Jag vill, men vet inte om jag vågar

Jag håller på att planera för en solotur på 10 dagar första veckan i september från Abisko till Nikka, via Mårma, Unna Räita, Goubirvagge, Singivagge. Typ. Det är alltså ganska många höjdmeter som ska avverkas och jag vill förstås få ner min packvikt från de 18kg som jag hamnar på just nu. Där jag kan spara vikt med den utrustning jag redan har är att välja en Osprey exos istället för en Kajka och ett MSR pocketrocket istället för ett trangia 27. Det jag är rädd för är först att ospreyryggan är lite sladdrig när man kommer lite över 10 kg. Jag har dagsturat lite hemma med simulerad packning på ca 15, och jag tycker att det är svårt att få balanserad vikt i den. Min nästa rädsla gäller köket. Trangian är ju väldigt bra med sitt inbyggda vindskydd, medan pocketrocket är helt öppet. Dessutom är det svårt att få ut den sista gasen eftersom man inte kan hålla gasburken uppochned och skaka ut det sista.

Är jag rädd i onödan? Det är ju väldans exponerat när man är högt upp?
 
Folievindskydd brukar jag till min PR, stabiliserar upp den med tre tältpinnar runt tuben.

Du kan stabiliserar upp ryggsäcken med att ha hajkbrickan högt nära ryggen då att infästningen för axelsremmarna får mer stabilitet.

Tycker du att det är en väl exponerad första solotur välj en lite närmare och mer frekventerade fjälltur.
go tur
 
På vilket sätt är det svårt att fördela vikten?

Blir säcken baktung eller liknande?
Börjar avbärarbältet glida?
Är det något som ger vika eller skär in?
 
Den blir snarast sned i tyngdpunkten, men det kan förstås bero på att jag bara slängt i filtar och lite vikt högst upp. En skarpt packad säck beter sig kanske bättre. Jämfört med kajkan är den ju sladdrigare, men det är ju där vikten ligger.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
10 kg i en Exos tycker jag går väldigt bra, med när min dotter lastade över 15 kg, märktes den förvånansvärt ogenomtänkta kopplingen (eller snarare bristen på en sådan) mellan ramen och höftbältet. Vi har i o f s den gamla versionen av säcken, men jag tyckte inte konstruktionen såg annorlunda ut på den nya, när jag kollade i en affär. Kan du få ner din inre packning till 45 liter (det ryms ca 7 l till i snölåset p g a fexibelt lock), så välj hellre Mammut Creon Light - du får mycket bättre lastöverföring med i övrigt ungefär samma finesser som Exos.
Den är av Mammut klassad "upp till 20 kg", medan Osprey "rekommenderar" upp till 15 kg för sin Exos.
Om du sen trivs med den IRL är ju omöjligt att veta utan att du provar. Jag har den lilla versionen (32-45 l) och trivdes även när jag lastat den full med diverse klättrarskrot, men troligen var det under 20 kg även de gångerna.

Kök är ju väldigt personligt, men jag tycker inte det är några problem att laga "riktig" mat på mitt minimalistiska kit och skulle inte drömma om att kånka på vår annars älskade och väl använda Trangia, när jag är ensam.
Vindskydd är väldigt enkelt att fixa själv.
Om man kan köra med vätskematning, hänger ju inte heller ihop med valet av Trangia. Den spindelbrännare med eftervärmningsslinga som jag själv har väger 146 g. "Problemet" är att den mest ligger i garderoben, därför att jag klarar mig perfekt utan - i alla fall ner till 5-10 minusgrader.

Däremot skulle jag inte valt Pocket Rocket - den ger en alldeles för koncentrerad låga för mer avancerad "matlagning" än uppkokning av vatten till frystorkat. Mina FM-brännare är alla bredstrålande, och den toppmonterade väger 48 g mot Pocket Rockets 85.

"Säkerhet" kan också vara att inte ha en skrymmande packning i exponerad terräng, och viktreduktion märks mer, ju fler höjdmetrar upp och ner man avverkar ;)
 
Joanna, då har vi samma erfarenhet för det känns som att exos funkar bäst upp till 10-12 kg. Vad gäller matlagning kokar jag egentligen bara vatten, jag har köpt och hemtorkad färdig mat som bara ska ha ett uppkok innan det får stå i grytmysaren. Det enda som får puttra är kaffet. Min oro är snarast om PR är ok även bär det är busväder.

Jag vill helst inte köpa massa nya grejer heller.

Vad är en FM-brännare?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tycker du att det är en väl exponerad första solotur välj en lite närmare och mer frekventerade fjälltur.

go tur


Det är inte soloturen jag tycker är exponerad, det är att släppa trangiat och bara ta med PR. Jag är kanske lite sentimental med mina gamla grejer också :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Fredrik vågar FM slänga jägarköken med rödsprit och införa toppmonterat, och vi är många som vågat länge med våra PR. du vågar nog med. Det finns stora serveringsfat i aluminium i mathallen, mitt material fick jag av en rörisoleringsfirma, spillbit ur bingen. Det finns olika höga vikbara att köpa i friluftsboden till guldpris oxså.

En vanlig DIY modell är av textil med ståltråds eller aluminiumstickor i.
 
Fredrik vågar FM slänga jägarköken med rödsprit och införa toppmonterat, och vi är många som vågat länge med våra PR. du vågar nog med. Det finns stora serveringsfat i aluminium i mathallen, mitt material fick jag av en rörisoleringsfirma, spillbit ur bingen. Det finns olika höga vikbara att köpa i friluftsboden till guldpris oxså.

En vanlig DIY modell är av textil med ståltråds eller aluminiumstickor i.

Tack för pepp, det är nog mest det jag behöver.

/F
 
(...) Vad är en FM-brännare? (...)
Fire Maple, framgår av mina länkar. Här får du hela sortimentet. Jag har alltså tre av dem, inköpta på den tiden de ännu såldes under andra namn.
Jag tycker det har gått bra att hantera stabilitet och vindskydd med alla tre, enklast såklart med spindelköken eftersom de står på marken. Å andra sidan är det fler rörliga delar som kan gå sönder på dem (nej, det har ännu inte hänt fast jag använt ett av dem i många år, men jag är rätt nojjig med allt som har med eld att göra).
 
14 kg går utmärkt har haft mer och gått nästan samma tur som du planerar. Sedan blir vikten efter ett tag lättare när en del mat är konsumerad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.