Tahe Marin

Min erfarenhet är begränsad till EN kort sjötur men jag har redan bestämt mig för ett båtköp. Jag har lusläst allt jag kommit över och jag har hamnat hos Tahe eller kanske Lettmann.

Jag förstår att att huvudrådet är att testa en mängd båtar innan köp. Jag tror att få orkar/hinner det. Till den kategorin hör jag.

Vad är den allmänna uppfattningen om Tahe och Lettmann ?. Tahes hemsida är fötroendegivande och de har ju angenäma priser. Deras nya serie "Spirit" verkar för ett otränat öga tilltalande. Även "Lettmann Magellan" ser schysst ut.

Kan forumet assistera mig ? Jag är 190 cm och väger 97 kg.
 
Här älskar vi att gräla om Tahe... Gör en sökning bara. Spirit är nog bra för dig som är lång. Jag måste glide från akterdäck för att komma i Reval och Winds sittbrunn. Spirits är 8 cm längre.
Och Wirsén brukar rita bra skit.
Prova dom olika skroven bara...
 
Har inte provat Tahemarines kanoter men väl en Lettmann. Skrev en rescension här på Utsidan:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3110
Magellan är en ny modell med lite längre sittbrunn än den Eski 530 jag paddlat. Bör fungera mycket bra för dig som är 5 cm kortare än jag. Bärigheten är heller inga problem men fundera på om du ska ha en fullvolyms havskajak. Hur ofta kommer du att paddla långtur eller blir det nästan alltid dagturer?
Lettmanns pedaler är bra är att vara pedaler och köper du den av en viss åf på västkusten får du Smarttrackrodret bakpå som också är bra. Välj gärna bort handskfacket framför sittbrunnen som är ivägen för oss långbenta. Det har blivit en modegrej som alla "måste ha". Det man inte gör sig van vid klarar man sig bra utan och det finns ju 1.750:- orsaker till att vara glad att inte ha det ;-)
Köp gärna LCS-versionen i kol/kevlar som är mycket lättare att få upp på biltaket.
Lettmanns kanoter känns gedigna tycker jag även om det finns ännu bättre. Kika gärna på en Cruiser eller Commander från Reval Kayaks (ej att förväxla med Tahemarines Reval-serie !!!).
 
Har själv en Tahe, och är supernöjd. En Tahe Wind, inget för storväxta.

Nya Tahe Wind 535 är jag sugen på. Lite mer volym,ser bra ut på bild. Har paddlat Wind 505 en del,hur nöjd som helst.
En del säger att det är si och så med kvalitén. Men om jag jämför Wind 505 med de lite dyrare kajaker som jag tittat på "från ca17000-28000 kr"så tycker jag personligen inte att det är någon större skillnad, okej där stoppade jag ut hakan.

Det är klart att det kan skilja i materialval och design men skillnaden om man nu jämför med tex. en bil så får man betydligt mer bil för 200 000kr än vad man får för 100 000kr. För det är ett faktum,vissa kajaker är dubbelt så dyra som tex. en Wind 535 men man får enligt min mening definitivt inte dubbelt så mycket kajak.

En Wind Har i utrustningsväg tex. Smart track roder och kajaksport luckor om jag inte minns fel precis som de lite dyrare kajakerna har.

Låt mig bara tillägga att det är min helt ovetenskapliga uppfattning och baseras endast på de intryck jag fått under många timmars paddling i en Wind 505.

Peter.
 
Ser bra ut tycker jag.

Jag tittade lite på bla Tahes Greenland häromdagen, hittade ingenting som såg "billigt" ut. Tvärtom så var den mycket fin med bra luckor och fotpedaler mm. Andra kajaker som kostade 10000kr mer hade bla genomgående skruvar för infästningen av pedalerna vilket Tahe inte har.

Jag tror att Tahe snart kommer att etablera sig som ett "riktigt" märke med bra produkter.
Känns litegrann som Skoda i bilbranschen, för tio år sen var de lite trista med budgetstuk,men idag är de som vilken annan bil som helst.

Mvh Patrik
 
Senast ändrad:
Fast det handlar inte om de fasta tillbehören utan snara bygget av skrovet när man pratar kvalitet.
bättre byggkvalitet=tåligare kajak=dyrare kajak.

Problemet förut var att de använde försmå brickor och tunn lager glasfiber så att man lätt drog ut däcks linor och bärhandtag. Var på man hade ett fult hål som vart svåra att reparera.
Hur det är idag vet jag ej. Men är man medveten om detta och vårdar den ömt så är det grymma kajaker.

Enligt ovan har man ej genom gående skruvar till pedalerna. Min fråga blir hur har de löst det då
, är det en hållbar lösning eller sitter det gänghylsor i i tunn glasfiber eller har de lappat på mer galsfiber.
Kan man lätt reparera den om pedalfästet går sönder.

Nyfiken som gatan vet du var jag kan hitta en Grönland?
 
Senast ändrad:
Du har nog rätt!

Självklart finns det många sätt att mäta kvalitet och utrustningen är ju intet värd om skrovet är kass. Omvänt förhållande gäller väl också antar jag, såvida man inte fixar till saker i efterhand. Sen tror inte jag att ett högre pris nödvändigtvis är liktydigt med högre kvalitet, men jag kan ha fel......

Jag granskade skrovet ganska noga, bla ytfinish, skarvar mellan över och undersida, skott och sittbrunnsargen. Allt såg minst lika bra ut som i min egen kajaksport, vad nu det är värt?
Jag skulle inte för egen del vara det minsta orolig över kvaliteten på den kajaken som jag såg.

Jag är ingen expert på olika lösningar vad det gäller fastsättning av fotstöd, kanske är det bättre med genomgående skruvar? Jag har hitintills trott att detta var ett billigare sätt att montera och därför mest användes på billiga kajaker, men kanske har jag fel. Det blir ju onekligen lite mer komplicerat att fixa om det går sönder.

Jag tänker heller inte försöka försvara något märke utan ville bara hjälpa trådstartaren genom att ge min syn på saken. Det handlar ju trots allt om att hitta en kajak som man trivs med och som motsvarar ens egna krav alldeles oavsett vad dessa är.

Jag kikade på kajaken i Köpenhamn, på www.kajakhotellet.dk

Mvh Patrik
 
Har testat en Tahe Greenlander och den gav tycker jag ett ganska billigt intryck. Akterdäcket flexade betänkligt när man satt på det och varje gång man kantade kajaken var det nåt som knakade och sitsen rörde sig. Men priset är satt därefter. Glasfiberkajaker går att laga så om Tahen känns bra så ser jag ingen anledning att tveka.
 
Tahe, Ilaga Greenland och Lettman

Som du inte behöver åka till Köpenhamn för att testa utan de finns bl.a i Malmö. Att däcket flexar bak beror på att den inte har fikaluckaskott, Ilagan är en liten kajak och behöver inte ha onödigt mycket glasfibertjocklek för att bli tillräckligt styv. Oftast när du sätter dig i en ny kajak knakar det lite.

Priset på en kajak kan variera av andra orsaker än kvalitét, det beror även på följande: löneläget i tillverkningslandet, valuta, transportkostnader, inköpsvolymer av material och tillbehör.

Till Merkx vill jag säga att av Tahes Spirit serie skall du titta på Sea, lätt v-botten med skarpa slag passar dig troligtvis bättre än Bay och Gulf (samma kajak i olika utförande) som är rundbottnade och lite ranka. Skrovskillnaden mellan en Eski och en Sea Spirit är bl.a att Eski har rundare slag/botten men utan att vara instabil. Lettman kan om du är ute efter lite busigare kajaker kännas lite mycket "mercedes".

"Vis" av erfarenhet säger mig att det viktigaste när man köper kajak är inte att följa det populära rådet att "testa många olika", skall du ha nytta av det krävs det nästan att du har tillgång till alla kajakerna på samma tidpunkt eller är en paddlare som är van vid att testa olika kajaker. Du gör rätt som koncentrerar dig på ett fåtal, kajak köper man oftast efter kroppsstorlek och där kan en säljare hjälpa dig.
 
Senast ändrad:
En Greenlander kanske du inte använder till långfärd och då kan du offra lite packutrymme bak till att stötta akterdäcket. Skär till ett par skumbitar som passar under akterdäcket där du sitter när du ska ner i den lilla brunnen. Då slipper du knakandet/flexandet som i längden inte är bra för glasfiberlaminatet och gelcoaten. Samma kan du göra under och vid sidan av sitsen så den håller sig still vid kantningar osv.

Oftast får man vad man betalar för. Det gäller att bestämma sig för om man vill ha en Audi eller en Kia (om man får fortsätta liknelserna med bilbranschen). En välskött kanot har lång livslängd och om den håller så har den bra andrahandsvärde om du vill sälja och skaffa något annat.
 
Genom att provpaddla

många olika kajaker gör att man bildar sig en uppfattning om vad det man passar i/ föredrar. Detta kan vara rätt enkelt om man hyr på en kajakklubb eller provar hos en handlare. Men man bör också paddla kanske en helg i sitt kajakval innan man slår till och köper.

Det är väldigt många parametrar att ta hänsyn till, sitsen är kanske det som kan ge mest problem.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
hassex Tahe Aqua Leo Paddling allmänt 0
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
Veon Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland? Paddling allmänt 14
hassex Tahe fit PE Paddling allmänt 0
surfleffe Tahe förvärvar Arrow Kayaks Paddling allmänt 3
hassex Tahe köper Arrow Paddling allmänt 16
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Zaphi Tahe Marine Oceanspirit LC Paddling allmänt 6
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
Mackane81 Aquilo vs Tahe Paddling allmänt 5
Billa Tahe Marine Wind 505 Paddling allmänt 7
frega Skim Distance, Tahe Wind 585, Zegul 550 Paddling allmänt 12
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
ctve8n Tahe GT - greenland touring Paddling allmänt 24
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
obre Tahe Marine Greenland Touring Paddling allmänt 7
hannulan Tahe Wind 505 Paddling allmänt 4
calypso63 TAHE Greenland Paddling allmänt 8
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
reval Tahe kvalitet? Paddling allmänt 5
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.