Tahe Marine Oceanspirit LC

Jag är nybörjare och på gång att köpa en kajak. Jag tycker många kajaker verkar lite små för mig (186cm och 97 kg). Provade ett antal från Point65, men de verkade lite trånga. Nu har jag funderat på om kanske Tahe Marine Oceanspirit LC kan vara något? Jag ska gå provsitta/paddla någon dag snart, men undrar lite vad ni har för erfarenheter av denna kajak. Är det något att satsa på för en nybörjare som vill ha en kajak som inte är för trög utan också något man kan utvecklas i, både i sjöar och hav?
 
Är en bra och enkel kajak att paddla. Stabil med sin bredd, men svarar ändå bra på kantning. Tror att såväl skedda som roder ingår (eller om det är extraval).
Bra packutrymmen.
Tycker att det är en bra kajak, även om den inte passar mig personligen.
 
Oceanspirit

Hej, kan rekommendera den. Paddlar själv en och den passar mig utmärkt. Bra att packa, stabil, rymlig sittbrunn ( har sågat bort vingarna, passar ej för min paddling). Lätt att komma i och ur. Har bara skädda, plockade bort rodret, klarar mig bra utan.
Skall du köpa en så skall du satsa på en TCA dvs. med lite förstärkt skrov. Den är lite dyrare men samtidigt lite lättare, i och med att den är relativt flatbottnad så blir skrovet lite känsligt ex.vis vid transporter.
Kajaken är bra för både nybörjare och att utvecklas i .

Dr Kajak / Göran Petersson
 
Tack för tipsen. Jag ska provsitta/paddla så får vi se. Men jag är ju nybörjare så jag vet egentligen inte hur det ska kännas eftersom hela upplevelsen av att ens sitta i en kajak på vattnet är ny för mig. Jag antar att det viktigaste är att man sitter bra, eller? Vad ska jag tänka på när jag provpaddlar som nybörjare?
 
1. Att du sitter bra
2. Att det känns roligt att paddla i den. Det ska ju vara kul att paddla!
3. Att den motsvarar dina förväntningar.