Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden.

Många är vi nog som har köpt på oss de där klätterkilarna som inte riktigt var vad vi med mer erfarenhet vill ha. Eller kanske tältet som var för kort för att vi köpt det osett?

Vilka är dina saker som du på senare år kommit på att titta på när du köper utrustning?

Något som jag konstaterat är följande:
När jag var ung i gamet köpte jag kläder och utrustning i några begränsade färger. Sen hade jag nål och tråd med samma få färger. Jättebra tills man ska ut med det ena paret byxor ur packningen men skjortan har nästan samma färg. På senare år har jag valt plagg med kraftigt avvikande färg och helst textur för att jag i mörker ska kunna se och känna vad jag gräver efter. Jag har också satsat på kompatibilitet. Att de tunna handskarna ska passa i skalhandskarna som även kan fodras med kraftigare tumvantar. Vantsystemet köptes från Hestra och alla storlekar anpassades för maximal loft och komfort. Mycket varmare än de högalpina vantarna som impulsköptes på ett outlet trots medioker passform. Flera användningsområden och kombinationer eftersträvas. Öppningsbara mössan kan bli en halsduk. Buffen ansiktsskydd när den öppningsbara mössan är på huvet.

Vad har ni lärt er med åren?
 
Jag har lärt mig att merinoullplagg är bra att ha i sin bas-friluftsgarderob för de inte luktar så illa... Särskilt underkläderna är ju fantastiska när man är ute länge på vandring eller bara "vanlig resa". Dyra och i vissa fall känsliga för slitage dock, får se dem som investeringar i bekvämlighet.

Annars, att packa i packpåsar av något slag, plockar såklart på lite extra vikt men skönt att ha sitt system när man letar sina saker i packningen.
 
Många justeringar har det blivit, prylar man bytt ut eller kommer köpa annorlunda när det blir dags. Men den största lärdomen för mig personligen har nog varit insikten att många av de nya materialen är rätt bra och att varken kläder eller tält behöver vara gjorda i pansarplåt eller textilens motsvarighet för att vara något att ha.

Särskilt då som det som inpräntades som ung scout var för en helt annan typ av friluftsliv med bushcraftbetoning och det nu för tiden blir mer vandring och färre trefotsbyggen. Av samma anledning har yxa, spade och en del liknande materiel i princip aldrig använts trots mycket stor entusiasm vid inköpstillfället.

Andra saker är tex

- Att förstärkningsjackan ska ha luva (den har jag dock behållt och lever utan)
- Jag gillar inte kastruller med värmeväxlare (har köpt ett set, använt en gång)
- Titankastruller är urusla att steka i och ärligt talat väger inte aluminium så mycket mer (använder fortsatt titansetet, men skulle absolut köpa aluminium om det var dags att köpa nytt).
- Omnifuelkök behövs sällan och väger mycket mer än enkelt gaskök och brännartypen låter otrevligt mycket (köpte lätt gasbrännare av tyst variant ganska omgånge och omnifuel har använts på enstaka vinterutflykter sedan dess).
- Inte alla trailrunningskor torkar snabbt oavsett vad reklamen säger, väljer nu med omsorg skor som verkligen verkar kunna torka väldigt snabbt.
 
I början hade jag någon konstig perversitet att min vandringsryggsäck måste klara t.ex. 35 kilo packning! VANSINNE!
Idag fokuserar jag på att få ner vikt och volym på mina turer (utan att jaga varje gram). Den stora Trollhetta-ryggan blir mest stående till förmån för en mindre och lättare Gregory-säck.
 
Lärdomen från sommarens fjällvandring är att handskarna måste gå att kränga på när händerna är blöta och iskalla. Trånga handskar med luddigt foder går bort nästa gång.

I övrigt som redan skrivits ovan: Merinoull är bra, det är bekvämt och man behöver inte bära så många ombyten.
Och kläder i många olika färger, alternativt packpåsar i många olika färger. Hopplöst att leta efter en liten svart mössa i en svart ryggsäck.
 
Laddningsbara batterier

som håller laddningen i flera år, istället för dom som har snabbaste laddningstiden eller högsta kapaciteten.
/John
 
-Kunskap och fantasi kan ersätta många prylar.
-Få prylar med många användningsområden istället för många prylar med ett användningsområde var är eftersträvansvärt.
-Färre prylar ger mer översiktlig ryggsäck, det är lätt att hitta sakerna.
-Bonus är att säcken blir lätt.
 
Att ha få prylar med mig, har lätta prylar med mig och att göra det enkelt för mig har blivit de främsta saker.
Även att inte sträva efter den "värsta resan" utan att göra utelivet till en vardag och uppskattar att hellre göra små kortare resor hela tiden än att behöver längta efter den där stora resan en-två gånger om året...att leva i nuet liksom.
 
1. Jag har blivit mer och mer planerande i mina inköp. det kan bero på att jag har det mesta jag behöver. Nu mer vet jag vad jag behöver köpa inom ca ett år och kan därmed ta det lugnt och vänta ut säsongsreor och liknande. Senaste inköpet var ett par täckbyxor som jag haft på inköpslistan i över två år. Nu slog jag till när Houdini hade sin senaste utförsäljning. Bra pris blev det och så långt ifrån ett impulsköp man kan komma.

2. Att satsa på kvalitet och passform har jag också blivit mer noggrann med. Prylar och kläder som sitter och håller bra kan jag lätt betala lite mer för. Men i kombination med punkt ett så behöver det inte ens bli dyrare.

Efter att jag läst inlägg ovan tror jag att nästa grej jag kommer inse är att merinoull-underställ är det man ska ha. Visst, man har ju hört alla fördelar med det tidigare, men jag äger fortfarande inget underställa av merinoull. Jag har så många i syntet som forfarande håller och att köpa ett nytt dyrt underställ bara för att få ett annat material tänker jag inte göra. Men jag ska nog lägga till det på min inköpslista så kanske jag hittar något bra till bra pris om något år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
General86 Vad bör jag ha med mig Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
seved1 Ha ha den här hade jag glömnt bort Utrustning allmänt 4
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
Mattias Åhlin Vad behöver jag? Utrustning allmänt 22
david.roennlund vill ha jörnkänga , hur gör jag ?? :) Utrustning allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.