Tahe Marine Oceanspirit LC

Jag är nybörjare och på gång att köpa en kajak. Jag tycker många kajaker verkar lite små för mig (186cm och 97 kg). Provade ett antal från Point65, men de verkade lite trånga. Nu har jag funderat på om kanske Tahe Marine Oceanspirit LC kan vara något? Jag ska gå provsitta/paddla någon dag snart, men undrar lite vad ni har för erfarenheter av denna kajak. Är det något att satsa på för en nybörjare som vill ha en kajak som inte är för trög utan också något man kan utvecklas i, både i sjöar och hav?
 
Är en bra och enkel kajak att paddla. Stabil med sin bredd, men svarar ändå bra på kantning. Tror att såväl skedda som roder ingår (eller om det är extraval).
Bra packutrymmen.
Tycker att det är en bra kajak, även om den inte passar mig personligen.
 
Oceanspirit

Hej, kan rekommendera den. Paddlar själv en och den passar mig utmärkt. Bra att packa, stabil, rymlig sittbrunn ( har sågat bort vingarna, passar ej för min paddling). Lätt att komma i och ur. Har bara skädda, plockade bort rodret, klarar mig bra utan.
Skall du köpa en så skall du satsa på en TCA dvs. med lite förstärkt skrov. Den är lite dyrare men samtidigt lite lättare, i och med att den är relativt flatbottnad så blir skrovet lite känsligt ex.vis vid transporter.
Kajaken är bra för både nybörjare och att utvecklas i .

Dr Kajak / Göran Petersson
 
Tack för tipsen. Jag ska provsitta/paddla så får vi se. Men jag är ju nybörjare så jag vet egentligen inte hur det ska kännas eftersom hela upplevelsen av att ens sitta i en kajak på vattnet är ny för mig. Jag antar att det viktigaste är att man sitter bra, eller? Vad ska jag tänka på när jag provpaddlar som nybörjare?
 
1. Att du sitter bra
2. Att det känns roligt att paddla i den. Det ska ju vara kul att paddla!
3. Att den motsvarar dina förväntningar.
4. Den känns säkert lite rank i början. Det brukar försvinna efter ett par timmar. Du vill nog inte ha en kajak i längden som är så stabil att man som riktigt ny paddlare tycker att den är väldigt stabil. Då blir den lätt lite tråkig i längden.
5. Satsa på neoprenkapell. Sitter bättre på och det läcker inte in lika mycket vatten som nylonkapellen. Med en dragrem rakt över sittbrunnen så är det lätt att få av det. T ex som på den här: http://www.kajaksaker.se/kapell/ocean-trek
6. Satsa på en rätt hyfsad paddel. Du kommer märka det efter ett tag när du blir duktigare att paddlingen blir effektivare.

Lycka till!
 
Vad gäller paddel, ska man satsa på ett medelstort blad (allround) nu i början när man ju inte riktigt vet vad man har eller kommer utveckla för paddlingsstil. Eller kan man paddla runt lite och upptäcka det på något sätt?
 
Kan vara vettigt. Jag tänkte mer på hur paddel är uppbyggd med bladform, styvheten mm. Gör stor skillnad och något jag har svårt att beskriva. Nästan lättast att prova sig fram. Kanske någon annan kan beskriva?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Billa Tahe Marine Wind 505 Paddling allmänt 7
obre Tahe Marine Greenland Touring Paddling allmänt 7
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
hassex Tahe Aqua Leo Paddling allmänt 0
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
Veon Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland? Paddling allmänt 14
hassex Tahe fit PE Paddling allmänt 0
surfleffe Tahe förvärvar Arrow Kayaks Paddling allmänt 3
hassex Tahe köper Arrow Paddling allmänt 16
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
Mackane81 Aquilo vs Tahe Paddling allmänt 5
frega Skim Distance, Tahe Wind 585, Zegul 550 Paddling allmänt 12
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
ctve8n Tahe GT - greenland touring Paddling allmänt 24
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
hannulan Tahe Wind 505 Paddling allmänt 4
Merckx Tahe Marin Paddling allmänt 16
calypso63 TAHE Greenland Paddling allmänt 8
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
reval Tahe kvalitet? Paddling allmänt 5
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
johan5588 "Trapper Marine" eller Boreal Design -Inukshuk ?? Paddling allmänt 5
bollan Gul Marine Torrdräkt Paddling allmänt 5
hs Yoo-A-Kim eller K2 Marine ? Paddling allmänt 1
abh Kustjägarnas nya kajak - Trapper K2 Marine Paddling allmänt 11
MickeBergström bättre ryggsits i oceanspirit Paddling allmänt 3
Merckx Oceanspirit Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.