Skim Distance, Tahe Wind 585, Zegul 550

Fick ett tips att jag borde testa Skim Distance och det tänker jag också göra på fredag.

Vilken skillnad är det mot Wind 585 i att hantera båten och sittbrunnen? Skillnad i pris behöver vi nog inte diskutera ;-) Skim D. har lite saftigt pris när man skall skaffa sin första kajak, men sedan håller väl den ett hyfsat begagnatvärde. Zegul 550 är inte lika lång men också intressant.

Såg att Skim var ruggigt smal, är det hanterbart för en nybörjare? Vill kanske inte köpa en kajak så att jag känner mig fullständigt trygg nu eftersom då kommer det säkerligen att kännas urtråkigt om ett tag.

Jag är 180 och ca +90kg. De få gånger jag har paddlat så gillar jag att kajaken är lättdriven. Kajaken skall ha bra egenskaper när det går en hel del vågor eftersom jag har stuga ute vid yttre kusten. Ligger det på som värst så blåser det oftast så att jag får vågorna från sidan.

Sedan tyckte de också att jag bör testa Tahe Greenland Touring. Verkar vara en trevlig kajak eftersom man kommer mkt nära vattnet, men hur den att hantera för en nybörjare och hur "snabb" är den? Nackdelen är väl att den är svårpackad om man skall ut en längre tur. Dock lär det nog bli någon helgtur per år, dock max 4dagar.

Tyvärr kan jag bara testa Skim Distance och Greenland Touring, övriga har inte närmsta återförsäljare för provtur. Därav att jag skulle vilja ha lite kommentarer om det är värt att åka långt för att även testa dem. Eller har ni andra förslag?

Mvh
Frega
 
Som hängiven SKIM-neard är jag förståss ruggigt partisk, det vet jag, men jag kan inte avhålla mig från denna fråga.

Jag tror verkligen inte du behöver oroa dig för Skimens bredd. Skimen är nog en medelstabil kajak som inte på något sätt är svår att hantera för en nybörjare.

Jag tycker den svänger fantastiskt lätt trots sin längd. Det kräver i och för sig en bra teknik, och här kommer väl något att tänka igenom för dig. Skimen är inte designad för att ha roder, dess skrovform uppmanar till lite mer teknisk paddling. För att du skall få ut något av detta bör du vara inställd på att lära dig paddla. Jag tycker naturligtvis det är värt besväret, men det är en smaksak.

En annan sak du bör vara observant på är det ganska låga däcket i Skimen. En av de viktigaste sakerna att tänka på när man väljer kajak är man skall sitta bra. Här är det bara att testa som gäller. Du skall ju kunna sitta i den ställningen ca 8 h per dag ibland om du skall ut på en längre tur.

Fördelen med det låga däcket är en bra kontakt med kajaken (och därmed vattnet) samt att det erbjuder en låg paddelföring om man gillar det. Nackdelen är att vissa inte ens kommer ned i kajaken.

Winden är väl betydligt högre i däcket, och jag upplevde den inte så optimerad för icke-roder på samma sätt som Skimen.

Greenlanden är ju en betydligt mindre kajak än Skimen och Winden, det är ju ganska uppenbart. Här får väl mängden utrymme för packning avgöra. Skimen är föståss löjligt stor när man lärt sig packa den effektivt.

Jag hoppas detta var någorlunda objektivt. Sammanfatningsvis: Sitter du bra? Är du beredd att lära dig paddla lite mer tekniskt? Tycker du om en låg paddelföring? Är mängden pack-utrymme viktigt?

Johan
 
Tack Johan!
De få gånger jag varit ute har bara varit med skedda och det har fungerat bra. Kajaken gått rakt fram och den svänger när jag vill (dock väldigt lite). Så på det hela har det fungerat hyffsat utan att ha en teknik, Jag tänkte gå med i Friluftsfrämjandet som verkar ha en bra sektion där jag bor och gå kurser till våren, både säkerhetskurser och paddelkurser.

Imorgon skall jag test lite kajak :)

Mvh
frega
 
Hej,

Jag har testat W585 och Skim Distance så dessa kan jag jämföra.

585:an gick lugnt och fint, stabil och lite stor och långvänd (utan rodret). Som Skäddapaddlare så testade jag inte rodret, men det fungerade tydligen fint sade min roderpaddlande kompis. Jag satt bra och fick fint stöd av pedaler och knästöd. Möjligen så var den något hög på fördäck så att man fick hålla paddeln ganska högt. Vi hade ingen direkt sjö så där fick den inte bevisa något.

Skim D är en tight kajak med lågt däck. Inte direkt rank, trots sin bredd, visst, den är inte lika stabil på platten som en 57cm kajak, men det går fint att sitta avslappnat i den, även om det är lite sjö.
Den packar okej, man lurar sig på att den är så lång, men den är väldigt låg, speciellt i bak. Den kräver lite packdiciplin och man lär sig vad som passar var och nu så känns det som jag får ner väldigt mycket packning. Den belönar den som kan och vill använda skrovets form och en aktiv paddel, den svänger tvärt med kantning.
Trots att den är ganska smal så har den en lång vattenlinje så den är ingen raket. typ 10km/h går att köra om man har lite motor och ligger på, men den går kanon och ekonomiskt runt 8km/h.

Kort sammanfattning, 585:an är en stor kajak, skimmen är "bara lång" men beter sig som en kortare och mindre kajak.

...och jepp, jag har också en Distance i garaget...

/Rob
 
Hej,

Jag har testat W585 och Skim Distance så dessa kan jag jämföra.

585:an gick lugnt och fint, stabil och lite stor och långvänd (utan rodret). Som Skäddapaddlare så testade jag inte rodret, men det fungerade tydligen fint sade min roderpaddlande kompis. Jag satt bra och fick fint stöd av pedaler och knästöd. Möjligen så var den något hög på fördäck så att man fick hålla paddeln ganska högt. Vi hade ingen direkt sjö så där fick den inte bevisa något.

Skim D är en tight kajak med lågt däck. Inte direkt rank, trots sin bredd, visst, den är inte lika stabil på platten som en 57cm kajak, men det går fint att sitta avslappnat i den, även om det är lite sjö.
Den packar okej, man lurar sig på att den är så lång, men den är väldigt låg, speciellt i bak. Den kräver lite packdiciplin och man lär sig vad som passar var och nu så känns det som jag får ner väldigt mycket packning. Den belönar den som kan och vill använda skrovets form och en aktiv paddel, den svänger tvärt med kantning.
Trots att den är ganska smal så har den en lång vattenlinje så den är ingen raket. typ 10km/h går att köra om man har lite motor och ligger på, men den går kanon och ekonomiskt runt 8km/h.

Kort sammanfattning, 585:an är en stor kajak, skimmen är "bara lång" men beter sig som en kortare och mindre kajak.

...och jepp, jag har också en Distance i garaget...

/Rob

blir 585 trist i längden eller är det en kajak att växa i?

blev plötsligt sugen på en rökig whisky, Mr Ardbeg :)

mvh
frega
 
Nu har jag testat Skim Distance och en Valley Nordcapp.

Distance var faktiskt inte så rank som jag var "rädd" för, är som sagt riktigt novis. Satt skönt men otroligt tight (stora lår). Det gjorde inte ont men det fanns inte något speciellt utrymme kvar, så jag måste nog testa en längre tur. Den var lätt att få fart på och upprätthålla den. Mkt trevlig, men är lite orolig för att jag satt tight. Dock dyr!

Valley Nordcapp (plast) var lite större i sittbrunnen, ganska lagom tight och jag satt skönt. Faktiskt väldigt stabil och om man kantrade den så kändes det som att den ville tillbaka, ganska tryggt. Var som sagt inte lika snabb som Skim Distance.

Tyvärr var det max 10min provningar i lugnt vatten.

Testade att sitta i Tahe Greenland Touring men den var alldeles för tight så det funkar inte.

Jag har ändrat mig en hel del på den korta tid jag har paddlat, (5st kvällsturer) från breda och mkt volym i kajaken till ovanstående kajaker som är mkt smala.

Tips på andra kajaker typ Skim Distance och Valley Nordcapp?

Mvh
Frega
 
Nu har jag testat Skim Distance och en Valley Nordcapp.

Distance var faktiskt inte så rank som jag var "rädd" för, är som sagt riktigt novis. Satt skönt men otroligt tight (stora lår). Det gjorde inte ont men det fanns inte något speciellt utrymme kvar, så jag måste nog testa en längre tur. Den var lätt att få fart på och upprätthålla den. Mkt trevlig, men är lite orolig för att jag satt tight. Dock dyr!

Valley Nordcapp (plast) var lite större i sittbrunnen, ganska lagom tight och jag satt skönt. Faktiskt väldigt stabil och om man kantrade den så kändes det som att den ville tillbaka, ganska tryggt. Var som sagt inte lika snabb som Skim Distance.

Tyvärr var det max 10min provningar i lugnt vatten.

Testade att sitta i Tahe Greenland Touring men den var alldeles för tight så det funkar inte.

Jag har ändrat mig en hel del på den korta tid jag har paddlat, (5st kvällsturer) från breda och mkt volym i kajaken till ovanstående kajaker som är mkt smala.

Tips på andra kajaker typ Skim Distance och Valley Nordcapp?

Mvh
Frega


Om du har pengarna så är de "dyra" kanoterna inte dyra. En kvalitetskanot som man är rädd om håller lätt i 20 år så skillnaden i kostnad per år är försumbar eller obefintlig mellan en "dyr" kanot och en billigare.

Fast mest kanske du ska se upp med de i mellanprisklassen! En billig kanot är billig även i utförandet och de flesta dyra är bra men några i mellanklassen försöker ge sken av bättre kvalitet än priset. Man får vad man betalar för gäller oftast även för kanoter...
 
Har du testat Zegul 550?
Har haft min i lite drygt ett år nu och är mycket nöjd. Den är både snabb stabil och mycket lättrollad.
Kan bara komma på ett minus, man får ständigt vänta in sina paddlingskompisar
 
Har du testat Zegul 550?
Har haft min i lite drygt ett år nu och är mycket nöjd. Den är både snabb stabil och mycket lättrollad.
Kan bara komma på ett minus, man får ständigt vänta in sina paddlingskompisar

Tyvärr har jag inte det, känner ingen som har den och den finns inte i någon butik i stan. Kanske måste åka till Stockholm för att testa. Skulle eg. även vilja testa Tiderace.
Fast det där med rolla, det får vänta ett bra tag.
Vet du skillnaden mot 550 och Skim Distance gällande volym i sittbrunnen? Distance var relativt tight, så jag undrar nog hur den blir om jag har lite mer vår/höst kläder på mig.

/frega
 
Den enda jag suttit i av dem är Tiderace och den är väldigt lik min i volym, enda skillnaden är att det är lite större plats för fötterna i en Tiderace. Har du större fötter än 44 kan det kanske bli lite trångt för tårna i en Zegul.
Det där med att rolla. Jag lärde mig själv på endast några få träningstillfällen, och jag är 55+, så det är nog inga problem för dej häller. Ett gått råd är att träna in tekniken med hjälp av en flotör, och att ha en lättrollad kajak.
 
Den enda jag suttit i av dem är Tiderace och den är väldigt lik min i volym, enda skillnaden är att det är lite större plats för fötterna i en Tiderace. Har du större fötter än 44 kan det kanske bli lite trångt för tårna i en Zegul.
Det där med att rolla. Jag lärde mig själv på endast några få träningstillfällen, och jag är 55+, så det är nog inga problem för dej häller. Ett gått råd är att träna in tekniken med hjälp av en flotör, och att ha en lättrollad kajak.

Vilken Tiderace har du suttit i?

Mvh
Frega
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
basadai Alternativ till Skim Distance? Paddling allmänt 6
svingen Skim Distance Paddling allmänt 2
FarbrorBlå Skim Distance Paddling allmänt 2
NorthernLight Skim Kayaks Paddling allmänt 10
Mikael_B SKIM Differ Paddling allmänt 9
Asingstedt Skim Dex Paddling allmänt 4
plush Skim dex / Galasport metax 520? Paddling allmänt 6
lazze Skim kajaker Paddling allmänt 3
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
hassex Tahe Aqua Leo Paddling allmänt 0
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
Veon Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland? Paddling allmänt 14
hassex Tahe fit PE Paddling allmänt 0
surfleffe Tahe förvärvar Arrow Kayaks Paddling allmänt 3
hassex Tahe köper Arrow Paddling allmänt 16
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Zaphi Tahe Marine Oceanspirit LC Paddling allmänt 6
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
Mackane81 Aquilo vs Tahe Paddling allmänt 5
Billa Tahe Marine Wind 505 Paddling allmänt 7
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
ctve8n Tahe GT - greenland touring Paddling allmänt 24
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
obre Tahe Marine Greenland Touring Paddling allmänt 7
hannulan Tahe Wind 505 Paddling allmänt 4
Merckx Tahe Marin Paddling allmänt 16
calypso63 TAHE Greenland Paddling allmänt 8
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
reval Tahe kvalitet? Paddling allmänt 5
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.