eldstål eller tändare??

Eldstål

I skogen föredrar jag eldstål. Någon påtalade kravet på tort tände, men tändet går att torka i fickan och tända. Försök att få en blöt och sedan torkad tändsticka att fungera bra.
Och tändare? Varenda svetsutbildning jag har gått har de tryckt på att man inte får använda cigaretttändare till gasol och gassvets, skulle den smälla i handen skadar man sig ordentligt. Och lär få problem med försäkringar, i varje fall om det sker på jobbet eftersom man brutit mot säkerhetsreglerna. Jag VET att många svetsare tänder med ciggtändare, även om det inte är tilåtet.
 
I skogen föredrar jag eldstål. Någon påtalade kravet på tort tände, men tändet går att torka i fickan och tända. Försök att få en blöt och sedan torkad tändsticka att fungera bra.
Och tändare? Varenda svetsutbildning jag har gått har de tryckt på att man inte får använda cigaretttändare till gasol och gassvets, skulle den smälla i handen skadar man sig ordentligt. Och lär få problem med försäkringar, i varje fall om det sker på jobbet eftersom man brutit mot säkerhetsreglerna. Jag VET att många svetsare tänder med ciggtändare, även om det inte är tilåtet.

Har lite svårt att förstå vad svetsning har att göra med hur man gör upp eld ute i naturen. Själv använder jag metod efter omständigheterna. Tänder jag ett ljus hemma får det bli tändare, uppe i fjällen finns tändstål med och i arktisk miljö blir det ofta tändstickor.
koivu
 
vad man får ta till ved!
Kottar och löst liggande grenar på marken får du ta. Men det är inte tillåtet att hugga träd eller bryta grenar från eller hugga/såga i träd, buskar eller vindfällen.

jag trodde att det var OK att ta döda aspar, sälgar, mm även om dom står upp,
för vad lagen säger är väll, så länge dom står upp eller är fästa till marke, så får man inte röra dom?

inte mycket till allemansrätt om det ska tolkas så.
man får elda men inte ta torr stående ved.

jag svårt att att to att det ska tolkas så, det måste mena levnade träd,


Så här stod det boken Allemansrätten - vad säger lagen:

Här föreskriver 2 kap. 1 § jordabalken, att bland annat ”på rot
stående träd och andra växter” är tillbehör till fastigheten.
Växterna och därmed också bären tillhör
alltså markägaren.

Fortfarande kan man fråga sig om det gäller döda stående träd? De står ju iof fortfarande på rot.

/mattias
 
Vattensäkrade tändstickor, typ i en burk, är enklast. Eldstål är roligare.

Angående näver från björk är det ingen vits att skära loss från fallna björkar. Att skära loss från stående levande, djupt, som man ser ibland är en styggelse. Ta den tunna näver som sitter löst på björken, den yttersta tunna nävern, och fladdrar i vinden. Då skadas inget och den nävern är dessutom bäst. Se till att ha lite i fickan, jämt, så finns alltid torrt tände.

Raskesven
 
dom flesta markägare tillåter både det ena och det andra om folk har hyfs att fråga.. allemansförmånen är ytterst tvetydig och lämnar mycket till egen tolkning, jag tycker dock att man utan tillstånd inte tar något annat än grenar och kottar som ligger på marken.
 
Har lite svårt att förstå vad svetsning har att göra med hur man gör upp eld ute i naturen. Själv använder jag metod efter omständigheterna. Tänder jag ett ljus hemma får det bli tändare, uppe i fjällen finns tändstål med och i arktisk miljö blir det ofta tändstickor.
koivu

Ska man tända vedbrasa, bensinkök, fotogenkök eller oljelampa håller jag med om att gassvetsning och gasolbrännare på verkstaden är oväsentlig.
Men det blir allt vanligare med gasolkök vid friluftsliv, och de fungerar på samma sätt som gasol-, gasol/oxygen- eller acetylen/oxygen-brännaren på verkstaden.
Det smidigaste jag provat till gasolbrännaren på Trangiat är utan tvekan eldstålet, och det är dessutom idiotsäkert. Både sett till skaderisken och driftsäkerheten.
 
Så här stod det boken Allemansrätten - vad säger lagen:

Här föreskriver 2 kap. 1 § jordabalken, att bland annat ”på rot
stående träd och andra växter” är tillbehör till fastigheten.
Växterna och därmed också bären tillhör
alltså markägaren.

Fortfarande kan man fråga sig om det gäller döda stående träd? De står ju iof fortfarande på rot.

/mattias

det skulle var kul att ringa till nån som jobbar med dom här frågorna, och fråga hur dom har tänkt sig att vi medborjare ska tyda den här lagen !
 
det skulle var kul att ringa till nån som jobbar med dom här frågorna, och fråga hur dom har tänkt sig att vi medborjare ska tyda den här lagen !

På överlevnadscentrum utanför Karlsborg lärde de mig och andra för ett par år sedan att det var OK att ta näver från döda träd som låg ned. (ej vindfällen)
Vet inte om det har med att träden förmultnar/ruttnar relativt fort så att de förlorar ekonomiskt värde för markägaren. De träd vi tog av borde i alla fall inte haft något ekonomiskt värde.
Vet inte heller om de agerar annorlunda idag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.