klara mig på tio meter i fortsättningen. Får kanske mäta förbrukningen hemmavid...*s*

Bra input! Tack!
 
Tranan; sa:
summa bo&bära 7770
Summa kläder 2870
Summa matlagning 1363
Summa diverse 2328
Summa totalt 14331
mat (10 dagar) 6190
Summa inkl mat 20521

Det är lite kvar att karva innan man kan kalla sig för någorlunda "lätt"!! *suck*

För 10 dagar solo utan depåstopp så tycker jag ändå att du kommit en bra bit på våge... förlåt, vägen när det gäller vikten :) Det är, som du själv påpekat till exempel ryggan cch sovgrejerna som ställer till det en del. Sedan kan jag tycka att "diverse" drar iväg och blir tungt, vad du ska ta bort där måste du själv avgöra ;)


[Ändrat av öringen 2007-07-03 kl 11:14]
 
Jo, byta tält är som sagt var ett stort steg, jag menade mer att det är ju bland annat förklaringen till att du inte kommer ner så mycket i vikt. Du har ju troligen mycket kvar att vinna på "de tre stora".

Har du mycket benkläder med för att du vill prova lite så är det ju helt ok, det är ju då an vikt du vet att du kanske kan minska i framtiden. (Sen är väl det där med att ha med sig två saker och prova faktiskt från min artikel?:)

Behöver man skära till en pinne för stödförband? Räcker det inte med att bryta?

När det gäller linser så kör jag numera enligt ett tips jag läste här på Utsidan: Engångslinser som får sitta i två dagar.

Man har alltså linserna sitter i en natt, sen tar man ur dem nästa (och sätter i nya på morgonen).

Funkar inte det så lär i alla fall engångslinser för 10 dagar väga mindre än linsvätska och etui. (Du har väl i alla fall ingen stor flaska linsvätska med dig? Har för mig det finns både 30 och 50 ml numera.)
 
Hundkommentar

Flexikoppeldebatten bland hundägare kan vara het. Lättviktsargumentet mot jämfört med ett ett fast koppel är att det väger mer. Sedan så tycker jag att det är betydligt lättare att hålla hunden i styr med ett vanligt koppel både på fjället och i skogen.

Jag skulle också ta med ett täcke till hunden. Det torkar upp hunden fortare och skyddar din packning mot blöt päls om du tar in hunden i innertälter. Och skyddar en stor del av hunden mot flygfän. Mitt ofodrade regntäcke och fasta koppel tillsammans väger mindre än ett flexikoppel.'

Tasskydd, betapred, klotång, tassalva och pälsvård kan kanske också vara aktuellt beroende på hund och hundägare.

Lycka till!

Tommy
 
Re: Hundkommentar

Tommy E; sa:
Flexikoppeldebatten bland hundägare kan vara het. Lättviktsargumentet mot jämfört med ett ett fast koppel är att det väger mer. Sedan så tycker jag att det är betydligt lättare att hålla hunden i styr med ett vanligt koppel både på fjället och i skogen.

Jag skulle också ta med ett täcke till hunden. Det torkar upp hunden fortare och skyddar din packning mot blöt päls om du tar in hunden i innertälter. Och skyddar en stor del av hunden mot flygfän. Mitt ofodrade regntäcke och fasta koppel tillsammans väger mindre än ett flexikoppel.'

Tasskydd, betapred, klotång, tassalva och pälsvård kan kanske också vara aktuellt beroende på hund och hundägare.

Lycka till!

Tommy

Jepp. Täcke till hunden finns med, det bär han själv. Att jag använder flexikopppel har att göra med att ett vanligt inte är så roligt att ha när man går med stavar. Eller så är jag för dum för att lära mig tekniken. eller så behöver jag lära min hund att alltid hålla sig före mig så kopplet hålls sträckt. Som det är nu så är han före ibland, bredvid eller efter emellanåt - hopplöst! Behöver jag gå med stavar då? Beror på terrängen, förstås, samtidigt som det känns bättra att göra det med de skor jag går i. Men flexi är grymt tung! Har provat med ett lättare, men det drog han sönder utan att ens ta sats!

Tasskydd, klotång osv är det som gör sjukvårdskittet tung!
 
Klipp klorna innan ni startar, lämna tången i bilen, klipp när ni kommer tillbaka. Klorna kommer ju dessutom att nötas ner bra på naturlig väg under vandringen :)
 
Som du ligger jag helst på sidan, men jag klarar mig med ett Z-rest. Låna av någon och testa, det är 400 gram mindre. Totalvikt på sova-delen blir ju ändå rätt OK.

Själv har jag en Alaska som väger 3400 gram, så jag kan inte riktigt klandra ditt ryggsäcksval. Men, för sommarens tur ska jag utmana mig själv och testa ett lättare val. Fundera vidare på din ryggsäck till nästa år.

När det gäller kläder är det bara att gratulera till att få med så mycket på den vikten. De lätta skorna
gör sitt till.

Några gram går att vinna på kastrullen. Behöver du locket eller räcker det med lite hopvikt aluminfolie eller en aluminiumtallrik? Har du något vindskydd? Efter påpekande i min egna motsvarande tråd kommer jag att strunta i diskmedlet. Måste jag får jag väl droppa ner lite tvål.

Kan en plastpåse duga som plånbok?

Kan du gå in i detalj på vad som ingår i necässären? Minns inte riktigt vad min egen väger men jag tror det är något på 400 gram inklusive första hjälpen/apotek.

Du är väl inne i Lätt-Komfort gruppen med god marginal. Grattis!

Mvh
Peter P.
 
nermander; sa:
Har du mycket benkläder med för att du vill prova lite så är det ju helt ok, det är ju då an vikt du vet att du kanske kan minska i framtiden. (Sen är väl det där med att ha med sig två saker och prova faktiskt från min artikel?:)
Det kan hända att det var du! ;-9

Behöver man skära till en pinne för stödförband? Räcker det inte med att bryta?
*rodnar lite* allvarligt talat: kniven är med för alla verkar anse att man SKA ha en kniv med sig. Men den har aldrig använts hittills... Och frågan är den dagen då någon bryter något ben - är då mina insatser beroende av att jag har kniv...? jag misstänker starkt att kniven kan få stanne hemma....elda gör jag heller inte på fjället....

När det gäller linser så kör jag numera enligt ett tips jag läste här på Utsidan: Engångslinser som får sitta i två dagar.
jaaa, faktiskt har jag fått linser nu som får sitta i 30 dygn, men det har jag inte vant mig vid ännu...och det är den minsta flaskan vätska som finns som jag har med mig. Också en sån där "köra dubbelt"-grej.
 
Oj, blev konstigt där ditt inlägg.

Såna där dygnet runt-linser körde min sambo förut (för hon ser så dåligt att om hon ska upp på natten (hemma alltså) måste hon sätta på sig glasögon) men hon fick en ögoninfektion redan efter 2 veckor eller nåt sånt...

Grejen med såna linser är att de släpper igenom mer syre så ögonen blir inte lika "torra" av att ha dem i dygnet runt, men de är ju inte på något sätt renare än vanlig linser. Optikerna brukar säga att de går bra att ha i dygnet runt, ögonläkarna rekommenderar att man inte har dem i flera veckor i sträck utan tar ur dem med jämna mellanrum för desinficering.


Men det verkar ju som du i alla fall är medveten om vilka grejer som väger "för mycket". Ett tips kan ju vara att saker som du är lite osäker på om du behöver lägger du i en separat påse som du inte öppnar om du inte verkligen behöver något från den. Behöver du inte öppna påsen under hela vandringen så kan du troligen lämna sakerna hemma nästa gång.


Det där med hundens kloklippning (före och efter) som nån tipsade om är ungefär som jag brukar göra med rakningen. Till vardags kör jag med skägg/stubb, så inför en vandring så slätrakar jag mig så klarar jag mig ungefär 2 veckor utan rakning:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.