Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter

Hej!

Jag och några till var ute och vandrade i helgen. Jag med en Lundhags v8 65. Provade dammodellen men jag har för bred nacke och hals för att den skulle passa öht.
Nu efter helgen har jag ont i nyckelbenen som bara den. De sticker ut rätt mycket och är svåra att vaddera in.

I mitt tycke satt annars ryggsäcken rätt, jag bar med höfterna, axelremmarna vilade inte på axlarna eller tryckte på revbeben.
Finns det några nyckelbensstötdämpare av något slag? Vad gör man annars?

Sen en annan sak.
Jag är överrörlig i mina fötter så när jag har gått några timmar börjar musklerna tröttna och fötterna kan jullra lite hit och dit, det kan räcka med endast en liten nivåskullnad för att foten ska vicka till. Det kan vara åt alla möjliga håll och kanter, utåt, inåt, uppåt och gudarna vet ibland vart fötterna tar vägen.

Antar at det blir bättre med starkare fotmuskler men hur stärker man dem på smidigast sätt?
Har Lundhags kängor som är rätt hårt åtsnörda, annat funkar inte öht kan jag säga om inte marken är asfalterad.

Trots att jag fick höra att jag lät som en elefanhjord pga allt snubbel och trots att nyckelbenen är rätt ömma gav det mersmak. Men nu behöver jag lite tips.
 

avslutad210712

Gäst
Gissar att du har en ny säck och kanske är rätt ny på det här med vandring eller.....

När jag bär tungt så får jag alltid lite ömmande nyckelben första och andra dagen så därför låtsas jag starta två dagar innan jag egentligen börjar och så slipper jag det ömmande :)

Skämt åsido tror jag nog att de allra flesta får lite ömmande höfter och axlar när man bär lte tyngre oavsett att en del säger att deras säck är så bra och det känns aldrig. Finns såklart en lösning på det om man skall iväg på fjällen och det är att använda säcken innan och sakta öka vikten. Så gjorde jag i början men idag tar jag lite ömmande axlar och höfter istället. Så farligt är det inte.
 
Hej!

Jag och några till var ute och vandrade i helgen. Jag med en Lundhags v8 65. Provade dammodellen men jag har för bred nacke och hals för att den skulle passa öht.
Nu efter helgen har jag ont i nyckelbenen som bara den. De sticker ut rätt mycket och är svåra att vaddera in.

I mitt tycke satt annars ryggsäcken rätt, jag bar med höfterna, axelremmarna vilade inte på axlarna eller tryckte på revbeben.
Finns det några nyckelbensstötdämpare av något slag? Vad gör man annars?

Sen en annan sak.
Jag är överrörlig i mina fötter så när jag har gått några timmar börjar musklerna tröttna och fötterna kan jullra lite hit och dit, det kan räcka med endast en liten nivåskullnad för att foten ska vicka till. Det kan vara åt alla möjliga håll och kanter, utåt, inåt, uppåt och gudarna vet ibland vart fötterna tar vägen.

Antar at det blir bättre med starkare fotmuskler men hur stärker man dem på smidigast sätt?
Har Lundhags kängor som är rätt hårt åtsnörda, annat funkar inte öht kan jag säga om inte marken är asfalterad.

Trots att jag fick höra att jag lät som en elefanhjord pga allt snubbel och trots att nyckelbenen är rätt ömma gav det mersmak. Men nu behöver jag lite tips.

Beträffande fötterna tycker jag du ska besöka en sjukgymnast. Balansträning kanske är en lösning.
 
Gissar att du har en ny säck och kanske är rätt ny på det här med vandring eller.....

När jag bär tungt så får jag alltid lite ömmande nyckelben första och andra dagen så därför låtsas jag starta två dagar innan jag egentligen börjar och så slipper jag det ömmande :)

Skämt åsido tror jag nog att de allra flesta får lite ömmande höfter och axlar när man bär lte tyngre oavsett att en del säger att deras säck är så bra och det känns aldrig. Finns såklart en lösning på det om man skall iväg på fjällen och det är att använda säcken innan och sakta öka vikten. Så gjorde jag i början men idag tar jag lite ömmande axlar och höfter istället. Så farligt är det inte.

Du gissar helt rätt. Jag har gått lite dagsturer innan men då har packningen som sagt varit mycket lättare än nu. Jag inbillade mig att det skulle vara som att gå inlindad i bomull men det var det ju inte direkt. ;)

Det du säger låter så otroligt logiskt att det är rent märkvärdigt att jag inte insåg det själv innan jag ställde frågan. *bonkar mig i pannan*
 
Det du säger låter så otroligt logiskt att det är rent märkvärdigt att jag inte insåg det själv innan jag ställde frågan. *bonkar mig i pannan*

Nu känner jag mig som en riktig idiot. Varför insåg jag inte det det där själv?

Alla är vi barn i början... Inte ska du hacka på dig själv så :)

Min bror har samma "vingelfötter" som du. Han fick rådet av en sjukgymnast att träna på balansplatta och att göra tåhävningar. Kanske funkar det för dig också?

Jag har brutit ena nyckelbenet så det sticker ut något. Det gör ont första två dagarna men det brukar gå över. Gör det inte det så provar jag med att flytta bandet mera ut på axeln. Funkar inte det heller så brukar jag bära för tungt. Då får man bita ihop tills ryggsäcken lättat = jag ätit upp maten...
 
Som flera andra har skrivit är det vanligt att det värker på de punkter som ryggsäcken trycker på om man inte är van. Det har hänt ett par gånger att jag fått riktiga blåmärken på höfter och axlar när jag burit en tung ryggsäck. För att minska de problemen brukar jag marsch-träna innan jag ska ut på längre vandringar.
 
Klipp 2 remsor

från ett gammalt liggunderlag och lägg under axelremmarna på ryggan....det skyddar säkert nyckelbenen bra.....om inte....förstärk med 2 lager av liggunderlaget !

Junioren
 
rör(l)iga fotleder

Det har jag med. Kängor är ett måste (men jag kör med Europeisk variant, Kayland).

Balansträning funkar till viss gräns, men du får nog ta att du får fortsätta med vrickandet.
Mitt försvar mot vrickandet har varit att börja gå med stavar, rekommenderas varmt, och så träning då.

BZ
 
Börja vandra sakta och lugnt. Gå max en mil första dagen, ta många pauser. Då vänjer du dig vid ryggsäcken, blodet kommer tillbaka till trötta muskler runt nacke och axlar. Massera gärna varandras axlar under pausen.
Pauserna är också bra för fötterna. Ta av skor och sockar, torka fötterna och dra på sockarna igen om dom är torra, annars byt till torra sockar och häng dom fuktiga på ryggsäcken för torkning. Massera gärna fotsulor och häl under pausen.
Detta skapar bästa tänkbara förutsättningar för att inte få skavsår = många pauser och kort gående första dagen är mycket positivt för resten av fjällvandringen. Det är alltså en metod att använda för att få en fin skadefri fjällvandring.

För ”lealösa” fötter, använd en vandringsstav. Den är bra för väldigt många olika saker – men framför allt sparar den energi genom att man håller balansen med den när man går = musklerna inne i fötter och anklar får inte lika mycket ”stryk” när man går. Vinglar man lite parerar man med staven i första hand, fötterna i andra hand. Själv föredrar jag en ”Gandalfstav” men de lite kortare fungerar säkert bra de också. I början känns det besvärligt att ha en stav i handen hela tiden – men när du vant dig vid den (tar ca 2 dagar) – så vill du aldrig mer gå utan den.

Naturligtvis skall du undersöka fötterna så att du inte har något fel på dem – men det öär ju självklart. Balansträning låter vettigt.

Thomas
 
Tack snälla alla för era svar och alla tips. Mcket tänkvärda saker ni sagt.
Men det där med stavar tar emot, det ser så tantigt ut. Ska testa sjukgymnast, tåhävningar mm först. ;)

Gissa om jag har träningsvärk idag förresten. Ser ut som en 90-åring.
Trodde att jag hade bättre flås än såhär. Nåja jag kommer att ha en hel del att jobba med nu i vinter iallafall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
david.roennlund vill ha jörnkänga , hur gör jag ?? :) Utrustning allmänt 16
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
spajk Hur gör ni med eran karta? Utrustning allmänt 19
GustavOh Var gör ni av allt? Utrustning allmänt 11
Staffan Andersson Yngve Ryd gör det igen! Utrustning allmänt 1
avslutat080903 Vem gör "fiskfjäll" på turskidor? Utrustning allmänt 2
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
General86 Vad bör jag ha med mig Utrustning allmänt 6
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
seved1 Ha ha den här hade jag glömnt bort Utrustning allmänt 4
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.