Hur gör ni med eran karta?

Hejsan,

Efter att nyligen plastat in en fjällkarta och märkt att det var en en dålig idé (Den går ej att vika ordentligt nu) så undrar jag hur ni gör för att skydda era kartor mot väder och vind. Jag förstår att man kan lösa problemet med att tex klippa ut mindre bitar av kartan, men detta svider allt för mycket för mig:p

/Mattias
 
på vintertur brukar jag ha ett lätt o smidigt kartfodral, köpte precis ett sea to summit small som kan vikas dubbelt, på sommaren brukar jag oftast ha en plastad karta i benficka. Plasta bara ena sidan så går det rätt bra att vika.

MVH Lars
 
En färgkopiator är bra att ha, så kan man göra slit&släng-ex att ha med sig ut, medan originalet vilar tryggt hemma.
 
A3

Äh, lägg den i en plastficka typ A3, då borde du få med hela dagens vandring/åkning.
Omdet inte räcker så viker du den precis så mycket så att den tänkta rutten fortsätter på "baksidan". Eftersom det inte finns någon fram eller baksida på ett plastfodral (som orienterarna har) så funkar detta ypperligt.
På ena kortsida av fodralet som är öppet stänger du med el-tejp så är hela ekipaget vattenskyddat också. Smart kan vara att stoppa en "tyngd" i fodralet (kanske reservkompassen) så blåser inte ekipaget iväg om du skulle tappa det. I alla fall inte fööööör långt.

Junioren
 
Jag skulle köpa kartor från http://www.utekartan.se/ om jag hade råd, haha.
De sätter dessutom ihop fjällkartorna två och två. Alla kartor är av Tymbark, ett material som man nyligen börjat göra yttertält av, så jag gissar att det är starkt.

Själv har jag en orienteringskartficka som jag sparat från någon tävling. Fasen vet vart man köper dem annars. Kompletterat med en bit dubbelhäftande kardborrband från Clasohlson så att det går att vika vattentätt, och så med Silvas minsta kompass (3 gram) som får plats i själva fickan så att jag inte tappar bort den.

Tänk på att en hel karta väger 65g så det är värt att klippa bort områden som man inte skall gå till.
 
En färgkopiator är bra att ha, så kan man göra slit&släng-ex att ha med sig ut, medan originalet vilar tryggt hemma.

Man behöver inte ens kopior i färg, jag har ofta haft med mig svartvita kopior över de sträckor jag skall gå och sen orginalkartan väl nerpackad i ryggsäcken ifall den skulle behöva konsulteras.
 
Vet du vart du skall brukar kopior av vägen med omgivningar räcka Skall du leta i terrängen brukar på vecko eller längre turer behövas kartor. Dubbelplastade håller längst, kungens kartficka eller stora fryspåsar brukar hålla hyfsat länge. Kartor liksom skor och regnplagg är förbrukningsmateriel. Färska kartor brukar vara bäst....
Snåla inte med kartor.....
 
Mitt

karthanterande har ändrats en del sedan jag började med GPS med färgskärm. Tidigare var det Tyvekkartor eller plastade papperskartor och oftast ett kartfodral på bröstet. Numera är ofta den tryckta orginalkartan nedpackad i ryggan i stället och tas bar fram då och då.

På kvällen är det härligt att ligga och detaljstudera kartorna.

Med färglaser med scanner hemma tar jag rätt ofta kopior över aktuellt område och plastar sedan jag klistrat ihop 2 A4 eller så. Man kan ta kartor från nätet också men det blir inte lika bra upplösning som kopierade kartor.

När jag paddlar, fortfarande kartfodral och det ger bättre överblick med tryckt karta än GPS.

Dagens svenska fjällkartor är alltid tryckta på ett vattenresistent material men inte Tyvek om det inte råkar vara Utekartans Jämtlandsserie.

Thure
 
Jag använder ett Haglöfs Watatifodral till kartan. Tar lite plats men kartan är torr, man ser lagom mycket och det går att hänga om halsen eller stoppa fast på ryggan.
 
Jag kopierar upp aktuellt område i färg (har du inte färgkopiator kan man alltid gå till bokhandel eller bibliotek) och plastar in med bokplast. Har testat laminera, men svårare att vika eftersom det blir rätt styvt. Kopierat och bokplastat blir lätt, <10 gram typ.
 
Laminera

Laminerar med tunn eller tjock plast beroende på användning.
A5 variant i benfickan är grymt smidigt. Då skriver jag ofta ut den i 1:50000 och har en översiktskarta i 1:100000 eller 1:200000 beroende på sträckan jag skall gå.

Mycket lättare att stå på ett blåsigt fjäll i regn med en A5 styv karta än 1 m2 finkarta.

Är det kajak som gäller så laminerar jag A3 kartor istället.
 
Man behöver inte ens kopior i färg, jag har ofta haft med mig svartvita kopior över de sträckor jag skall gå och sen orginalkartan väl nerpackad i ryggsäcken ifall den skulle behöva konsulteras.

Jag trodde som du. Sen gick jag ut i en sjö i tron att jag var på ett öppet fält. Skilnaden var två minimala nyanser av grått. Kopierar i färg sedan dess.

Mitt knep är att låta kartan (den vanliga gröna, jag vet inte hur fjällkartorna ser ut) helt enkelt ligga i plastfickan man köper den i, och stoppa den i benfickan på byxan. Om jag inte kör med kopieringsmaskin förstås. Då hamnar den i bakfickan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.