Vad gör jag för fel? (Fryser)

kallt i bilen

Jag har sovit många nätter i bilar och upplever att det alltid har varit svinkallt, betydligt kallare än ute. lite mindre
om jag ligger på säten, men plåten verkar vara effektiv när det gäller att suga ut minsta tillstymmelse till värme.
 
Skåpbil blir kall att sova i av ett par olika anledningar.

Stora strålningsförluster från karossplåten och rutorna ut mot världsrymden när det är klart och kallt väder. Plåten leder bort värmen effektivt från luften i skåpet.

Dessutom räcker inte din värmeproduktion till för att värma upp luften inne i skåpet p g a stor volym. Det skulle bli betydligt varmare om du sov i ett litet tält. Liknande fenomen om få sover i stor tältkåta.

Thure
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är själv väldigt frusen av mig och kan ligga och huttra i en -5 graderssäck mitt på sommaren då min ämnesomsättning går ned väldigt lågt när jag sover.

Problemet är inte när man lägger sig för då är man varm - det är ett antal timmar senare och framförallt efter kl 03.00 kölden kommer på riktigt...

mao. några motionsövningar för att få upp värmen inför läggdags har inget att göra med med sömnkvaliten några timmar senare.

---

tänkbara förbättringsgrejor:

strålningsvärmen och om det reflekteras påverkar en stor del av värmebalansen och man kan utgå från att sovsäck mm är rätt dåliga på att förhindra värmestrålning läcker ut och är rätt så transparanta.

jag skulle prova att köpa några aluminiumicerade 'räddningsfiltar' som ofta säljs rätt billigt - dels ha en under liggunderlaget som strålskydd nedåt och hänga upp en lite som en minitält över där man tänker sova - det fanns liggunderlag med redan aluminiumlager att köpa hos tex biltema en period.

Allterativt att man har räddningsfilt eller om man hittar motsvarande en lite tyngre pläd/filt med aluminiumlager på ena sidan (eller att man syr fast en 'räddningsfilt på denna) att lägga över sovsäcken som ett täcke - dock beror det också på hur mycket man rör sig under sömnen om det håller sig kvar eller inte.

På så sätt strålar man tillbaka en del av sin kroppsvärmen och man får bättre värmehushållning medans man sover.

luftvolym och annat har som redan nämnts också en påverkande faktor då dom graderna luft som ändå värms under tältduken har betydelse och mer luftvolym och dessutom kylande ytor som plåt så kan man inte längre tillgodoräkna sig det samt det kan bli kallras - även om den är väldigt liten kallras så märks det...
 
Vikt lär ju inte spela någon roll, men hur fullt du har i bilen vet jag ju inte. Men hur vore det att fixa en träplattform du kan sova på (så du kommer upp lite från marken ifall det är blött där du parkerar), liggunderlag och nån slags tältlik skapelse som du kan spänna ut från skåpets bakdörr? Kanske med ett förhänge in mot bilens kyla, men så du lätt kan ta dig in för att hämta grejer.

Fast vore det jag skulle jag nog skippa plattformen och lyxa till det med en tältsäng.

Jag bara spånar och svamlar, men det är kul att fundera på hur man skulle kunna få till det. En bil med sovmöjligheter har alltid varit lite av en dröm för mig.
icon7.gif
 
Fryser du så stryps blodcirkulationen i huden utom på skalpen. Där kan du faktiskt förlora mer än hälften av dina värmeförluster så att ha huvudet inne i säcken och dragskon åtdragen till mumiekonfiguration gör stor skillnad gentemot att ligga utanför säcken med huvudet med eller utan mössa.

Angående strålningsförluster så sker dessa via ytor med olika temperatur. Dvs är det samma temperatur på utsidan av sovsäcken som på insidan av plåtskåpet sker det inga strålningsförluster. Då tillför räddningsfilt med alubeläggning inte så mycket.

Ett vanligt dubbelväggigt fjälltält minskar sannolikt strålningsförlusterna till omgivningen bättre än ett plåtskåp.

Thure
 
Utstrålning

Strålningsverkan, eller snarare utstrålning. Gör att en bil är nästan det kallaste som finns. Om bilen står i en carport är den betydligt varmare, bilen "ser inte" himmelen.
Det är varmare i ett vindkydd än i en bil en klar natt.
Det är ofta is på bilrutorna fast utetempen inte varit på minussidan. Bilen har strålat värme mot den klara himlen och blivit flera grader kallare än utetempen. Det har kondenserat vattenånga från den varmare uteluften på den kalla bilen och frost har bildats. Fönsterskrapning trotts plustemp hela natten.

/John
 
Helt korrekt om utstrålning frost på plåttak och vindruta. Troligen bättre att sova på marken än på skåpbilens golv som sannolikt är betydligt kallare än marken. Extra rått inne i bilen för att temperaturen når dagpunkten och is eller kondens på insidan av tak och väggar.

Liggunderlag hur som förstås.

Thure
 
Om du inte gör något uppenbart helt tokigt så kanske du bara ska skaffa en ny sovsäck som är snäppet tjockare än den du har nu.
 
Dörren på glänt hade jag nog inte vågat i detta fallet, jag sov på ett truckstop där det gick omkring folk med huvtröja lite suspekt redan när jag kom.

Behöver man skåpbilens väggar som ett "yttre skydd" så hade jag nog försökt få till något tältliknande inuti. Rejäl isolering från golvet (lastpall + plast + liggunderlag?) och typ två-tre (i lager/på varandra) upphängda yllefiltar typ försvarets i ryggåsformation (över upphängda linor vägg till vägg?). Lite grann som att skapa ett microcosmos som man orkar värma upp. Man ska nog inte glömma fotändan, fler filtar som stopp/isolering där. Å så några varmvattenflaskor enligt känt koncept!
 
Sova i bil, särskilt skåpbil i plåtutförande, är alltid svinkallt. Intermittent drift av parkeringsvärmare typ Ebersprächer är din vän, men håll koll på laddningen så att du inte dränerar batteriet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips