eldstål eller tändare??

Lite näver från ett dött träd kan man inte riktigt kalla att ta hela trädet eller...

Jag tolkar reglerna som att det förbjudet att ta hela eller delar av allt utom lösa grenar och kottar på marken att elda. "Lite grann" finns nog inte.

Det betyder inte att jag tror att det är så det fungerar. Naturligtvis tar många människor både levande och döda träd, näver etc till eldning.
 
Naturvårdsverkets

tolkning av allemansrätten är ingen lagtext och därför kan man resonera lite runt detta.

T ex så händer det att jag tar de finaste grenarna av döda kvistar längst ned på granar för att få tändved när jag eldar i naturen. Det betraktar jag som sedvanerätt men jag undviker att göra detta från träd som finns omedelbart intill vandringsleder rastplatser frekventerade stränder etc.

En trädstam som rastat därför att trädet blåst av eller fällts av en bäver är det lovligt att ta grenar och bitar av stammen från detta för att elda?

Näver brukar jag ta med hemifrån.


Thure
 
Lyft luren, o skaffa tllstånd, så kan du göra precis som du vill i skogen,
utefter din överenskommelse med markägaren.
Så har jag gjort, o det känns bra ute i skogen när det kommer rättsrådiga o lägger sig i.
Elda mera !
 
vad man får ta till ved!
Kottar och löst liggande grenar på marken får du ta. Men det är inte tillåtet att hugga träd eller bryta grenar från eller hugga/såga i träd, buskar eller vindfällen.

jag trodde att det var OK att ta döda aspar, sälgar, mm även om dom står upp,
för vad lagen säger är väll, så länge dom står upp eller är fästa till marke, så får man inte röra dom?

inte mycket till allemansrätt om det ska tolkas så.
man får elda men inte ta torr stående ved.

jag svårt att att to att det ska tolkas så, det måste mena levnade träd,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.