Vad gör jag för fel med tändstålet?

Tänk på att alltid gå riktigt sakta. Då utandas man så lite co2 som möjligt - vilket är bra för klimatet.
 
Jag erkänner att jag har igen bestämd kunskap eller åsikt egentligen. Inte idag, inte här och nu.

Tänkte mest på skillnaden på skarpt läge eller inte skarpt läge i generella termer. Självklart strävar jag efter respekt för naturen och miljövänlighet mm när jag bara är ute, träning eller inte enbart nöje. Faktum är att jag kanske är lätt skadad i skallen rörande att lämna ett så nära obefintligt avtryck som möjligt där jag varit. Det känns bara rätt och riktigt.

Sitta och sniffa giftiga gaser - mjölkpaket eller inte- nynnandes vietnamesiska kampsånger och ledmotivet till Boktipset om vart annat, nä, det lockar inte oavsett. PETA blir alltid så griniga på min sång... alla bävrar och tasmanska pungdjävlar som skenar iväg och det...
Men igen, så mycket spelar in. Är det en överlevnadssituation, man har bra ventilation, och man VERKLIGEN behöver elda med den där eländiga mjölkkartongen så tar man ett beslut och gör det som verkar rätt där och då baserat på det man tror sig veta samt situationen man är i. Mycket handlar om en serie beslut där och då av personen på plats.

Om man ska hårdra det gällande "skarpa lägen" så försöker jag att inte ta för givet att jag vet hur jag reagerar eller gör med vissa saker förens jag står (eller sannolikt ligger...) där. Det känns också som ett närmast oändligt antal faktorer kan spela in, överlevnad är väldigt situations-orienterat. Brukar försöka falla tillbaka på grundprinciper då: alltid pre-planera, att inte göra ett dåligt läge värre etc. (t ex riskera starta en skogsbrand i skogen jag sitter fast i eller äta en svamp jag inte var säker på var säker att äta).
Samtidigt.. vissa saker kan man återhämta sig ifrån eller vara utan (en tå eller två till exempel) och det viktigaste är sannolikt att ha överlevt den överlevnadssituation man hamnade i. Om man gjort något dumt men ändå överlevet... ja, då får man hoppas kunna leva men den eventuella tyngden i sig.
 
Det där är väl en gammal myt? Vid ren förbränning (tillräckligt med syre) av t.ex. polyetenplast bildas såvitt jag vet bara vatten och koldioxid. Det är ju ett kolväte (precis som stearinet du doppar dina "braständare" i).

Vissa plaster kan dock ha olika tillsatser, men det största problemet är väl att plasten är gjord av olja så det är negativt ur koldioxidbalans-synvinkel. Men slänger man det plastade pappret i återvinningen hemma lär det eldas upp ändå.
Men du har ju missat min poäng, det är ok att elda plastat papper i ett sopvärmeverk där du eldar i tillräckligt hög temp, tillräckligt med syre och sedan har filter för rökgaserna och där kan fånga upp giftigheter.

Eldning av plast i skogen riskerar sakna minst en (rökgasfiltret) men kanske även de andra två och då tror jag du gör miljön en otjänst

/Patrik
 
Jag tänker att om man vill minska sin skadliga miljöpåverkan ( vilket jag tycker att man bör göra ) så bör man fokusera mer på de saker som har störst negativ miljöpåverkan, t ex bilkörning och överkonsumtion i största allmänhet. Annars tycker jag att det känns som att man silar mygg, men sväljer kameler. Om man exempelvis kör bilen 1 mil och sedan sitter i skogen och eldar mjölkpaket för att sedan köra bil hem så undrar jag om inte bilkörningen i det exemplet är mer skadlig för naturen.
Jag tycker man ska minska sin mijlöpåverkan på alla ställen man kan. Kan man elda miljövänligare bränslen bör man göra det. Kan man ta sig till naturen med mindre utsläpp så bör man det.
Att låta bli att göra ett mindre fel blir inte rätt för att man själv eller någon annan gör större fel i andra sammanhang. Jag nallar inte en godisbit i affären bara för att andra rånar banker.

/Patrik
 
Vid ren förbränning (tillräckligt med syre) av t.ex. polyetenplast bildas såvitt jag vet bara vatten och koldioxid.
Jag har hört detta men undrar in det jag gör i skogen leder till fullständig förbränning?
Är det så enkelt att man kan säga att det varit fullständig förbränning om ni det bara är aska kvar?
 
Jag tycker man ska minska sin mijlöpåverkan på alla ställen man kan. Kan man elda miljövänligare bränslen bör man göra det. Kan man ta sig till naturen med mindre utsläpp så bör man det.
Att låta bli att göra ett mindre fel blir inte rätt för att man själv eller någon annan gör större fel i andra sammanhang. Jag nallar inte en godisbit i affären bara för att andra rånar banker.

/Patrik
Jag håller med om det i huvudsak, men om jag sitter ute i skogen och använder ett bensinkök tänker du då "icke-mijövänligt bränsle"? ( Ej retorisk fråga ).
Det jag försökte förmedla var att om man gör små och stora "fel" bör man rätta till de små först. Jag menade inte att "jag kan göra det här för att andra gör sånt som är värre". För många år sedan skrev en person på Utsidan ett inlägg om att det inte var miljövänligt att elda i skogen, men det var uppenbarligen inga problem med att använda ett kök som drivs av fossila bränslen. Och då går det åt mycket lite fossilt bränsle jämfört med mycket annat i samhället. Jag tror att en del människor, vilket inte behöver inkludera dig, håller på väldigt mycket med "myggsilning" och inte ens funderar på att de också sysslar mycket med "kamelsväljning".
 
Ursäkta, men jag tycker att frågan om att elda eller inte i skogen är extremt löjlig. Klimatuppvärmningen är ett globalt problem, och Sveriges bidrag är minimalt.

Även om alla Svenskar dör knall och fall imorgon så har det ingen påverkan alls på global uppvärmning.

Men av filosofiska skäl så kan ju alla göra som dom vill, och känna sig nöjda med det. Låtsas att man kan påverka.
 
Men du har ju missat min poäng, det är ok att elda plastat papper i ett sopvärmeverk där du eldar i tillräckligt hög temp, tillräckligt med syre och sedan har filter för rökgaserna och där kan fånga upp giftigheter.
Du har missat min poäng: Det behövs ingen extra hög temperatur eller rökgasfilter, det blir exakt samma "avgaser" om du eldar PE som om du eldar stearin. Skulle inte förvåna mig om det t.o.m. är renare att elda PE.
 
Nja, titta på färgen på röken är väl det vanliga. Svart rök = obra.

Ja. Men om allt ser bra ut, blir det inga gifter kvar i askan efter PE-plast då? Eller krävs det några exeptionella förhållanden för att det bara ska bli koldioxid och vatten?
Menar egentligen inte att du ska kunna svara på det, men det är en fråga jag alltid undrar över när någon säger att PE ska bli koldioxid och vatten.

Själv är jag väldigt försiktig i fjällen och andra känsliga miljöer men i en vanlig granskog skulle jag inte tveka att elda ett mjölkpaket ifall jag nu hade ett sådant när elden inte ville ta sig. Rätt eller fel vet jag inte men så gör jag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.