eldstål eller tändare?? no.2

Kanske en illustration kan underlätta förståelsen för det du skrev ?

det är sant jag är inte van att ut trycka mig i text.

kul att höra att minna små videos roar, min fru tycker om att filma och ta bilder, och jag har inte lagt ut dom för att instruera,, eller undervisa,
det finns som många andra vill göra med sinna. utan jag tycker det bara är kul att visa upp lite vad jag gör i skogen just nu. lite mer som under hålning, för folk som jag, och är nyfikna på vad andra gör i skogen. en bild säger mer en tusen ord,
 
Silva's tändare är en jävla dynga,nåt skit som dom har fått för nån beställning säkert.Gasen tar slut direkt,lågan ändras hela tiden-om den inte slocknar,gasreglaget är bara för syns skull och synar man finishen i övrigt är den ett skämt.

En skitleksak som ser tuff ut,en rambokniv fast sämre.

peter


Haha, okej men "insert bra stormtändare här" då, den tänder mitt kök rätt fint, lågan går att justera helt ok men jag kanske fick ett av dom ex som fungerade lite bättre än mängden. Den fungerar som sagt bra till att smälta rep också och lågan är helt ok att göra eld med men jag håller med! den känns inte direkt kvalitet, mer en rolig liten svetsmanick och ärligt tror jag den håller bättre än en BIC tändare och enligt mig håller en BIC väldigt bra. Det enda test jag gjort var att jag stack ut handen och tände den när vi körde 70 km/h och det fungerade faktiskt, det borde väl bli runt 20 m/s.
 
Senast ändrad:
Jag har upplevt två fallerande engångständare.

En som helt plötsligt slutade gnistra trots att det var gas kvar.

Och en som exploderade på en fest i Hisingen 1983.
Är det någon som har eld? frågade den snygga tjejen.
Javisst! svarade mipert (som var ganska förtjust i den rödhåriga tjejen) och kastade tändaren till henne.

Den studsade på hennes axel och exploderade när den landade på golvet...
 
Jag har upplevt två fallerande engångständare.

En som helt plötsligt slutade gnistra trots att det var gas kvar.

Och en som exploderade på en fest i Hisingen 1983.
Är det någon som har eld? frågade den snygga tjejen.
Javisst! svarade mipert (som var ganska förtjust i den rödhåriga tjejen) och kastade tändaren till henne.

Den studsade på hennes axel och exploderade när den landade på golvet...

Tändare har en livslängd, om man bara tänder cigg så tar nog tändaren slut innan gasen om man inte eldar upp halva ciggen varje gång. Jag kan tänka mig att du mipert upplevde det som att han kastade tändaren till tjejen, men är du säker på att du inte kastade tändaren PÅ tjejen ;)

Nej men det är klart att tändare pajar, jag tror jag sätter mina fem på en tändare istället för tändstål dock. Även om det i en nödsituation oftast inte är det mest avgörande, utan snarare handlar om man har tändstål eller tändare överhuvudtaget.
 
Jag har upplevt två fallerande engångständare.

En som helt plötsligt slutade gnistra trots att det var gas kvar.

Och en som exploderade på en fest i Hisingen 1983.
Är det någon som har eld? frågade den snygga tjejen.
Javisst! svarade mipert (som var ganska förtjust i den rödhåriga tjejen) och kastade tändaren till henne.

Den studsade på hennes axel och exploderade när den landade på golvet...

Ajdå, att spränga tjejerna är kanske inte rätt sätt att visa sitt intresse... Hoppas det ordnade sej ändå
Pär
 
Tändare har en livslängd, om man bara tänder cigg så tar nog tändaren slut innan gasen om man inte eldar upp halva ciggen varje gång. Jag kan tänka mig att du mipert upplevde det som att han kastade tändaren till tjejen, men är du säker på att du inte kastade tändaren PÅ tjejen ;)

Nej men det är klart att tändare pajar, jag tror jag sätter mina fem på en tändare istället för tändstål dock. Även om det i en nödsituation oftast inte är det mest avgörande, utan snarare handlar om man har tändstål eller tändare överhuvudtaget.

jag har en tändare som jag andvänder när jag jobbar, och jag har tappa den flera gånger i betong golv, man skulle kunna säga om den håller för att tappas i betong golv så bör den hålla för att bli tappad skogen, marken i skogen brukar vara mjukare en betong golv, ;)
 
Jag använder också eldstål, inte för att det är combat/macho, men för att det troligtvis är det enda som funkar "i längden". I min braohalåda har jag ett stor eldstål, en liten ask vanliga tändstickor, Life boat matches, MRE matches och en hel hög med bomullspluttar och tamponger (de billiga från Willys brinner inte).

Visst är det lättare att få eld på en sticka töre med tändsticka eller näver, men det handlar bara om hur "finmalet" man kan få till töret. Töremjöl eller skrapspån brinner alltid, Mayadust tar inte eld, det är för grovt.

Jag har också ett litet eldstål i nyckelringen om man verkligen behöver få eld.

Jag hade också en Silva, också via Telias poäng, men tråden gick av. Hur användbar är en piezotändare som inte tänder. En vanlig med skraphjul och kolstav ger ju åtminstone gnistor, som kan tända tex en bomullsplutt.

Använd vad ni vill. Jag använder allt möjligt.
Ett tips är att skära till en bit töre, ungefär i storlek som ett USB-minne och knyta fast det i eldstålet. Då är det bara att skrapa spånor ur det och gnistra eld. När den första lilla lågan tänds i spånen, då har du vunnit.
 
En sak, som man kanske inte tänker på, är att även om DU kan fixa till eld med eldstålet så kanske inte den du "förflyttar" dig med kan det. Exempel: Du blir så skadad att du inte kan skrapa eld, kollegan måste då ta över. Det behöver inte vara dåligt väder på något sätt. Det kan vara kanonväder, men ni är kokta ändå. Så några stormtändstickor eller liknande "skrapa A mot B"- eldgörarprylar räddar det läget. en annan variant är att ge bort eldstål till alla du känner.
Köp en hög vikihopmuggar. Borra hål i hållflärpen och knyt fast ett eldstål i den. Då är muggen och eldstålet på samma plats.

Rent eldstartarmässigt är det bättre att ha med tjejens sminklåda än Aftonbladet med extrabilagan.
Bomullen tar eld lättare än tidningen av eldstålet :)
En filmburk, pisseprovsburk, treotub osv. med bomullstussar inkletade med vaselin löser de flesta situationer. Med en treotub så kan man även ha eldstålet och skrapgrejen inuti burken. Tejpa åt så har du en nödeldstartsats.
 
även om jag är en förespråkare av tändare så har jag ett eld stål i nyckel ringen, nycklarna har man alltid med sig om man går ut,

i rygg säcken har jag en liten plast låda med gummiband runt med tändstickor i,
runt kniv slidan har jag linda upp båg drills lina,
 
Senast ändrad:
anade att ni är förståndiga killar, bra tips det där med eldstål- treorör, samt gebortpresent
istället för Alladinchoklad...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.