eldstål eller tändare?? no.2

tänk på hakan o tårna, säger du något i ett publikt forum så får du ta att det kommenteras, du kan inte skriva saker och sedan irriterat vifta bort det för att det du skriver kommenteras då kanske du borde gå tillbaka till envägskommunikation som youtube istället..

hehehe ,,, nu har du hitta en du kan hata !!!! (mig )
jag vill bara inte diskutera,, hur folk lever med sinna familjer,,, !! tycker det inte någon man ska kunna klandras för!!!! hehehehe ,, det är ju otrolig,, !!!
 
trasig,,

nu blandar vi bacon och ägg.. skulle jag välja mellan en tändare och ett modernt tändstål i en överlevnadssituation så är valet enkelt, tändstål! det finns för många osäkerhetsfaktorer med en tändare för att jag ska sätta mitt liv på dom o andra sidan använder ju rökare tändarna till sina aktiva självmord.. nog om det.. tändare, många rörliga delar, klen konstuktion, går lätt sönder speciellt om man kanske har hypotermi eller på annat sätt är fumlig, tappar man tändaren så går den lätt sönder.. ett tändstål har inga rörliga delar och dess failsafe % är betydligt högre.. valet är enkelt om skiten träffa fläkten.. bågdrill är en kul övning men det är inget jag använder för att elda till vardags, mer en latjo lek..

skulle vara kul och vet om en tändare någonsin har går sönder,, när du har andvänt den??
det har aldrig hänt mig,, men så klart det skulle kunna hända,,,
 
ojjj

tänk på hakan o tårna, säger du något i ett publikt forum så får du ta att det kommenteras, du kan inte skriva saker och sedan irriterat vifta bort det för att det du skriver kommenteras då kanske du borde gå tillbaka till envägskommunikation som youtube istället..

har du sätt eller hört mig påstå något,, i någon av mina videos på youtub,,

jag tycker det är kul att see vad andra gör i skog och mark,,,
och tycker der är kul att bidra med lite video klipp,,, om all bara skulle titta och inte bidrog,, skulle utbudet av videos bli ganska litet,,,

http://www.youtube.com/user/hobbexp
 
Men om argumenten är att tändare lätt tappas, lätt går sönder och är opålitliga i vissa situationer och argumenten för tändstål är att det är pålitligt men kan vara svårt att använda under chock och i regn o.s.v. så borde väl en stormtändare vara rätt så ultimat? även om det känns som det kanske betraktas lite som en lyxpryl för campare.

Den är ju både lätthanterlig, mer driftsäker än vanliga tändare (som redan har visat sig vara någorlunda driftsäkra) och dessutom tålig för stötar o.s.v.

Här ser ni lite olika varianter på tändprylar, jag har en sådan Helios längst till höger och nej jag köpte den inte för att leka survivior man eller för att jag har något direkt behov, jag köpte den enbart för att jag tycker det är roligt med små gadgets typ hoppfällbara titansporks eller ultra-durable stormtändare. hoho.

http://i34.photobucket.com/albums/d104/fergus2468/Untitled-1.jpg

Men let's here some arguments mot denna lilla manick.
 
Men om argumenten är att tändare lätt tappas, lätt går sönder och är opålitliga i vissa situationer och argumenten för tändstål är att det är pålitligt men kan vara svårt att använda under chock och i regn o.s.v. så borde väl en stormtändare vara rätt så ultimat? även om det känns som det kanske betraktas lite som en lyxpryl för campare.

Den är ju både lätthanterlig, mer driftsäker än vanliga tändare (som redan har visat sig vara någorlunda driftsäkra) och dessutom tålig för stötar o.s.v.

Här ser ni lite olika varianter på tändprylar, jag har en sådan Helios längst till höger och nej jag köpte den inte för att leka survivior man eller för att jag har något direkt behov, jag köpte den enbart för att jag tycker det är roligt med små gadgets typ hoppfällbara titansporks eller ultra-durable stormtändare. hoho.

http://i34.photobucket.com/albums/d104/fergus2468/Untitled-1.jpg

Men let's here some arguments mot denna lilla manick.


jag har inga argumen i mot den direkt,, förutom att jag har fått för mig att gasen inte brukar räcka så länge,,, men jag kan vara ute och cykla där,,,

om någon är rädd att tappa sin tändare så att den går sönder,, kan dom väll linda in den i bubbelplast,,, och så flyter den bättre,, och den syns bättre om man råkar tappa den,,,
 
Senast ändrad:
Viktiga prylar måste man hålla tag i

Det är inte svårare än så.
Som lärs ut på överlevnadskurser, i band runt halsen eller över axeln fungerar i praktiken utmärk.
Är man så dålig på sin egen organisationsförmåga samt att hålla i de väsentiga pinalerna. Bör man nog hellre avstå än att usätta ev eftersök för onödiga undsättningar och umbäranden.
//J
 
skulle vara kul och vet om en tändare någonsin har går sönder,, när du har andvänt den??
det har aldrig hänt mig,, men så klart det skulle kunna hända,,,

Jag har råkat ut för att engångständare tappat "rullen" (och därmed har gniststiftet och fjädern flugit all världens väg).

Fördelen med ett eldstål är ju att det fungerar även om det går sönder. Du kan få gnistor bara du har en centimeterlång bit kvar av det. Och gnistorna brinner varmt och riskerar inte att blåsa ut som en tändsticka eller tändare gör.


Visst, en stormtändare har fler fördelar än tändstickor och engångständare, men även den består av en massa delar som kan gå sönder. Det behöver inte komma in mycket smuts i en tändare för att den ska bli obrukbar (jag har en Biltema Microtorch som la av efter 3-4 gånger, troligen har det kommit in nåt skit i den för om man tänder den med en annan tändare så blir det en pytteliten gul låga istället för 3 cm svetslåga).
 
hehehe ,,, nu har du hitta en du kan hata !!!!

hata, hata är ett starkt ord, jag känner inte dig, därför kan jag inte hata dig, jag tycker inte ens illa om dig, varför skulle jag? det är faktiskt till och med så att du roar mig. jag gillade verkligen dina små filmer men du klarar inte av att bli ifrågasatt men ändå slänger du ut hakan på ett publikt forum, det är en intressant egenskap som roar mig. jag får oxå en känsla av att du inte riktigt förstår att när man skriver på ett publikt forum så avger man känslor och sinnesstämningar med hur man skriver. använder man många punkter så är man eftertänksam, SKRIVER MAN MED STORA BOKSTÄVER SÅ SKRIKER MAN och slutligen så ger massor med utropstecken en indikation på frustration eller irritation.
 
det är nog både ja och nej ,, på den frågan,, när jag var ca18 år fick jag för mig att jag skulle lära mig hur det fungerar,, jag försökte några gånger, utan resultat,, så jag kontakta,, en kille i sös ( jan alsander) och han rekomendera i sin tur en kille i mjölby,, ( håkan stroz ),, så jag ringer honom, och till min för våning bjuder han hem mig till sig,, jag packar min ryggsäck och hoppar på tåget här i västerås,,,
när jag kommer dit vill han see hur mun båg drill ser ut,, han slänger ner den på golvet i sitt vardags rum och börjar drilla,,, sen drack vi konjak,,
senare på kvällen hörde jag hur han och hans fru pratade,, i det andra rummet ,, hon var upprördöver hur han kunde ta hem en främande mänska,,, ( hon syfta på mig)
nästa dag säger håkan till mig,, du ,, jag ska ta med dig till en kompis,, han är från skotland,,, han bor här i skogen,,, vi hoppar in i bilen,, efter en bra stund tar vägen slut,,,,
vi knallar en bit,, och till slut kommer vi fram till en kålar koja,, det visar sig att killen som bodde där i skogen,, var en halv eremit,, men trevlig
så jag stanna några veckor där i skogen,, och levde på havegryn / fisk och övade på lite olika saker,,

det är så jag kommer i håg det,, om man kan kalla det för att bli under visad,, vet jag inte!! men anolunda var det!!!!

Hehe, jo han skotten var en lirare. Ja det är alltid kul och hälsa på i Sjögetorp. Det har utövats mycket forntidatekniker/hantverk/överlevnad mm där.

/mattias
 
hata, hata är ett starkt ord, jag känner inte dig, därför kan jag inte hata dig, jag tycker inte ens illa om dig, varför skulle jag? det är faktiskt till och med så att du roar mig. jag gillade verkligen dina små filmer men du klarar inte av att bli ifrågasatt men ändå slänger du ut hakan på ett publikt forum, det är en intressant egenskap som roar mig. jag får oxå en känsla av att du inte riktigt förstår att när man skriver på ett publikt forum så avger man känslor och sinnesstämningar med hur man skriver. använder man många punkter så är man eftertänksam, SKRIVER MAN MED STORA BOKSTÄVER SÅ SKRIKER MAN och slutligen så ger massor med utropstecken en indikation på frustration eller irritation.
Kanske en illustration kan underlätta förståelsen för det du skrev ?
 

Bilagor

  • skrik.jpg
    skrik.jpg
    43.5 KB · Visningar: 875
Men om argumenten är att tändare lätt tappas, lätt går sönder och är opålitliga i vissa situationer och argumenten för tändstål är att det är pålitligt men kan vara svårt att använda under chock och i regn o.s.v. så borde väl en stormtändare vara rätt så ultimat? även om det känns som det kanske betraktas lite som en lyxpryl för campare.

Den är ju både lätthanterlig, mer driftsäker än vanliga tändare (som redan har visat sig vara någorlunda driftsäkra) och dessutom tålig för stötar o.s.v.

Här ser ni lite olika varianter på tändprylar, jag har en sådan Helios längst till höger och nej jag köpte den inte för att leka survivior man eller för att jag har något direkt behov, jag köpte den enbart för att jag tycker det är roligt med små gadgets typ hoppfällbara titansporks eller ultra-durable stormtändare. hoho.

http://i34.photobucket.com/albums/d104/fergus2468/Untitled-1.jpg

Men let's here some arguments mot denna lilla manick.

Silva's tändare är en jävla dynga,nåt skit som dom har fått för nån beställning säkert.Gasen tar slut direkt,lågan ändras hela tiden-om den inte slocknar,gasreglaget är bara för syns skull och synar man finishen i övrigt är den ett skämt.

En skitleksak som ser tuff ut,en rambokniv fast sämre.


peter
 
Silva's tändare är en jävla dynga,nåt skit som dom har fått för nån beställning säkert.Gasen tar slut direkt,lågan ändras hela tiden-om den inte slocknar,gasreglaget är bara för syns skull och synar man finishen i övrigt är den ett skämt.

En skitleksak som ser tuff ut,en rambokniv fast sämre.

Men... det är ju ingen tändare heller? Enligt manualen så är den till för att smälta ihop ändarna på rep med (har jag för mig i alla fall).

Men i övrigt håller jag med, den rymmer nästan ingen gas alls och reglera lågan funkar inte alls... Och formen och locket gör att den är värdelös att tända en brasa eller ett kök med. Till cigaretter funkar den säkert bra. Och smälta ändarna på rep som sagt var:)

Jag köpte den för mina sista Telia Fördels-poäng en vecka innan de slutade gälla. Sen tände jag raketer med den på nyår så den här glödtråden brann av... Men tända cigg funkar nog fortfarande. Så länge det inte blåser.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.