Vad gör jag för fel med tändstålet?

Ska ni köpa ett magnesiumeldstål dvs en magnesiumkloss med infälld gniststång ska ni leta efter det som det står Doan Machinery på. Det är originalet som US Air Force lagt i nödpackarna. Gniststången är en korrekt blandning av diverse gnistmetaller som ger den mest optimala gnistan för att antända magnesium eller nåt annat torrt tändbart. Eldstålet från Doan M var det som kom till Sverige på 80-talet. Det finns ju numera en hel drös av gniststänger, magnesium mm från Kina men de är betydligt sämre och osäkrare.
 
Tack för förklaringen, jag skulle ändå skippa det vid vad i strömt vatten då det är risk att man dras med/hålls ned om det är riktigt strömt. En 20-kilos rygga som flyter med en vild jokk kan ge ett rätt hårt knyck. Kanske finns en fors nedanför, fast dom vaden borde man ju kanske inte göra ändå.
Jag vadar också med uppknäppta bälten men säkerheten ligger i att om jeg skulle förlora ryggan så har jag vandringskompisars utrustning tills vi tar oss till civilisationen.
Men kanske skulle man kunna fixa nån slags fångline anordning som fästs vid strandkant etc.
OT om ryggsäckar och vad (forts)

Hmm, här finns en del outtalade förutsättningar som det är säkrast att avliva.
  1. Min ryggsäck väger som mest 10 kg i början av en tvåveckors tur, och 4 kg på slutet, när jag ätit upp all maten :). En last på 20 kg vill jag varken bära på, eller - huga - knyta mig fast vid :p
  2. Jag går till 99% ensam och kan därmed inte förlita mig på kompisars utrustning. Inte heller på att snabbt bli undsatt, eftersom jag mest vandrar ledlöst. Jag är ovanligt känslig för nedkylning och skulle inte klara mig utan det torra ombyte, dunjacka och dunsovsäck som finns i min ryggsäck, vattentätt packade med tredubbel redundans.
  3. Jag vadar inte i strömt vatten som når mig högre än till under knäna - knappt ens det.
  4. Jag har gott om tid att gå omvägar och/eller vänta på lägre vattenstånd.
  5. I fjällen går jag tidigast i augusti/september, när myggjävlarna hunnit dö :p . Då är det också oftast som minst vatten i bäckarna.
  6. Fånglinan är dynamisk, så det blir inget abrupt ryck om jag nu skulle falla så att jag behöver kränga av mig säcken och tappar greppet om den.
Låter det rimligare med fånglina under dessa förutsättningar?
 
Senast ändrad:
OT om ryggsäckar och vad (forts)

Hmm, här finns en del outtalade förutsättningar som det är säkrast att avliva.
  1. Min ryggsäck väger som mest 10 kg i början av en tvåveckors tur, och 4 kg på slutet, när jag ätit upp all maten :). En last på 20 kg vill jag varken bära på, eller - huga - knyta mig fast vid :p
  2. Jag går till 99% ensam och kan därmed inte förlita mig på kompisars utrustning. Inte heller på att snabbt bli undsatt, eftersom jag mest vandrar ledlöst. Jag är ovanligt känslig för nedkylning och skulle inte klara mig utan det torra ombyte, dunjacka och dunsovsäck som finns i min ryggsäck, vattentätt packade med tredubbel redundans.
  3. Jag vadar inte i strömt vatten som når mig högre än till under knäna - knappt ens det.
  4. Jag har gott om tid att gå omvägar och/eller vänta på lägre vattenstånd.
  5. I fjällen går jag tidigast i augusti/september, när myggjävlarna hunnit dö :p . Då är det också oftast som minst vatten i bäckarna.
  6. Fånglinan är dynamisk, så det blir inget abrupt ryck om jag nu skulle falla så att jag behöver kränga av mig säcken och tappar greppet om den.
Låter det rimligare med fånglina under dessa förutsättningar?

OT om ryggsäckar och vad (forts)

Hmm, här finns en del outtalade förutsättningar som det är säkrast att avliva.
  1. Min ryggsäck väger som mest 10 kg i början av en tvåveckors tur, och 4 kg på slutet, när jag ätit upp all maten :). En last på 20 kg vill jag varken bära på, eller - huga - knyta mig fast vid :p
  2. Jag går till 99% ensam och kan därmed inte förlita mig på kompisars utrustning. Inte heller på att snabbt bli undsatt, eftersom jag mest vandrar ledlöst. Jag är ovanligt känslig för nedkylning och skulle inte klara mig utan det torra ombyte, dunjacka och dunsovsäck som finns i min ryggsäck, vattentätt packade med tredubbel redundans.
  3. Jag vadar inte i strömt vatten som når mig högre än till under knäna - knappt ens det.
  4. Jag har gott om tid att gå omvägar och/eller vänta på lägre vattenstånd.
  5. I fjällen går jag tidigast i augusti/september, när myggjävlarna hunnit dö :p . Då är det också oftast som minst vatten i bäckarna.
  6. Fånglinan är dynamisk, så det blir inget abrupt ryck om jag nu skulle falla så att jag behöver kränga av mig säcken och tappar greppet om den.
Låter det rimligare med fånglina under dessa förutsättningar?
Svårt att säga såklart utan att se på plats vilka vad du gör 😊 men du är ju en erfaren vandrare så du har säkert koll😊
 
Inte helt miljökorrekt att elda plastad papp i skogen, det gör sig bättre i sopvärmeverk med rökgasrening.
Gör då hellre egna braständare, en rulle tidningspapper doppade i stearin (när du ändå stöper ljusen av gamla stumparna nu till jul) , eller en uppfluffad tampong (bra fuktsäker förpackning direkt från kartongen, men den brinner slut snabbare.
Eller näver från naturen själv - addera på med "kråkris" från en gran, så har du snart "vildmarksTVn" tänd.

/Patrik
Mer till andra som kanske läser här senare än till Patrik som skrev tidigare:

Angående "miljökorrekt". Väldigt bra och fint. I kontext av en överlevnadssituation känns det dock totalt fel (så länge man inte inte "gasar ihjäl sig" med giftiga gaser... det är ju minde bra liksom).

Att ta tillvara det man har tagit med sig och det man hittar respektive skapar på plats är nödvändigt. När livet står på spel är det feltänkt att tänka "nej den mjölkkartongen ska jag inte försöka starta elden med, den måste jag bär med mig hem till miljöstationen om jag överlever". Principfasthet i all ära, men överlev istället för att "kriga" en annan dag ;)

Men igen, giftiga gaser får man se upp med oavsett. Som Sverige ser ut idag känns det tyvärr inte helt osannolikt att hitta förpackningar ute i naturen. Skräp dras väl ut med vinden också.
Sistahandsalternativet, men att ha flera alternativ kan ju rädda dagen ifall förstahandsalternativen skiter sig. Och skit händer. Frekvent.

Jag har provat en hel del olika material, inklusive tamponger och just tamponger känns lite överskattade. Med t ex lite vaselin i bomullen är det dock väldigt stor skillnad till det bättre. Som med annat bör bomullen bör spretas ut rejält för att ge maximalt med yta och exponerade fibrer(eller motsvarande) för gnistorna att fästa i, men även med bomull blir det mycket effektivare med t ex vaselin i.
Gräs innehåller ibland vatten fast man tycker det ser torrt ut, så det känns också överskattat när man har bråttom och inte torkat det först. Har man väldigt lite gräs så fäster inte gnistorna heller, det är min erfarenhet i alla fall. Krävs ett litet "fågelbo" för att ge gnistorna en god chans.
 
Och alltid rejäla gnistmolmn. Vid behov gör kolstälsknivens rygg rätvinklig med skärpa så att eldstålet fungerar optimalt1
 
Mer till andra som kanske läser här senare än till Patrik som skrev tidigare:

Angående "miljökorrekt". Väldigt bra och fint. I kontext av en överlevnadssituation känns det dock totalt fel (så länge man inte inte "gasar ihjäl sig" med giftiga gaser... det är ju minde bra liksom).

Att ta tillvara det man har tagit med sig och det man hittar respektive skapar på plats är nödvändigt. När livet står på spel är det feltänkt att tänka "nej den mjölkkartongen ska jag inte försöka starta elden med, den måste jag bär med mig hem till miljöstationen om jag överlever". Principfasthet i all ära, men överlev istället för att "kriga" en annan dag ;)

Men igen, giftiga gaser får man se upp med oavsett. Som Sverige ser ut idag känns det tyvärr inte helt osannolikt att hitta förpackningar ute i naturen. Skräp dras väl ut med vinden också.
Sistahandsalternativet, men att ha flera alternativ kan ju rädda dagen ifall förstahandsalternativen skiter sig. Och skit händer. Frekvent.

Jag har provat en hel del olika material, inklusive tamponger och just tamponger känns lite överskattade. Med t ex lite vaselin i bomullen är det dock väldigt stor skillnad till det bättre. Som med annat bör bomullen bör spretas ut rejält för att ge maximalt med yta och exponerade fibrer(eller motsvarande) för gnistorna att fästa i, men även med bomull blir det mycket effektivare med t ex vaselin i.
Gräs innehåller ibland vatten fast man tycker det ser torrt ut, så det känns också överskattat när man har bråttom och inte torkat det först. Har man väldigt lite gräs så fäster inte gnistorna heller, det är min erfarenhet i alla fall. Krävs ett litet "fågelbo" för att ge gnistorna en god chans.
Helt med på att i skarp situation så eldar man vad man kan hitta som brinner bra (kan vara plastad papp) men onödigt att öva med plastad papp när man har möjlighet att använda något mindre miljöskadligt.

/Patrik
 
@tango Varför är plastad papp från mjölkkartonger miljöskadligt?

Och till alla er i tråden som verkar tro att det krävs en kniv i kolstål för att använda med tändstål så stämmer inte det. Det enda som krävs är en tillräckligt vass och hård kant (funkar t.ex. med en glasskärva).
 
@tango Varför är plastad papp från mjölkkartonger miljöskadligt?

Och till alla er i tråden som verkar tro att det krävs en kniv i kolstål för att använda med tändstål så stämmer inte det. Det enda som krävs är en tillräckligt vass och hård kant (funkar t.ex. med en glasskärva).

Generellt innehåller väl plast saker som blir ohälsosamma/gifitga vid förbränning och kan filtreras bort om det bränns i sopvärmeverk. Även om denna text gäller kaminer så kan nog gifitgheten applicreas även på eldning i det fria:
"Elda med ved och inget annat i din vedeldade kamin, spis eller ugn. Att elda sopor, plast, impregnerat virke och liknande är inte tillåtet. Det ger utsläpp av giftiga ämnen och är dessutom olagligt att elda eftersom det klassas som avfall."

Källa: https://www.naturvardsverket.se/vag...vedeldning/elda-med-ved-i-kamin-spis-och-ugn/

Här är en till som explicit nämnar mjölkpaket:
"Du får inte elda med hushållsavfall, mjölkkartonger, plast, målateller impregnerat virke, spånskivor och dylikt! Det är stor risk fördålig förbränning och att det bildas eller frigörs andra hälsofarligaämnen, t ex dioxiner och giftiga metaller. Större mängder papper skadu heller inte elda, eftersom det bildas sotflagor som smutsar neroch kan vålla brand."
Källa:

/Patrik
 
Generellt innehåller väl plast saker som blir ohälsosamma/gifitga vid förbränning och kan filtreras bort om det bränns i sopvärmeverk. Även om denna text gäller kaminer så kan nog gifitgheten applicreas även på eldning i det fria:
"Elda med ved och inget annat i din vedeldade kamin, spis eller ugn. Att elda sopor, plast, impregnerat virke och liknande är inte tillåtet. Det ger utsläpp av giftiga ämnen och är dessutom olagligt att elda eftersom det klassas som avfall."

Källa: https://www.naturvardsverket.se/vag...vedeldning/elda-med-ved-i-kamin-spis-och-ugn/

Här är en till som explicit nämnar mjölkpaket:
"Du får inte elda med hushållsavfall, mjölkkartonger, plast, målateller impregnerat virke, spånskivor och dylikt! Det är stor risk fördålig förbränning och att det bildas eller frigörs andra hälsofarligaämnen, t ex dioxiner och giftiga metaller. Större mängder papper skadu heller inte elda, eftersom det bildas sotflagor som smutsar neroch kan vålla brand."
Källa:

/Patrik
Jag tänker att om man vill minska sin skadliga miljöpåverkan ( vilket jag tycker att man bör göra ) så bör man fokusera mer på de saker som har störst negativ miljöpåverkan, t ex bilkörning och överkonsumtion i största allmänhet. Annars tycker jag att det känns som att man silar mygg, men sväljer kameler. Om man exempelvis kör bilen 1 mil och sedan sitter i skogen och eldar mjölkpaket för att sedan köra bil hem så undrar jag om inte bilkörningen i det exemplet är mer skadlig för naturen.
 
Generellt innehåller väl plast saker som blir ohälsosamma/gifitga vid förbränning och kan filtreras bort om det bränns i sopvärmeverk.
Det där är väl en gammal myt? Vid ren förbränning (tillräckligt med syre) av t.ex. polyetenplast bildas såvitt jag vet bara vatten och koldioxid. Det är ju ett kolväte (precis som stearinet du doppar dina "braständare" i).

Vissa plaster kan dock ha olika tillsatser, men det största problemet är väl att plasten är gjord av olja så det är negativt ur koldioxidbalans-synvinkel. Men slänger man det plastade pappret i återvinningen hemma lär det eldas upp ändå.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.