Skim Distance

Jag är på väg att byta kajak och är intreserad av bl a Skim Distance. Det är dock långväga bort att provpaddla en sådan. Kan någon ge en objektiv recension av denna kajak ?
 
Hej Mats.

Jag köpte mig en Distance och fick den till midsommar.
Nu har jag varit ute i den under tot 5 veckor och hunnit komma underfund med den.

Kajken är mycket skön att paddla. Den är relativt stabil, men saknar stabilitet i balanspunkten. Den vill gärna lägga sig lite snett åt ena eller andra sidan. Där har den sedan viss stabilitet.

Sitsen är verkligen en stor miss, som jag hoppas kommer att åtgärdas. Jag gjorde en helt ny till mig.
Se gärna min hemsida http://www.seayak.net

Lastfördelningen har stor betydelse för hur kajaken beter sig. Kajakformen har sin bulk från sittbrunnen o något föröver medan akterskeppet är avsmalnande.
Vattensäckar kan med fördel läggas föröver.

Jag begärde lite förändringar av skottens placering så ta mina synpunkter med en nypa salt.

Troligen kommer jag att göra en del ytterligare justeringar under vintern för att till nästa år ha en väl fungerande kajak.

Eftersom jag ligger ute längre tider har jag oftast stor packning med mig, men insåg att den behöver 'slimmas'. Jag kom ner till tot 32-34 kg inkl vatten och bollade med placeringen mellan för o akter.

Beroende på var Du bor kan jag kanske ställa upp med en provpaddling för dig.

Vi skall väl ha i åtanke att kajaken är ny och kanske inte fullt utvecklad.

Ha de

Seayak
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.