eldstål eller tändare?? no.2

jag undrar hur så många kan välja eld stål före tändstickor och tändare,,,

argumenten för ett eldstål är att det är vatten tålingt och att det ger gnistor på flera 1000 grader,,
men,,, hur är det med fnösket då,, är det vatten tåligt också?? alla vet att måste ha tort fnöske,,
när det har rängnat rejält i några dagar så finns det inte mycket tort i skogen,, även om man letat,,,

så klar finns det någon nu som säger ,, man får väll ta med sig tort fnöske hemifrån,, jag har alltid med mig,,,, bla bla bla,,,,

men om man nu måste ta med sig någort hemme från,, som man måste hållas tort,, skulle det inte vara bätre att ta tändstickor då,,, jag tror alla kan hålla med om att en öppen låga är bättre en gnistor om man ska göra upp en eld,,, eller???

om någon tycker att jag är ute och cykar,,, gör ett experiment !!
ta ditt eldståll, fnöske och en tändare,, sänk ner det i vatten,, låt ligga en stund,,,
prova och see vilket som ger en öppen låga först!!


livs längden på eldstålet brukar också vara ett argument,,
jag bodde i djungeln i filipinerna ett tag,, vi laga all mat/ kaffe på öppen eld och tände gas lycktor på kvällarna,, en tändare räkte i 3,5 månad ca och då användes den ca6-8 gånger / dag,, + lite cigaretter och så där,, och det var den billigaste tändare jag hitta där nere!!
om jag bara hade gort eld 3-4 gåner / dag skulle tändaren lätt räckt i 6 månader,, lätt matte!!!

finns det någon svensk som har bott och överlevt i skogen längre än 6 månader ???
 
jag undrar hur så många kan välja eld stål före tändstickor och tändare,,,

argumenten för ett eldstål är att det är vatten tålingt och att det ger gnistor på flera 1000 grader,,
men,,, hur är det med fnösket då,, är det vatten tåligt också?? alla vet att måste ha tort fnöske,,
när det har rängnat rejält i några dagar så finns det inte mycket tort i skogen,, även om man letat,,,

så klar finns det någon nu som säger ,, man får väll ta med sig tort fnöske hemifrån,, jag har alltid med mig,,,, bla bla bla,,,,

men om man nu måste ta med sig någort hemme från,, som man måste hållas tort,, skulle det inte vara bätre att ta tändstickor då,,, jag tror alla kan hålla med om att en öppen låga är bättre en gnistor om man ska göra upp en eld,,, eller???

om någon tycker att jag är ute och cykar,,, gör ett experiment !!
ta ditt eldståll, fnöske och en tändare,, sänk ner det i vatten,, låt ligga en stund,,,
prova och see vilket som ger en öppen låga först!!


livs längden på eldstålet brukar också vara ett argument,,
jag bodde i djungeln i filipinerna ett tag,, vi laga all mat/ kaffe på öppen eld och tände gas lycktor på kvällarna,, en tändare räkte i 3,5 månad ca och då användes den ca6-8 gånger / dag,, + lite cigaretter och så där,, och det var den billigaste tändare jag hitta där nere!!
om jag bara hade gort eld 3-4 gåner / dag skulle tändaren lätt räckt i 6 månader,, lätt matte!!!

finns det någon svensk som har bott och överlevt i skogen längre än 6 månader ???

Du glömde att gasen inte räcker i sex månader, lätt matte....
 
Glömde en viktig sak, för en del av oss utemänniskor är det en helig, jätteviktig ceremoni att tända en eld,
det skall göras med tändstål eller en (EN) tändsticka.
Stå där med gasbrännare o brassa på, nnnäääääääääääeeeeeeeee !!!
Det är som att svära i kyrkan, som ngn sa, jag är ateist förresten....
 

Bilagor

  • eldkast.jpg
    eldkast.jpg
    1.9 KB · Visningar: 1,374
Jag använder både tändare och eldstål, klart att tändaren är enklast och mest praktisk, men som Peter säjer så handlar det inte bara om att få en eld. Lite roligare att tända med eldstålet faktiskt.
Dessutom kan det ju vara bra att kunna använda stålet den dag man gått genom isen med tändaren i fickan.
Pär
 
Du Peter!!

det franska företaget BIC, påstår att deras tändare kan tändas 3000 gånger,,
så helt klar kan en vanlig tändare klara av 6 månade som är 180 dagar + tändning av 4 gånger / dag är 720 gånger,,, enkel matte,, fråga en rökare hur ofta han /hon måste köpa en tändare!!! dumbass!!!
 
Du glömde att gasen inte räcker i sex månader, lätt matte....

[det franska företaget BIC, påstår att deras tändare kan tändas 3000 gånger,,
så helt vanlig tändare klara av 6 månade som är 180 dagar + tändning av 4 gånger / dag är 720 gånger,,, enkel matte,, fråga en rökare hur ofta han /hon måste köpa en tändare!!! dumbass!!!
 
vad pratar vi om.. vilet som är enklast, effektivast, coolast mest credd eller? en tändare e skitenkelt att göra eld med, tändstickor oxå.. men ett eldstål kräver liite med skills och ger mer buschman credd, är man riktigt hård så slår man eld med sina mora och en bit flinta, feeta skills och feeta buschman credd.. blanda inte ihop vad som är praktiskt och enkelt och vad som är roligt och utmanande.. är jag i skogen så är det trevligt att slå eld med flinta eller tändstål just för att jag kan, hemma använder jag tändstickor i kakelugnen... enkelt
 
det franska företaget BIC, påstår att deras tändare kan tändas 3000 gånger,,
så helt klar kan en vanlig tändare klara av 6 månade som är 180 dagar + tändning av 4 gånger / dag är 720 gånger,,, enkel matte,, fråga en rökare hur ofta han /hon måste köpa en tändare!!! dumbass!!!

Jag är rökare, så jag vet.
Har hittils inte innehaft någon som pallat så länge som Bic o du påstår,
och jag har provat många sorter genom åren.
Så helt klart kan man inte dra slutsatser som du gör
Och du, tro inte på allt du läser, särskilt reklam.
 
Senast ändrad:
jooo,, 720

Jag är rökare, så jag vet.
Har hittils inte innehaft någon som pallat så länge som Bic o du påstår,
och jag har provat många sorter genom åren.
Så helt klart kan man inte dra slutsatser som du gör
Och du, tro inte på allt du läser, särskilt reklam.

jo jag vet av erfaren het att det går,, att tänd en tändare720 gånger,,,

hur mycket röker du om dagen,, och hur ofta köper du en ny tändare,,,?? räkna på det,
 
Jag är rökare, så jag vet.
Har hittils inte innehaft någon som pallat så länge som Bic o du påstår,
och jag har provat många sorter genom åren.
Så helt klart kan man inte dra slutsatser som du gör
Och du, tro inte på allt du läser, särskilt reklam.

vad pratar vi om.. vilet som är enklast, effektivast, coolast mest credd eller? en tändare e skitenkelt att göra eld med, tändstickor oxå.. men ett eldstål kräver liite med skills och ger mer buschman credd, är man riktigt hård så slår man eld med sina mora och en bit flinta, feeta skills och feeta buschman credd.. blanda inte ihop vad som är praktiskt och enkelt och vad som är roligt och utmanande.. är jag i skogen så är det trevligt att slå eld med flinta eller tändstål just för att jag kan, hemma använder jag tändstickor i kakelugnen... enkelt

nice,, jag använder bara båg drill, nästan,,,, men om jag skulle överleva,, vilket den här sidan är om,,, så skulle jag föredra en tändare,,,

http://www.youtube.com/watch?v=y1mp_M0O1rk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.