Tahe reval vs. Tahe wind 535

Hej
Jag går i kajakköpartankar och har läst och läst och provat lite olika modeller. Jag har fastnat för två olika tahe kajaker, de har ju ett tilltalande pris och de i min omgivning som har kajaker av detta märke är nöjda med kvalitén.

Nu till frågan, kan någon förklara skillnaden mellan en tahe reval och en wind 535 förutom 20cm längd? Kände ingen direkt skillnad när jag provpaddlade dem på var sin kort tur.

Har paddlat en reval viking och gillade stabilitet och att man fick en riktig bra marchfart men den kändes lite i tyngsta/största laget trots att jag är ganska lång och tung för att vara tjej. Är det då en reval eller en wind 535 jag ska satsa på?

Tacksam för svar och delade erfarenheter
 
Det finns kanske någon som har bägge i sin närhet. Min fru har en wind 505. Wind har rakare köllinje och för sin längd längre vattenlinje än reval. På de båda du har listat så är kanske vattenlängden ganska lika. Min fru blev rådd att välja wind 505 framför Reval Mini eftersom den skulle vara mer lättpaddlad (fartmässigt). Revals mer krökta köllinje kan inspirera till mer sväng och kantning.
 
Ändamålet!

Jag äger en wind solo (505) som jag paddlat även i vågor, jag har provat en wind 535 några gånger bl.a. en dagstur inte allt för långt ut i Stockholms skärgård och jag har paddlat Tahe Reval midi (och den liknande North Shore Mariner) varav den förra i skyddade vatten och den senare i vindvågor och svall.

Ser man till formgivningen så är Wind en serie kajaker av skärgårdstyp medan Reval är en serie havskajaker. Kanske skulle man kalla de förra roderkajaker medan de senare är skäddakajaker men det kanske beror på vilken båt i respektive serie man talar om för de har ju olika vattenlinjelängd och säkert olika grad av kursstabilitet/svängbarhet.

Sen finns det t.ex. en ung kvinna som paddlat runt sveriges kust i ur och skur med en Wind 585 så nog har de kapacitet till paddling i öppet vatten också. Samma formgivningstyp, "skandinavisk skärgårdskajak" har VKV Seagull-serien och de båtarna har använts till alla möjliga expeditioner. EPIC-kayaks havskajaker har också lång rak köllinje etc.

På plattvatten är skärgårdskajaken mer effektiv. Tar lätt fart/känns lättdriven och tar sig längre snabbare med samma arbetsinsats. Den som vill paddla i högt tempo tar en lång och den som vill paddla långsammare får mindre motstånd med en kort.
Jag tycker att min lilla wind har en tendens att borra ned fören i vågorna vilket iofs gör att den går mjukt och inte guppar så mycket men å andra sidan översköljs med vatten. Marinern gick väldigt bra i (över) vågor och är en följsam båt, gissar att Reval midi beter sig likartat om det är samma skrov. Jag skulle dock inte välja en sådan typ av båt om jag planerade att bara paddla "rakt fram-turer" i skyddade vatten.

- Det är nog mycket tycke och smak men ändamålet kan vara vägledande. Innan du slår till kan det vara värt att prova den båt du valt i lite vind och sjögång om du tänkt använda den så.
 
Ändamålet med kajaken är mest flerdagarsturer i göteborgs och stockholms skärgårdar men även packningsfria endagars/kvällsturer. Jag är absolut ingen avancerad paddlare men jag vill lära mig mer och hoppas på att kunna vara mer "modig" i min paddling med mer erfarenhet och inte bara paddla i stilla vatten inomskärs. Dvs jag börjar nu luta mer och mer åt Revalen som enligt recensioner och även kommentarer här verkar mer våg/vind/kurs stabil. Men ingen kajak innan rejäl provpaddlingstur.
 
Ändamålet med kajaken är mest flerdagarsturer i göteborgs och stockholms skärgårdar men även packningsfria endagars/kvällsturer. Jag är absolut ingen avancerad paddlare men jag vill lära mig mer och hoppas på att kunna vara mer "modig" i min paddling med mer erfarenhet och inte bara paddla i stilla vatten inomskärs. Dvs jag börjar nu luta mer och mer åt Revalen som enligt recensioner och även kommentarer här verkar mer våg/vind/kurs stabil. Men ingen kajak innan rejäl provpaddlingstur.

Det du skriver är ju en utveckling, en väg som många av oss vandrat, en väg som tagit oss (och förmodligen kommer ta dig) djupare och djupare ner i kajakträsket...

Kajak no. 1 - Hitta en kajak du blir kompis med, som känns hyggligt allround och som låter dig komma ut på de där sköna sommarturerna på ett bekvämt sätt. En kajak som då också ska funka när du känner för att börja nosa lite på det du kallar "mer modig", känna på vågor, surf etc.

Om det är något som ger mersmak och mersmak får man ju lätt av det, av att "leka" med en kajak på det viset när sjön börjar röra sig så kommer du också inse ytterligare en sak. Du behöver en till kajak... Det är då du börjar snegla mot mindre, mer renodlade "bus/lekkajaker" och när du slår till på en sån kanske du också byter ut din första kajak mot en mer renodlad milslukare, vem vet.

Börja du med att prova Revalen, precis som du tänkt, kanske är den som bara heter Reval väl stor men det finns ju både Reval Midi och två varianter på Mini att jämföra mot Windserien. Min erfarenhet är att många tjejer väljer för stora kajaker, paddlingen blir mycket roligare i en kajak som passar din storlek och längd.
 
Har testat Reval mini och wind 505, 535 samt paddlat Reval midi en sommar. Som tidigare inlägg visar är revalkajakerna mer lekfulla skäddkajaker medans wind inte är lika lekfull och roderkajaker, (en kompis bytte för en veckasedan ut sin 535 mot en P&H Delfin på grund av att den är för "tråkig").

Reval midin går utan problem att packa för en veckotur, med lite packdiciplin och inte allt för stora saker skall det inte vara några problem i minin heller (paddlar numera en Necky Eliza composit (4,7m) och har inga problem att få ner en veckopaddling +en vattenmelon i kajaken, den är så kul i vågor).

Angående längd och mått på kajaker. Längden spelar inte så stor roll förutom den delen som ligger i vattnet. Revalen har "mycke" överhäng fram och bak medan Winden bara har lite överhäng fram. lång vattenlinje= snabbare men trögare att paddla sakta med, kort vattenlinje= inte lika snabb men lättdriven i lägre hastigheter. midin är är lättdriven i vilket fall upp till 8km/h tror inte det är några problem med minin heller att kunna hålla 8km/h, paddlar man i grupp och pratar så ligga på ca 4-5km/h.

Jag skulle råda dig till att ta en så liten kajak som du känner att du får med packning samt klarar din och din packnings vikt. Fördelar är att handskas med den på land och vatten, ligger inte lika högt i vattnet olastad (vindfång). Om du har tänkt att paddla till Danmark eller blåbandet är det bättre att hyra kajak den gången än att alltid paddla med en för stor kajak.

Tips annars är att ringa till Kajakcenter i grebbestad och prata med Mats han har koll på kajaker och mycket bra att ha med att göra, eller varför inte åka dit och provpaddla.
 
Äger själv en 535, dock min första kajak men det hade det jag ville ha ut av en kajak, dvs allt men endå normal.. skeda roder stort plus för mig som fortfarande experimenterar, går bra i 0.5-1 meter vågor så länge man är berädd ;) har bara en så länge haft 4 dagars tur som mest men då hade jag brutalt för mycket saker med mig ... va mat för 7 dagar tält å hammock etc etc å det fick plats utan problem. Har inte gjort eskimåsvängar med den men det kommer nog under sommaren. (ofrivilligt!)

Det jag gillar med min 535 är

1 sittbrunnen, det är inga problem att få ner mitt feta anus i nyckelhålet å endå känns den inte för stor när jag sitter på plats, jag blir snabbt "ett med kajaken"

2 Volymen, utan problem får du med dig det du behöver om du packar smart och lämnar 3 sitssoffan hemma ;)

3. Roder å skeda på min skönt att välja, skeda har jag nere vid starka sidvindar en så länge.

4 gillar säkerhets tänket med fäste för paddeln bakom sittbrunnen om man välter å behöver använda paddel flotören, samt att det finns en bogser öggla bakom ute fall någon inte orkar å vill vila

5 Fotstödet, jävligt lätt justerat om så behövs inget krypa in å härja.

6. priset... köpte min på hösten fick den ny för 13.500

7 Den är stabil i vattnet ingen super kajak men den tar dig fram å tillbax utan att utmana ödet

Saker jag gillar mindre med 535

1 Den ligger rätt högt på vattnet även full med packning, totalt tom å stark vind 6-10 ms så får man parera mycket i vinden men va fan det är ju motion? ;)

2 saknar en liten spöhållare om man ska vara gnällig? Seabird har en som har det ;) men jag ska nog borra ditt en egen.

3, Den dyker i vågorna men man vänjer sig

Det va det jag vet än så länge, sitter å skissar på blåbandet med den... så mycket gillar jag min.


God tur!

/Matte
 
utförligt

Tack Matte för ett mycket utförligt svar,
Det som du listar som nackdelar är ju samma som jag har läst och hört tidigare och även om du säger att man vänjer sig så blir jag lite tveksam, det kan kanske vara deal-breakers för mig.

Det jag gillar med revalen (classic) är att den går som en pråm genom vågor och vind. Klart att man mest är ute i finväder men blåser det eller har blåst så det är lite vågor då vill man ju kunna paddla utan att bli sjösjuk på köpet.

Ska testa en wind 585 nästa vecka men den är nog för stor egentligen (var allt de hade kvar på uthyrningen). Det blir också det ultimata packningstestet då vi ska vara ute en vecka. Lovar att lämna soffan hemma ;)

/Cecilia
 
Tack Matte för ett mycket utförligt svar,
Det som du listar som nackdelar är ju samma som jag har läst och hört tidigare och även om du säger att man vänjer sig så blir jag lite tveksam, det kan kanske vara deal-breakers för mig.

Det jag gillar med revalen (classic) är att den går som en pråm genom vågor och vind. Klart att man mest är ute i finväder men blåser det eller har blåst så det är lite vågor då vill man ju kunna paddla utan att bli sjösjuk på köpet.

Ska testa en wind 585 nästa vecka men den är nog för stor egentligen (var allt de hade kvar på uthyrningen). Det blir också det ultimata packningstestet då vi ska vara ute en vecka. Lovar att lämna soffan hemma ;)

/Cecilia

Jo jag kollade oxå på 585 när jag gick i köp tankar, anledningen till att jag inte köpte den va jag fick bättre pris på 535 sen var ju 585 för lång för garaget... hade aldrig fått plats haha :) men sen är det skönt att min är någon mellanting, mellan 585 å 505 som sagt jag får ju endå med mig det jag behöver å mer.

Om det är pack volymen du är orolig över för ditt val av kajak så är mitt råd som jag gör när jag köper ryggsäck, jag tar med mig allt jag behöver till butiken packar ner skiten å testar. Visst låter det som lite overkill men va fan man vill ju inte chansa eller köpa för stor samtidigt å är firman seriös så ser dom det absolut inte som ett problem.

om du har vägarna förbi Södertälje i sommar så är det bara skicka ett pm här så får du låna å testa med min!


god tur!

/Matte
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
hassex Tahe Aqua Leo Paddling allmänt 0
Veon Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland? Paddling allmänt 14
hassex Tahe fit PE Paddling allmänt 0
surfleffe Tahe förvärvar Arrow Kayaks Paddling allmänt 3
hassex Tahe köper Arrow Paddling allmänt 16
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Zaphi Tahe Marine Oceanspirit LC Paddling allmänt 6
Mackane81 Aquilo vs Tahe Paddling allmänt 5
Billa Tahe Marine Wind 505 Paddling allmänt 7
frega Skim Distance, Tahe Wind 585, Zegul 550 Paddling allmänt 12
ctve8n Tahe GT - greenland touring Paddling allmänt 24
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
obre Tahe Marine Greenland Touring Paddling allmänt 7
hannulan Tahe Wind 505 Paddling allmänt 4
Merckx Tahe Marin Paddling allmänt 16
calypso63 TAHE Greenland Paddling allmänt 8
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
reval Tahe kvalitet? Paddling allmänt 5
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
elin79 Eftermontera roderpedaler på Reval? Paddling allmänt 4
JonasBergdahl NS Calypso = NS Mariner? = Reval midi? Paddling allmänt 0
frgu Reval viking eller Trapper BarraQ?? Paddling allmänt 3
miljonmicke Reval Viking? Paddling allmänt 3
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
a95180 Hur långfärdspacka en Reval Commander? Paddling allmänt 11
Cyklon Reval Wind 505 Paddling allmänt 42
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
thunderbird reval? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Reval Viking Paddling allmänt 1
Ingarö-Stefan Reval Kayaks Paddling allmänt 11
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
meandean Reval mini? Paddling allmänt 1
Eva_Lundgren Reval Viking Paddling allmänt 1
wakeguy Ny estländsk kajak, Reval Viking Paddling allmänt 6
rickardag Pedaler i Reval/Mari Paddling allmänt 6
Biped Kodiak eller Reval Paddling allmänt 7
Ingarö-Stefan Reval Extrem Typ R vill veta allt Paddling allmänt 35
daniol74 Mari 2, Mari 4 eller Reval Paddling allmänt 35
Joakim Ambrosson Hyra kajak av DIG? Reval Duo.. Plz!!?? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.