Fjällvandring en vecka, kommer inte ner under 75 liter

Hela iden att utgå från en stor packning och ta bort saker är rätt bakvänd. Det finns en tråd med lätta och nätta packningsförslag, som alla har den fördelen, att någon faktiskt fått detta att fungera. Där finns t ex min packning för 8 dar i norska fjällen, 13 kg med tom flaska (och exklusive stavarna i händerna), i en 58 liters Exos. Och det är kanske den största av alla de beskrivna packningarna. Jag har i regel tältet i sidan (det packas sist och ska fram först) och madrassen bakpå (den skrymmer). Och vattenflaskan i en axelrem - jag ska aldrig behöva ställa ifrån mig säcken för att dricka.
 
Hela iden att utgå från en stor packning och ta bort saker är rätt bakvänd. Det finns en tråd med lätta och nätta packningsförslag, som alla har den fördelen, att någon faktiskt fått detta att fungera. (...)
Håller med i princip, men man får ändå utgå från TS fråga. Länk till den tråden finns i inlägg #39.
 
Skaffa en större rygga! Men strunta i såg och stol.
Sen skulle jag rekomendera att ta med lite annan mat än bara frystorkat och gröt. Sjukt själadödande att äta i en hel vecka.
Så gör som Odd sa:skaffa en gammal hederlig ramrygga, de väger nästan ingenting förresten, och prioritera mat. Och ev vin, om du gillar sånt. Sen kvittar det om du har ett eller två par av olika kläder. Men du kommer upptäcka att du inte använder mer än ett par.
 
Du har fått många bra råd i tråden. Jag gör en packlista varje gång som jag utvärderar efter varje vandring och har numera ganska bra koll på vad jag behöver för t ex en stugtur, tälttur eller lyxtur med helpension. Minskar också volymen på kläderna genom att använda en kompressionspåse. Hoppas du får en go tur!
 
Vad har du för upplägg gällande maten? När jag vandrar vill jag gärna ha en rejäl frukost samt tillagad lunch och middag. Tror inte en varma koppen eller motsvarande räcker som lunch åt mig. Jag antar att det är lunchen som du gör lite enklare?

Matthias87, 2port gröt och 2port frystorkat per dag är för dig och tjejen tillsammans eller?

Nu kanske vi inte ska kapa tråden, men jag äter aldrig mer än ett huvudmål om dagen. Om jag fiskar på turen så kan det bestå av fisk och tex potatismos. Annars blir det frystorkat och en macka. Som frukost gäller gröt och macka. Längre tillbaka släpade jag ofta med någon slags lättare mellanmål, tex varmakoppen, nudlar eller dylikt men allt som oftast bar jag hem sånt igen och har i princip slutat att ta med det. Om jag behöver fylla på energiförrådet mellan målen har jag russin och nötter att tugga på. Och så naturligtvis kokkaffe till varje mål - behöver jag tillägga det?
Men som jag skrev tidigare - vi är alla olika. Jag är ingen glufsare till vardags heller, äter tex aldrig lunch på jobbet och tycker generellt att ätande är en överskattad sysselsättning. Många tycks tro att hungerkänslor är någon slags naturlag när det i själva verket är en betingad reflex. Äter man ofta blir man ofta hungrig. Äter man stora portioner blir man inte mätt av en mindre portion. Men som alla vanor går dessa att bryta. Att fylla dagsbehovet av kalorier när man är på tur måste vara det minsta problemet.
 
Jag ska väl erkänna att jag inte brukar ha som ambition att tända eld när jag är ute, så jag har inte letat överdrivet mycket heller. Och det är väl som du skriver, det ligger så pass utspritt så att det vid en första anblick ser ut som inget alls.
Helt OT:
Jag tycker att bifogad bild från i somras är ett bra exempel. En av oss reste tält och riggade lägret medan den andra samlade ved. En stund senare hade vi tillräckligt för att elda resten av kvällen, som blev ganska kylslagen på den höga höjden. Visst ser vedsituationen i omgivningen ganska hopplös ut vid en första anblick, men det fanns hur mycket som helst att elda, även till frukosten dagen efter. Mest i form av rester från död dvärgbjörk, små korta och smala pinnar som ligger invävt i riset.
 

Bilagor

  • kvällssol.jpg
    kvällssol.jpg
    36.9 KB · Visningar: 696
Jag ska inte upprepa vad flera andra redan sagt om vad som kan lämnas hemma eller bytas mot andra alternativ, men här är några tips som kan komprimera packningen och frigöra de sista litrarna för att få plats med allt av mat och de prylar du tar med dig.

* Om du inte redan har det, köp en kompressionspåse till sovsäcken, det finns en mängd olika storlekar, märken och priser att välja bland. Här är ett exempel där skillnaden i volym syns tydligt, det går ofta komprimera sovsäcken 25-50% i volym. http://www.outnorth.se/sea-to-summit/us-event-compression-dry-sack-s#
* Se till att eliminera allt som går av tomrum i packningen, t.ex fyll varenda liten del av kokkärlet. Här passar det fint att förvara t.ex hygienprylar. Finns det andra saker i packningen med någon form av hålrum, fyll det med vad som kan passa, strumpor, en buff eller vad det kan vara.
* Lär dig packa kläder kompakt, med sk Ranger Roll, detta sparar volym och om man gör det noggrant håller det också kläderna släta och rynkfria. https://www.youtube.com/results?search_query=ranger+roll

Dessa enkla saker kan förhoppningsvis få packvolymen ner så att du får plats med allt i 65 litern. :)
 
Ytterligare emycket effektivt sätt att komprimera packningen (och minska sopmängden man bär med sig hem) är att packa om all proviant i vanliga fryspåsar som man knyter om. Då jag ser att TS har mycket färdigköpta rätter i sin lista kommer originalförpackningarna att ta mycket stor plats och omöjligt att komprimera utan att det blir luftfickor emellan.
 
Tack för fler bra tips!

Många bäckar små - nu får jag faktiskt ner allt i min 65-litare när jag bantat packningen enligt många tips i tråden.
Jag funderar dock på att skaffa en större ryggsäck iaf, då det kan vara skönt att slippa vara så noga med packningen hela tiden, och då jag även brukar släpa med mig en slackline när jag vandrar i skogsomården.
Tycker det är väldigt avkopplande att hålla på med denna aktiviteten på kvällarna :)
 
Känner mig busig och kommer därför med ett par åsikter som går mot redan skrivna kommentarer (dock inget som säger att de är fel!):

Ang pannlampa. Nån belysning är rätt bra även när midsommarsolen lyser mitt i natten. Beroende på design så är insidan av en ryggsäck väääldigt mörk när man rotar i den på natten inne i tältet. För sånt räcker dock en pytteliten knapp-lampa av nåt slag.

Kompressionssäckar: Ja, volymen minskar och det är bästa sättet att få bort luft, MEN det riskerar bildas död volym mellan de superkompakta paketen om du komprimerar maximalt. Tänk dig att du stoppar ner några bowlingklot i ryggsäcken. Om du inte har nåt att fylla ut det rummet med så utnyttjar du inte ryggans packvolym till fullo. Personligen har jag i stort sett två rätt stora vattentäta påsar av nåt slag, en för sovsäck (dun = mer komprimerbart) och en för kläder. Jag fyller påsarna, stoppar ner dem i ryggan och väl där pressar jag ur så mycket luft som möjligt, Oftast utan att försegla dem. Sen pressar jag övrigt skrot på/runt dom. Det är ett sätt att packa. :)

En annan liten varning; om din ryggsäck är fylld till bristningsgränsen när du packat den i lugn och ro hemma i vardagsrummet så kommer det rinna över när du packar den i fält.

Redan nämnt, men Myrorna motsv. brukar ha justa ramsäckar typ Haglöfs för en spottstyver. Fäst en packpåse så har du gott om volym för dina första vandringar under vilka du bygger erfarenhet och kan börja minska/lätta packningen efter hand. Alternativt gör du kortare vandringar nära hemmet med din nuvarande packning.
 
Håller med i princip, men man får ändå utgå från TS fråga. Länk till den tråden finns i inlägg #39.

Så bra, det observerade jag inte.

Jag skulle säga att ett sätt att utgå från TS fråga är att riva ut allt och börja om. Sen kan man ju bara berätta hur man själv gör. Mycket jag aldrig skulle ta med: Stol. Kniv. Såg. Laddare - jag har telefonen avstängd; för kameran har jag extra batterier. Matskål. Diskmedel. Sandaler (välj lätta skor som duger att vandra, vada och koppla av i). Deo. Handduk. Solkräm. Handsprit. Underställ (det är det yttersta klädlagret som behöver skiftas under turen, inte det innersta. Men mina klädlösningar är kanske speciella.shorts: lätta korta löparbyxor, lätta att hålla rena, kalsingar är snusk. Istf. jacka och "vandringsbyxor" har jag en vindoverall från Adidas, lätt och varm, tar liten plats när den är för varm att ha på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.