Tändstålets förträfflighet!

Nåja...vänner och familj i närområdet är inte till så stor hjälp så fort nått har lite större utbredning.

Men nog om olika kris- och katastrof-scenarion, faktum kvarstår att nån som kan promenera eller köra till närmaste ICA på 20 minuter brukar inte känna behovet av att förbereda sig för den dagen infrastrukturen är lite svajig.

Personligen har jag en buffert på 20 kg pasta i skafferiet (men ofta som nu är det närmre 40kg)...har jag det för att världen kommer gå under? (och det ser likadant ut med många andra matvaror som har lång hålbarhetstid...tacka vet jag stora skafferier!)
Nix, jag har det av två anledningar;
1. Jag slipper oroa mig för om jag har mat hemma, jag ser gärna att jag kan handla när jag känner för och inte när jag behöver. Alla ev kriser och katastrofer (som jag ännu inte hunnit erfara) är en bonus.
2. Denna tämligen betydande massa som alla dessa matvaror har tilsammans innebär att mitt skafferi (sval för vissa av er med sådan dialekta uppfostran) håller en jämnare temperatur vilket bara är bra för hållbarheten på andra mer känsliga saker så som potatis tex.

Väldigt många av dessa saker som "survivalist"-nördar gör är bara vettigt och innebär inget bekymmer (inte allt dock, det finns åtgärder som vidtas av vissa som är...radikala, men det är inte dem jag talar om nu). Sörgligt nog är det kortsiktiga tänket så djupt rotat att vissa tydligen får strida/smyga mot sin sambo för att ens få ha 4kg pasta hemma. Har man ett trångt kök kan jag förstå det men vissa tycks vara rädda för överflöd?!?!?

Nåväl, åter till tändstålets förträfflighet.
Visst är det ett bra verktyg att bära med sig för sin tillförlitlighet men det finns mycket enklare medel som fungerar mycket bättre i de flesta längen.
Min standard är att jag bär både en ask "vattensäkra" (läs "vattenmotståndskraftiga") tändstickor i plastpåse nån stans i rygga, en ask i byx/fackfickan och ett tändstål kopplat till kniven.
Ibland tar jag med en gasttänadare ovanpå detta.
Visst tycker vissa det är overkill men det har aldrig tyngt mig så jag bekymrat mig över det.

Don efter person...och jag är mångsidig!
 
Nästan alltid med

Hej!

Säkrat i en hälla på byxorna har jag hängande en Fire-Flash ( eldstål), en Viktorinox och en bit Töre, fäst med ett lädersnöre genom ett borrat hål i törebiten. . De är med mig varje dag på jobbet och vid andra tillfällen när det passar.
Då kan jag skära ut små bitar töre och tända med eldtålet.
Känns tryggt att veta att jag har möjlighet att göra eld.

I ryggan som är med i jobb-bilen har jag det mesta jag skulle behöva om jag blir "strandad" ett par dagar. Inklusive tändsticksaskar här och där och en eldpåse. Naturligtvis är tändstickorna vattentätt förvarade. I bilen ligger också annat som känns bra att ha till hands.
Känns också tryggt. Även om jag innerst inne vet att jag nog aldrig kommer att behöva allt.

Det som jag använt mest är nog min första hjälpen-påse. ;-)

Personligen gillar jag eldstålet bättre än tändstickor. Kanske för att det är lite mer att "ta i". :)

____________________________
Eld är en eld oavsett hur den tändes.
Men den verkar värma lite mer om den tändes med flinta och stål.
 
Jag vet att det är/har varit tradition att förbereda NÄSTA eld när man lämnar en fjällstuga. Lite näver, småpinnar i spisen och en tändsticksask med några stickor som sticker ut.
Jag har också hört exempel på folk som överlevt bara för att stickorna fanns där.
Min tanke nu är att ett eldstål kräver mindre finmotorik för att fungera. Det kräver dock lite mer av det du skall tända på.
 
Nodh; varför skulle det kräva mer?

Kanske lite annat "tänk", men oavsett om du vill tända med eldstål eller EN tändsticka krävs det förarbete och lite kunskap - anpassad till den metod man valt. Speciellt om det är kallt, blött och dina händer inte riktig vill göra det du vill.
Man behöver ett torrt underlag, bra tändmedel tillräckligt med smått brännbart till större.
Med tändsticka har du möjligen lite fler alternativ; papper, späntved e.d.
Med tändstål är torr, ruggad näver kanske det bästa, men allt som tar eld av en gnista är bra.

Har testat braständare "tändkuber" som man ruggar upp lite. Vill man inte ha hela delar man den bara.
Ett tändstål är överlägsen i tålighet och räcker bra mycket längre. En tändsticka bryter man lätt av om man har kalla händer. Med ett tändstål kan du ta i på ett annat sätt.

Man behöver inte snåla med ett tändstål ( om man har en större modell) och det betyder att man kan öva mer och prova olika material.

Jag ser många fördelar med ett tändstål. - Men lämnar för den skull inte tändstickorna hemma.
Det är trots allt bökigt att tända ett ljus med eldstål :)
 
Senast ändrad:
...är väl en sanning med modifikation :)...någon "utbildning" har jag aldrig fått, var kan man för övrigt få det..?

Det är ju bara att ta torr näver, skrapa på den med kniven och gnistra ett tag.

Att få eld på en brasa utomhus kan vara en konst när allt är blött och surt, men så länge man har ngt torrt att starta med så löser man oftast problemet, eldstål, tändare eller tändstickor har mindre betydelse.

Underligt att så mycket verkar så svårt just här på Utsidan.. ;)...

//J
Mest märkligt är att allt kräver specialutrustning och utbildning.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...