SKIM Differ

Såg att SKIM lanserat en ny mellankajak, Differ, på kanotdagarna.
Är det någon som provpaddlat och har några åsikter att delge?
Tycker DEX är jättekul att paddla men min matchvikt tillåter tyvärr knappt en vattenflaska och ett torrt ombyte som packning och Distance är jag i kortaste laget för.

Mikael
 
Ska prova Skim Differ idag!

Hej Mikael!
Har bara provsuttit på land och tittat på den. Måste säga att den ser mycket lovande ut! I eftermiddag blir det test tillsammans med två dexar, nu är jag säkert mindre än du men killarna som är med kanske mer matchar din storlek. Ska försöka komma ihåg att kommentera efter provpaddlingen..!
Veronica
 
Jag vet inte så noga, men visst är det väl mer än storleken som skiljer Distance från Dex?
Dvs det är utformade för olika slags paddling, inte för olika storlek av kanotister.

Antar att Differ ligger mittemellan i längd, men vad är den tänkt att användas till?
 
Hej Mikael!
Har bara provsuttit på land och tittat på den. Måste säga att den ser mycket lovande ut! I eftermiddag blir det test tillsammans med två dexar, nu är jag säkert mindre än du men killarna som är med kanske mer matchar din storlek. Ska försöka komma ihåg att kommentera efter provpaddlingen..!
Veronica

Kul, ser fram emot rapport. Var ska ni testa?
Jag är hela 172 cm lång så var inte så säker på att du är minst. Däremot har vågen tyvärr börjat visa 80+, och garantin har gått ut.


Jag vet inte så noga, men visst är det väl mer än storleken som skiljer Distance från Dex?
Dvs det är utformade för olika slags paddling, inte för olika storlek av kanotister.

Antar att Differ ligger mittemellan i längd, men vad är den tänkt att användas till?

Jo, helt rätt, de är helt olika och jag skulle vilja ha båda men ingen passar :(

Enligt SKIMS hemsida så verkar den vara den perfekta syntesen av Dex och Distance.

"Dex och Distance har fått en systerkajak! Skim Differ är en kajak för dig som uppskattar bra kontakt, hög manövreringsförmåga, kursstabilitet och en profil med minimalt vindfång, men som tycker att Dex är för liten och Distance för stor. Differ har mer packvolym och bär mer vikt än Dex men har ett lite mer v-format och lite smalare skrov vilket gör den mer lik Distance vad gäller fart och kursstabilitet. Men den gillar att surfa ändå."


Så på papperet (skärmen) ser den väldigt intressant ut, frånsett priset. Men ofta blir det som ser ut som perfekta kompromisser varken hackat eller malet. Så Veronikas, och andras, erfarenheter ska bli kul att ta del av. Har tyvärr inte möjlighet att provpaddla själv den närmaste tiden.

Mikael
PS
Veronika, jag hade missat länken till bilderna. Tack. Men den färgen är inte min favorit. ;)
DS
 
Senast ändrad:
Jag testade Differ på kajakdagarna i helgas och beskrivningen från deras site stämmer ganska väl med vad jag upplevde - mellan Dex och Distance men mest lik Distance i uppförande.

Lite synd, jag hade gärna velat ha en lite mer lastdryg men ändå lekfull Dex, men det är väl inte möjligt. Jag får köpa en Dex och lära mig packa istället :)
 
Jag testade Differ på kajakdagarna i helgas och beskrivningen från deras site stämmer ganska väl med vad jag upplevde - mellan Dex och Distance men mest lik Distance i uppförande.

Lite synd, jag hade gärna velat ha en lite mer lastdryg men ändå lekfull Dex, men det är väl inte möjligt. Jag får köpa en Dex och lära mig packa istället :)

Ja, det var kanske det jag misstänkte, att den skulle vara närmare Distance, och precis som du skulle jag helst sett en lite bärigare Dex. Men jag är tveksam till att ha en kajak jag knappt kan lasta nåt i. Nåja, egen provpaddling vid första tillfälle är väl det som gäller.


Mikael
 
Provpaddlade Differ i torsdags. Den var fin! Rollar lika lätt som Dexen, tycker att den är i princip lika "lekbar" även om den tar något vidare svängar när man kantställer den (borde den ju oxå göra med tanke på att den är 40 cm längre än Dex). Björn var med och testade, läs mer på hans blogg: http://kajakkul.blogspot.com/ . Hans omdöme om kantningen håller jag inte riktigt med om, jag tycker att det fungerade utmärkt. Precis som övriga Skim-kajaker är den välgjord och genomtänkt. Upplever den lite snabbare än Dex.
 
Ser ju lovande ut

fortfarande, riktigt lovande faktiskt. Tack för rapporten Veronika. Ingen tvekan, måste prova själv nu.

Mikael
 
Har paddlat kajaken ca 7-8 mil denna sommar. Känns väldigt lättdriven och surfar otroligt bra. Om jag kommer investera i en skäddakajak så är denna en stark kandidat, helt klart.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.