Små Sot kajaker är en förbisedd kajaktyp. De modeller som finns är ofta varianter av någon Ocean kayak modell. Så därför var det extra kul att designa Tahes nya kompakta Sot
På kravspecen stod det att kajaken skulle vara runt 2.5m lång och att kajakerna skulle gå att stapla i varandra. Jag har tidigare gjort en forskajak som fungerat väldigt bra så jag utgick från den. När jag designar längre kajaker så blir däckslayouten en funktion av skrovet. Här fick jag designa däckslayouten först eftersom kajaken är så kort. Så skrovet fick designas efter däckslayouten. Man ser på bilden att sittplatsen är något förskjuten akteröver.
På en sot sitter man något högre än en vanlig kajak så sot måste vara något stadigare. Soten har också mer volym. "Sittbrunnen" får dock inte vara för stor heller fylls den med vatten blir soten rankare innan vattnet runnit ut genom dränagehålen vilket kan ta några sekunder.
Leo funkar fint i lite enklare fors ungefär som en surfski funkar för slätvatten den är inte designad för ändamålet men den funkar hyffsat. Leo har ett platt skrov men jämfört med en forskajak så är fören och aktern skarpare för bättre kursstabilitet.
På kravspecen stod det att kajaken skulle vara runt 2.5m lång och att kajakerna skulle gå att stapla i varandra. Jag har tidigare gjort en forskajak som fungerat väldigt bra så jag utgick från den. När jag designar längre kajaker så blir däckslayouten en funktion av skrovet. Här fick jag designa däckslayouten först eftersom kajaken är så kort. Så skrovet fick designas efter däckslayouten. Man ser på bilden att sittplatsen är något förskjuten akteröver.
På en sot sitter man något högre än en vanlig kajak så sot måste vara något stadigare. Soten har också mer volym. "Sittbrunnen" får dock inte vara för stor heller fylls den med vatten blir soten rankare innan vattnet runnit ut genom dränagehålen vilket kan ta några sekunder.
Leo funkar fint i lite enklare fors ungefär som en surfski funkar för slätvatten den är inte designad för ändamålet men den funkar hyffsat. Leo har ett platt skrov men jämfört med en forskajak så är fören och aktern skarpare för bättre kursstabilitet.