Aquilo vs Tahe

Tjena


Väljer mellan två kajak modeller den ena är Aquilo K1 PE eXplore och den andra är tahe Coastspirit.

Jag har provat 3 st olika kajaker av enklare modeller på olika uthyrnings ställen, uppskattad kajak tid är inte mer än 15 timmar.

Jag och en kompis har tänkt att skaffa en var av antingen tahe eller aquilo.

Jag är 190cm och väger 90 pannor och kompisen 170cm och väger ca 65-70kg, någon som som kan rekommendera någon av modellerna. Vi kommer paddla längs med åar och där det kan vara svårt att ta sig fram men även i sjöar.



//Mackan
 
Hej,

Coastspiriten är ganska rank då man gjort om den lite inför 2011. Jag skulle rekommendera att titta på Lifestyle 500 som är stabilare och har fikalucka. Annars är Lifestyle 420 en smidig liten grej för åar m.m.

Hans som designade den har lagt en tråd här med filmlänkar för några dagar sedan.

Ha det!!

Mats
 
provsitt och köp den du/ni sitter bäst i.
tahe är väl lättare/ngt klenare än aquilo som är lite tyngre å rejälare byggd. jag väger över 100 och dom gånger jag provsuttit tahe och sen satt händerna på sidorna av däcket när man ska resa sej upp ur kajaken, så har det knakat betänkligt. men det blir ju inte samma belastning om man väger 70 kg.
jag är nöjd med utrymmet och komforten i mina aquilo. men sen beror det ju på vad man ska göra med kajaken. förr höll man ju på och lajade mer och blötte ner sej. då kanske man ville ha nåt annat mer lekvänligt. numera värdesätter jag en stadig kajak som går torrt och som man varken blöter ner kameror i eller blir blöt själv när man paddlar. men som sagt det är ju olika vad man ska ha grejorna till och hur man tänker använda kajaken.
jag har både vkv och aquilo och jag är väldigt nöjd med båda men kanske på lite olika sätt.
jag har långt tidigare haft en massa annat typ engelska kajaker och det är inget som jag i nuläget längtar tillbaka till. då va man ju i stort sett alltid blöt när man kom iland efter paddlingen. fast jag har ev planer på att köpa nåt billigt lättrollat att ha med sej ut när man är ute med båten. då kan man ju paddla runt lite å även hålla på och laja med rollar å sånt skit som man blir blöt av att göra. ä man ute med båten måste man ju ändå bada ibland : )
men låt röven avgöra vad ni väljer, tycker jag.
ps. ta en av varje. den som väger mest paddlar aquilon och den lättare paddlar tahe.
då blir det förhoppningsvis bara 1 felköp : )
 
Tack för era svar!

Vad är fördelen med en längre kajak? Om man ska skaffa en kortare kajak, hur kort kan jag sträcka mig för att få en stabil kajak?

Jazzmatsa har du plast kajaken eller glasfibern i Aquilo?

Nackdelen är att det inte finns så många återförsäljare för Aquilio här omkring, så om det blir en sån så köper vi den via nätet.

Någon som kan länka eller har något klipp på Aquilio kajaker in "action" så på den vägen man kan se hur de verkar.


Höörs!
 
jag har glasfiber. tycker den är snyggare och det går enklare att täta skruvar å grejor med sikaflex. glasfiberkajaken är lite tung men mjukplasten är tyngre. den är väl ingen racer men den är rejält stadig och rymlig vilket jag uppskattar : )
om du köper en så kan du få massa "pimpningstips" av mej. det går förresten att beställa den UTAN dom genomgående skruvarna till fotstöden. det är snyggare utan tycker jag. dom brukar inte vara omöjliga heller om man vill ha nån annan färg än standardkulörerna.
jag har beställt med framflyttat främre skott så jag får plats att ligga i kajaken. det är väldigt najs : )
men då får man dra dit en lucka i skottet själv i efterhand, så man får in grejor i utrymmet framtill.
 
jag kom på en sak till.

coastspirit och x-plore är det ju väldigt stor skillnad på. den ena är stor, bred, stadig, rymlig och man sitter bra om man har ett vettigt ryggstöd.
den andra är liten, smal, rank, trång och man sitter på en väldigt konstig sits där känslan påminner om att sitta på en stor rund sten.

så dom kajakerna är ju väldigt olika. det enda som är nåt likt på dom är väl priset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
skyline Aquilo K 1 GF eXplorer Paddling allmänt 20
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
fetgris Aquilo - hemtexvarning? Paddling allmänt 10
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
Magganut Aquilo Paddling allmänt 7
Annicas fjällängtan Aquilo 1 pers Paddling allmänt 1
hzon Aquilo Paddling allmänt 1
misc100 Aquilo (North Sea Adventure) Paddling allmänt 4
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
hassex Tahe Aqua Leo Paddling allmänt 0
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
Veon Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland? Paddling allmänt 14
hassex Tahe fit PE Paddling allmänt 0
surfleffe Tahe förvärvar Arrow Kayaks Paddling allmänt 3
hassex Tahe köper Arrow Paddling allmänt 16
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Zaphi Tahe Marine Oceanspirit LC Paddling allmänt 6
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
Billa Tahe Marine Wind 505 Paddling allmänt 7
frega Skim Distance, Tahe Wind 585, Zegul 550 Paddling allmänt 12
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
ctve8n Tahe GT - greenland touring Paddling allmänt 24
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
obre Tahe Marine Greenland Touring Paddling allmänt 7
hannulan Tahe Wind 505 Paddling allmänt 4
Merckx Tahe Marin Paddling allmänt 16
calypso63 TAHE Greenland Paddling allmänt 8
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
reval Tahe kvalitet? Paddling allmänt 5
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.