Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar

Tiden är kommen för att damma av skogsmullekunskaperna och sätta mig i en skog vid en tjärn och filosofera i fyra dagar. Tänkte dra ut imorgon för att ha tur med vädret. Har inte gjort lumpen.

Vad behöver jag med mig ut? Har en stor väska, sovsäck, tält, fällkniv, kan nog skrapa fram en gammal kåsa.

Fungerar ett beggat Trangia?
Behöver jag köpa ett första hjälpen kit eller det räcker med spindelväv?

Om jag tar tåget från Malmö, rätt upp, vart ska jag hoppa av för att kunna vandra till tystheten?
 
Köp en Arme´ns 35 liters rygga på Överskottsbolaget ny för ca 100 kr (kör svart plastsäck inut)

ÖB har även "Jägarkök" för Rödsprit

Liggunderlag finns på Rusta för några tior (lägg detta + sovsäck i en svart platssäck)

Gummistövlar med ett par sulor från träningskor samt 3 par ullstrumpor remsandaler som ombyte

Nån form av regnställ.... 3 påsar med rena underkläder

MyggA från Apoteket samt skavsårsplåster etc, glöm inte toapapper,tandborste mm

Yxa finns på Biltema för 100kr ( ta med en tändpåse (dubblaplastpåsar) med näver och splintade torra trästickor samt täntstickor)

Morakniv Viking 29kr på Claes O

Tänk på att du behöver rent vatten min 2 liter per dag )ta med 2 x 2L PETflaskor)alt rena det med ex klortabletter (smakar inte gott) koka vatten till mat funkar dock (filtrera genom kaffefilter före

Mat = Konserver eller torrt )ta med en mindre flaska rapsola samt salt och kryddor

Plastskål och kåsa samt en Spork från Stadium

Välj tältplats med omsorg du vill inte vakna i en vattenpöl men inte heller att ditt tält ska blåsa bort

Finns självklart betydligt extremare utrustning om du har pengarna.
 
För fyra dagar

ta med dig tvål, tvättlapp och nagel- samt tandborste och ett ombyte under. Lämna de andra hemma.
Svarta sopåsäckarna är görviktiga. Regnställ! Glöm inte lite rejäl mat. Sittlapp är viktigt. Liggunderlag är bra.
Sandalerna kan du ha eller mista.
Du behöver åka till Röstånga och gå Österut, eller till Båstad och göra likaledes.
Go tur!
 
Hemma igen

Usch vad det gör ont. Vandrade igår runt Skärlid, Nackarpsdalen och till Jälabjär där jag sov. Idag därifrån till Frostavallen utanför Höör. Blev i stort sett Skåneleden, även om jag gick fel vid Långaröd och lämnade Skåneleden för vanlig väg. Fruktansvärt ont i hela kroppen, speciellt på de två blåsorna till fötter jag har. Men blodad tand har jag fått.

Hoppas jag överlever de två nästkommande dagarna. Blåsorna ska lägga sig och träningsvärken ska sätta in. Knäna klagar gött.

Tack för hjälpen igen
 
Det är skrämmande vad mycket saker alla föreslår behövs för att sitta i en skog vid tjärn och filosofera. En tändsticka borde ju egentligen räcka, ev kunde det kompletteras med en fiskekrok.
 
Vad gjorde jag för fel?

Skodonen. Skavsår på båda hälarna där mina Everest ACV (ADV?) slutade. Förmodligen för stora och varma, och felanpassade för mina fötter. Men om lättare skodon, hur skyddar de mot huggormar?

Väskan, packningen. Everest 60 liter. fick i allt utom tält, sovsäck och liggunderlag. Skavde mot bröstmuskulaturen och tryckte rejält bakåt-neråt. Var ute i två dagar, men kände ändå inte att maten räckte. Fyra burkar ärtsoppa, choklad och kaffe. Men skulle ändå inte kunna få i mer i väskan.

Blåsorna. Ska jag tejpa fötterna innan jag börjar vandra? Fötterna fick skavsår på sidorna, vid hälsenan och blåsor på nästan alla tårna och hälen.

Byxorna. Ett par Stenmark. Skavde sönder dem och sedan huden vid ljumskarna. Vart hittar jag stryktåliga byxor? Ska det vara läder i ljumskpartiet?


Annars fantastiskt att lyssna till ugglorna inför natten, sedan fårens bräkande inför morgonen även om det lät som om något hotade dem vid en viss tidpunkt, samt slutligen fåglarnas uppvaknande i tidig gryning.
 
Skodon - var mer noggrann vid utprovning - gå in bättre.

Ryggsäck/packning - 4 burkar ärtsoppa... För tungt och för skrymmande. Och om du på 60 liter inte fick plats med tält, sovsäck eller liggunderlag misstänker jag att du hade med en hel del grejer som du hade klarat dig utan. Alltför mycket klädombyten kanske?

Fötterna - eftersom du fick skavsår denna gång så skulle jag helt klart rekommendera att du tejpar fötterna innan du drar på kängorna nästa gång. Men sånt lär man sig tyvärr den hårda vägen. Känns det som om det börjar skava på fötterna - gå inte en meter till, utan stanna genast och åtgärda. Skavsår går som bekant inte över - de blir bara värre.

Kul att höra att du fått blodad tand och kommit in i "nästa-gång-ska-det-gå-bättre"-tänket!
 
Packningskurs

Finns det någon packningskurs på youtube eller liknande? Finns en "sprängskiss" på Stadiums hemsida, men den är inte tydlig nog för mig. Tack igen
 
Finns det någon packningskurs på youtube eller liknande? Finns en "sprängskiss" på Stadiums hemsida, men den är inte tydlig nog för mig. Tack igen

Det låter som om du hade en feldisponerad packning. Du skriver att du fick skav vid bröstmuskulaturen och att ryggan tyngde bak och ned. Förmodligen hade du tunga saker (ärtsoppan? ;)) ganska långt ut i ryggan, dvs. långt från ryggen. Det är viktigt att packa tunga saker nära ryggen och ganska högt upp i ryggan. Du vill inte ha det nere i botten då tyngdpunkten blir för låg då (jobbigt att gå).

Sedan kanske du har axelremmarna för hårt spända. Om det också finns ett bröstspänne som kopplar ihop axelremmarna, så bör du nog lossa lite på detta. Det är viktigt att lejonparten av vikten hamnar på avbärarbältet (midjebältet). Axelremmarna ska inte vara särskilt tungt belastade.

Mvh /Joel
 
Väskan, packningen. Everest 60 liter. fick i allt utom tält, sovsäck och liggunderlag. Skavde mot bröstmuskulaturen och tryckte rejält bakåt-neråt. Var ute i två dagar, men kände ändå inte att maten räckte. Fyra burkar ärtsoppa, choklad och kaffe. Men skulle ändå inte kunna få i mer i väskan.

Byxorna. Ett par Stenmark. Skavde sönder dem och sedan huden vid ljumskarna. Vart hittar jag stryktåliga byxor? Ska det vara läder i ljumskpartiet?

Maten, ta med sånt som brukar göra dig mätt (gärna något som har många kalorier i förhållande till sin vikt). Tuggummi är inte att underskatta heller, mint minskar hungerkänslan något och håller rent i munnen efter maten. En länga salami kan vara en höjdare att ha i packningen, både gott, salt, fett och protein.

Att packa vätskerik mat kan ha sina fördelar t.ex. när det är svårt att få tag i bra vatten (gärna vatten i rörelse och som är så klart som möjligt) att filtrera/koka upp. Finns bra vattendrag/sjöar utmed leden skulle jag föreslå att du packar torrvaror och kokar upp på plats eftersom vätska väger såpass mycket.

Angående skavsåren... Upplevde du att det var svettigt? Kan tänka mig att detta kan innehålla ett svar på ditt problem.
 
Skodonen. Skavsår på båda hälarna där mina Everest ACV (ADV?) slutade. Förmodligen för stora och varma, och felanpassade för mina fötter. Men om lättare skodon, hur skyddar de mot huggormar?

Det är nog viktigare att skydda sig mot rånare i pansarvagn än huggormar. Det ska otroligt mycke till för att bli huggen av orm, är du svårt allergisk kan jag förstå din oro.. även om jag nog anser att den är obefogad. för kortare turer som denna så skulle jag satsa på lättvikt utan att det blir skitdyrt. jag hade valt en lätt sko som är bekväm och väl ingången.

Väskan, packningen. Everest 60 liter. fick i allt utom tält, sovsäck och liggunderlag. Skavde mot bröstmuskulaturen och tryckte rejält bakåt-neråt. Var ute i två dagar, men kände ändå inte att maten räckte. Fyra burkar ärtsoppa, choklad och kaffe. Men skulle ändå inte kunna få i mer i väskan.

60liter är hur mycket som helst..för korta sommarturer i skogsmiljö så finns det ingen anledning till tält. sovsäck och en enklare tarp ( Anders har en finfin hemsida för sånt: http://www.andersj.se/tarp1.htm ) borde räcka.. när det gäller mat så måste du fundera om, bara ärtsoppan väger mer än vad hela din packning borde väga för 2 dagar.

vatten: använd karta och planera innan så du kan fylla på vatten på vägen, det ska räcka med .5-1.0 liter att bära åt gången

frukost: havregrynspåsar med torkad frukt till exempel.. lätt, billigt och en bra start. vill man lyxa till det finns det färdiga portionsgrötpåsar som endast kräver varmt vatten i en kopp.. varma koppen saftsoppor funar oxå bra.

2 mellanmål:
jag gillar varma koppen soppor, enkla och goda.. säkert massor med härdat fett.. gärna skorpor eller kex till detta

lunch och middag: antingen köper man frystorkat vilket e dyrt eller så kör man lite billigare. pasta med färdigsåser eller kanske påssoppa trimmat med nudlar(inte snabbvarianten)..

i fickan.. jag brukar göra dagspåsar med en blandning av torkad frukt och nötter som jag kan mumsa på när jag går..

detta är bara tips och förslag.. det är lätt för mig att laga mat ofta eftersom jag kör gas, det kan bli lite besvärligare att ta fram ett tspritkök 5ggr per dag.. man kan värma mellanmålen på morgonen och hälla i en sirapsflaska och dricka kall.. jag spånar bara.. men du kan inte ge dig ut med ärtsoppa på burk...

Blåsorna. Ska jag tejpa fötterna innan jag börjar vandra? Fötterna fick skavsår på sidorna, vid hälsenan och blåsor på nästan alla tårna och hälen.

vissa måste tejpa sina fötter, inget snack! men det viktigaste är att vårda fötterna innan och se till att skor, sulor och strumpor inte ger upphov till skav. blöt fötterna noga, skär och fila bort allt hårt, smörj in fossingarna varje gång du tar av skorna så håller du dom mjuka och fina.. att härda fötter med valkar är bara skitsnack och korkat!

Byxorna. Ett par Stenmark. Skavde sönder dem och sedan huden vid ljumskarna. Vart hittar jag stryktåliga byxor? Ska det vara läder i ljumskpartiet?

kalsonger med långa ben..

Annars fantastiskt att lyssna till ugglorna inför natten, sedan fårens bräkande inför morgonen även om det lät som om något hotade dem vid en viss tidpunkt, samt slutligen fåglarnas uppvaknande i tidig gryning.

fortsätt att pressa oss på tips.. till slut så hoppas jag att du kan njuta utan skav!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
Mattias Åhlin Vad behöver jag? Utrustning allmänt 22
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
General86 Vad bör jag ha med mig Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
seved1 Ha ha den här hade jag glömnt bort Utrustning allmänt 4
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.