Skim dex / Galasport metax 520?

Några paddlare som har erfarenhet
av Skim dex och metax 520? Skim distance
är också intressant..
Ös på bara, alla erfarenheter uppskattas..
 
Distance

..har jag provat. Vacker kajak, men kändes låg under fördäck. Strakbent sittställning. Jag antar att Dex är lika.
 
Skillnader

Dexen skiljer sig markant i sittställning enligt vad jag erfar, från distancen. Jag upplevde att jag fick mer benutrymme i Dexen och kunde arbeta med benen som vanligt. Kanske inte fullt ut i racing teknik, men å andra sidan har jag aldrig paddlat så, så jag upplevde inte att det hämmade min teknik. Kanske om man har racingbakgrund att man upplever det lite trängre. Dexen är dessutom enormt rolig att paddla om jag jämför med vad jag vanligtvis paddlar (tahe reval). Kanske är det för att den är lite kortare, men jag fick en klar känsla av go-cart när jag paddlade den...
Distancens sittbrunn vet jag att många upplever som lite trång, trots den stora sittbrunnen. Kanske är det lårstöden som sitter i vägen?
 
Har inte paddlat Metax 520, men skillnaden mellan Skim Distance och Dex är ju rätt stor (bla nästan 1 meter...). Innan man börjar diskutera detaljer mellan kajaker kanske du skulle fundera på vilken typ av kajak du vill ha och vad du ska använda den till. Båda Skimbåtarna är hur som helst väldigt fina och välbyggda, men designade för helt olika syften. Men en kajak kan ju vara hur fin som helst men ändå vara olämplig om den inte passar just ditt syfte.

/Andreas
 
Metax520

Hej!

Jag tycker att Metax 520 är en trevlig allroundkajak som funkar till det mesta från dagsturer till kortare långfärder. Kajaken är hyfsat kursstabil men ändå lätthanterlig både med och utan roder. Kvaliteten på t.ex. gelcoat kunde varit något högre. Rodersystemet är liknande det som sitter på kajakerna från Seaward och är lätt att justera.

Jag köpte min låda från Kano&Kajak (kajak.dk) i Danmark, vilket jag varmt kan rekommendera.

// Pär
 
/Andreas, du har helt rätt.
jag har funderat över mitt syfte med kajaken och tycker
Dex verkar vara den som passar mig bäst, Ville dock inte redovisa för mycke av mina funderingar då jag är mer intresserad av att höra vad ni paddlare här på forumet tycker.
Jag är mest intresserad av en Dex, då jag vill ha en kort
kajak utan roder. Bra egenskaper i surf och vågor samt en design som uppmuntrar till teknisk och busig paddling.
reservationen mot dex skulle då vara att den ev. tar för lite packning samt att den är i glasfiber (det är i o f s
metaxen med) då min nuvarande kajak är i plast och har tålt mycket stryk, släpande och kontakt med stenar.

Naturligtvis är andra tips intressanta.
 
Max, Du ska inte vara rädd för glasfiber!
Visst är det kanske inte lika stryktåligt som plastkajaker, men det erbjuder dig en massa möjligheter. Fördelen som kanske egentligen spelar mest roll i min värld är att man faktiskt har en anledning att pyssla om sin båt... (is-tids-terapi...)
/Samme
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.