Jag fattar inte!!

Läst på fjäderlätt om ryggsäckar:
"Störst och tyngst i klassen är den imponerande lätta Golite Pinnacle vars 700 gram faktiskt innesluter 72 liter. Fullt tillräckligt för en vecka lättpackningstur med familjen, där man som vuxen inte enbart bär sin egen utrustning."

En vecka? Jo. Inklusiver mat. Familj? Nä, jag går helt själv (plus två hundar - men de bär sitt själv). Säcken är FULL. Jag har sagt det förr: volym och vikt är inte korrelerade hos mig!

Vad gör jag för fel?? Eller bättre kanske: vad gör ni annorlunda?
(Nu förutsätter jag att allt ska in i säcken - inget hänger utanpå...)
 
det handlar väl om fjäderlätt rakt igenom, då kan man säkert klara en vecka på 72liter.. kör man som jag, "inte skittungt" så behövs mer än 72liter.. men då har jag ett riktigt tält och inte bara en näsduk med ett liitet snöre, jag har ett full långt liggunderlag och en massa andra icke UL prylar som både är medium tunga och skrymmande.. en seriös UL människa har bara en heliumballong i stjärten, inget annat..
 
Läst på fjäderlätt om ryggsäckar:
"Störst och tyngst i klassen är den imponerande lätta Golite Pinnacle vars 700 gram faktiskt innesluter 72 liter. Fullt tillräckligt för en vecka lättpackningstur med familjen, där man som vuxen inte enbart bär sin egen utrustning."

En vecka? Jo. Inklusiver mat. Familj? Nä, jag går helt själv (plus två hundar - men de bär sitt själv). Säcken är FULL. Jag har sagt det förr: volym och vikt är inte korrelerade hos mig!

Vad gör jag för fel?? Eller bättre kanske: vad gör ni annorlunda?
(Nu förutsätter jag att allt ska in i säcken - inget hänger utanpå...)

Skriv ner packlistan.

Jag är ingen självutnämnd lättpackare men en 70-liters räcker och blir över för 10 dagar.
Det handlar säkert mest om 'dubbletter' och teknik.


peter
 
Packlista kommer...

...hinner inte nu...dubletter tror jag inte på, mer på teknik...
ska bli spännande detta! ;-)
 
Jag ser mig inte som UL-människa, utan bara som rätt viktmedveten, och jag får plats med en veckopackning på 55 liter typ. Men då har jag (ett fulllångt) liggunderlaget utanpå säcken. Mest praktiskt så.

Men volym är ju inte hela världen - att minska vikten är betydligt viktigare tycker jag. Hundra liter som väger 10 kg är okej.
 
Jag har alltid haft en 50-liters säck, utan att se mig som lättpackare. Med en kompis som är med och delar på tält och kök får jag plats med frystorkat för en vecka, annars åtminstone för 4 dagar. Trepersonerstältet ligger då i ryggan, men liggunderlaget sitter utanpå. När jag nu har börjat skaffa lättare prylar får jag plats över.
När jag tar med sonen ut är det överfullt, men treåringar bär bara sin egen nalle :)

Jag fattar inte hur folk kan fylla en 100 liters-säck!

/OJ
 
Jag skickar med lätthet ner min veckopackning (solo) i en Gossamer Gear Miniposa, 38 liter. Då sitter liggunderlaget utanpå och tältet är nerpackat i en sidoficka (först upp, sist ner). Innan jag köpte den testade jag med en 33-literssäck, det gick bra det med...

Ett Excelark är nödvändigt, plus en funderare.
 
Senast ändrad:
50 liter räcker

Klarar mig med marginal med en 50 liters rygga... Som t ex förra sommarens solotur på 15 dagar med mat inkluderat för 9 dagar, (dv s 1 proviantering) endast liggunderlag utanpå säcken...

Skulle nog klara mig med en 40 liters oxå... men då med tältet utanpå... eftersom jag är frusen och lite bekväm av mig... dv s en "lagomlätt" packare.

Thomas
 
Jag får ner mina prylar i en 40-liters rygga, men det blir bara plats över för några få dagars mat.

Har jag min 80-liters (ev med två 10-liters sidofickor) behöver man inte packa så noga, bara att slänga ner. Plus att mat för 10 dagar ryms utan problem.

Jag kör mer på komfort, en tresäsongers sovsäck som passar någon som är 190cm, ett långt och brett liggunderlag och ett 3-manna tält. Jag är medveten att om jag skulle ha mindre (och lättare) prylar skulle det ju rymmas mer mat.

/Ulf
 
Jag kör 2 veckor på en 52-liters Vapor Trail. Saker som tar mycket plats är överflödiga kläder samt sovsäcken. Tältet tar också plats, men om du har ett lätt tält brukar även volymen sjunka med vikten.

// Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.